ازاي تبدأ في الـMotion Graphics وأسرار الـVideos الناجحة

Mar 29, 2018
Featuring AAPG Suez Media Head


مجال واسع زي الـGraphics Design أهميته محدش يقدر يختلف عليها، لأنه هو الطريق الوحيد اللي بيساعد شركات، و Businesses ، وحتى أشخاص مستقلين انهم يعبروا عن نفسهم ويوصلوا Image معينة عن شغلهم في ذهن الناس. والأهم ان المجال متنوع في شغله جداً، وده اللي بيوفر فرص لناس كتيرة يتعلموا فيه ويبنوا لنفسهم Career عن طريقه.
“فاطمة سليمان” الـMedia Head عندنا في AAPG Suez سألنها أسئلة مختلفة في أساسيات المجال، وبالأكتر في الـMotion Graphics…

– ممكن تقولي لنا أهمية الـGraphic Design، وايه هي أشهر مجالاته؟

تصميم الجرافيك دي طريقة بستخدمها عشان اقدر اوصل فكرتي لـAudience معين، وكمان عن طريقها اقدر ألخص فكرة معينة بـData كتيرة في ديزاين بسيط. لو بصينا حوالينا هنلاقي استخدامه في كل مكان؛ إعلانات لمنتجات، ولوحات اعلانية، وFlyers، وPosters.
حتى في الـMarketing أي شركة Start Up دلوقتي بتعمل Logo ليها يعبر عنها، وبيبقى في ألوان معينة منه بتعلق مع الناس. يعني مثلاَ لما اسمع كلمة “Cadbury” أول حاجة بتيجي في دماغي اللون البنفسجي، ولما بسمع “Mcdonalds” بفتكر حرف M اللي مكتوب بطريقة معينة، وألوانه الأصفر والأحمر. وأكيد كل ده بيساعد الشركة ان يكون ليها Brand قوي.
أشهر المجالات للـGraphic Design:
– تصميم الإعلانات زي اللي بنشوفها على التليفيزيون لـProducts معينة.
– تصميم مطبوعات زي اغلفة الكتب والـNotes، أو شغل الطباعة عموماً.
– تصميم هويات تجارية مميزة لشركة أو Business.
– تصميم واجهات لـWebsites وMobile Applications.
– تصميمات الـ3D.

– فرع رئيسي من فروع الـMedia هو الـMotion Graphics، ممكن تكلمينا شوية عنه؟

ده بيكون عبارة عن عناصر ورسوم بعملها من خلال برنامج الـIllustrator.
كل مشهد فيه بيترسم وبأثر عليه بحركة معينة وتأثيرات مختلفة من خلال برامج زي الـAfter Effects، وممكن أدمج صوت فيه عشان اطلع في الأخر Motion Project. بقدر أستخدمه في الـPromos، والفواصل الإعلانية، والـInfographics، وتترات المسلسلات والافلام. حالياً الشركات بتستخدمه كتير عشان تعلن عن نفسها من خلال فيديو قصير بيتكلم عن الشركة وعن خدماتها.

– تنصحي الناس اللي عايزين يبدأوا Motion Graphics يبدأوا ازاي؟ وايه المشاكل اللي ممكن تحذريهم منها؟

لو انت عايز تبدأ في المجال ده في Websites بتقدم Courses قوية جداً، أهمهم Lynda. ويفضل تبدأ بكورس Illustrator الأول لأنه بداية طريقك للموشن، وبعدها تقدر تبدأ تتعلم برنامج الـAfter Effects. وبلاش تشتت نفسك في Courses كتير في نفس الوقت.
كده انت خلصت نص الطريق وعرفت ازاي ترسم وتحرك العناصر دي، فاضل انك تطبق على Project فعلية. في Channels كتير بالعربي على Youtube قوية تقدر تساعدك تفهم وتطبق كويس:
أول واحدة هي “Abderraouf . Akcm”؛ وده شخص مبدع جداً وفيديوهاته مدتها مش طويلة، فمش هتحس بملل وانت بتشوفه.
وفي “mt.mograph”؛ والمميز فيه انه بيشرح كل حاجة بالتفصيل.
اخر حاجة “SonduckFilm”؛ اللي بيميزها انها متنوعة وبتقدم كذا حاجه في المجال ده مش بس مركزه علي جزء معين.
كمان في Websites تقدر تجيب منها التأثيرات الصوتية اللي هتحتاجها وانت بتشتغل على فيديو موشن جرافيك، وبيكون فيه دروس تساعدك تتعلم أكتر، وفي مقالات مفيدة كتيرة في المجال.
المشاكل اللي المفروض تبعد عنها هي انك متتعلمش اكتر من برنامج خاص بالمجال في نفس الوقت، لانك هتحس بالتشتيت وانك مش قادر تركز كويس. فالأفضل انك تبدأ في برنامج واحد الاول وتركز في انك تتعلمه، وبعدها تشوف هتكمل ازاي.

– ايه أصعب جزء من شغل الـMotion Graphics بالنسبة لك؟ وهل مر عليكي شغل معين كان بالنسبة لك تحدي كبير؟

أصعب حاجة بالنسبة لي أو بحس شغلها محتاج مجهود شوية هو تحريك الـCharacters، لأنه بياخد وقت كتير وبيكون فيه أداة معينة خاصة بتحريكهم.
فكرة الأداة هي اني بحط نقط في اجزاء معينة من الشخصية اللي رسمتها بالـIllustrator، وبحركها على الـAfter Effects اللي من خلاله بتحكم في كل نقطه حاطاها. بمعنى أصح بتحكم في كل جزء من الشخصية لوحده، وكل ده بيحتاج مجهود كبير.
بالنسبة للتحديات مكنش فيديو معين بس كل فيديو اشتغلت فيه كان تحدي بالنسبالي، لأن دايماً بيبقى فيه حاجة جديدة عليا بحاول اتعلمها واطبقها صح عشان يطلع الفيديو زي ما انا بتخيله في الآخر.

– ايه هي العوامل اللي بتخلي شكل الفيديو في الآخر ملفت أو يحقق نجاح مع اللي بيشوفوه من وجهة نظرك؟

– أولا: أسلوب تحريك العناصر في الفيديو، وازاي اربط بين مشهد والتاني، وأسلوب الانتقال بينهم.
– ثانياً: شكل الرسومات اللي في الفيديو والـVectors فيه بيكونوا أساس الفيديو، وهما اللي بيخلوا الناس تتفاعل مع الفيديو ده وتشد انتباههم.
– ثالثاً: الألوان المريحة للعين والمتناسقة.
– رابعاً: الوقت، والتوازن ما بين المشهد والصوت. لو انا مثلاً بستخدم Voice Over في الفيديو بتأكد ان الصوت متوازن مع المشاهد.
– خامساً: الموسيقى أوالمؤثرات الصوتية، وانهم يكونوا مناسبين مع الفيديو اللي بشتغل عليه. لو انا بستخدم موسيقى وVoice Over مع بعض، بتأكد ان الموسيقى صوتها اقل من صوت الشخص. بحيث انه يكون صوته واضح في الفيديو، ونقدر نسمعه كويس من غير ما الموسيقى تغطي عليه.

– فكرة تصميم الـVideos بتجيلك منين؟ ولو حد من الـTeam مش قادر يتخيل كويس بتساعديه ازاي؟

الفيديو بيكون متقسم لمشاهد، كل مشهد بيكون فيه محتوى معين بعرضه وبوصل بيه حاجة. شغلنا في الجرافيك عموماً عشان تقدر تطلع بأفكار مبتكرة أهم حاجه انك تشوف شغل كتير لاشخاص مختلفين في المجال عشان تخلق عندك افكار. وده بيكوّن عندك صور كتير وبيديك مساحة تفكر بشكل موسع.
نفس الكلام في الفيديوهات، كل ما تتفرج على شغل اكتر بتعرف تبتكر افكار جديدة. ممكن مثلاَ لو مطلوب منك انك تعمل فيديو بتعلن فيه عن خدمات لشركة معينة، بتبدي تتخيل المشاهد او السيناريو وتكتبه. وبتركز انك تخلي كل مشهد فيه فايدة للشخص اللي هيشوفه، وبعدين بتوزع الاساسيات على المشاهد، عشان اللي بيتفرج يكمل ويشوف الفيديو من غير ما يحس بملل.
لو حد عندي من التيم بساعده ازاي: أول حاجة بقوله يحدد الفكرة المطلوبة منه وايه الهدف منها. تاني حاجة بقوله يرسم المشاهد على ورق بشكل كروكي، أو يقسم الفكرة للنقط المهمة فيها اللي المفروض تظهر بشكل واضح في الفيديو، ويحاول يربط بين كل مشهد والتاني. وفي الآخر يختار الموسيقى المناسبة للفيديو، وبكده يقدر يوصل لتخيل وشكل مناسبين.

– حالياً الـVideos على الـSocial Media استبدلت شريحة كبيرة من الـPosts العادية او المكتوبة، من رأيك هنوصل لوقت ممكن نستغني فيه عن أنواع الـContent البسيطة ويبقى اعتمادنا كله علي الـGraphics والـVideos؟

من رأيي ان الـVideos والـGraphics هي Tools زيها زي البوست المكتوب اللي بيقدم محتوى معين. برغم ان استخدامهم بقى منتشر بشكل كبير، بس الاتنين بيكملوا بعض ولسه البوست ليه أهميته مع الناس.

اجابات “فاطمة” فهمتنا كتير في الـGraphics عموماً، وفي الـMotion بشكل خاص. وعرفنا ممكن نبدأ ازاي في المجال، وايه الخطوات المناسبة عشان نوصل لأحسن شكل ممكن لـVideo. ونقدر نستنتج ان الـDesign المتكامل مش بس بيعتمد على المعرفة ببرامج كتيرة زي Photoshop و Illustrator وغيرهم. لكن كمان عوامل زي التخيل القوي، ومحاولة رفع مستوى الـCreativity باستمرار.


Design



مقالات ذات صلة





تعليم الـPhotoshop مهمة صعبة ولا سهلة؟

Feb 27, 2018

Section |  Design

الـPhotoshop أو الـDesign Programs عموماً بقوا حالياً أساس مهم جداً في الـMarketing؛ وده لأنهم اللي بيحددوا شكل الـBrand والناس بيفتكروها إزاي. لكن كل حاجة من بعيد بتكون صعبة ومستحيلة، وبسبب كدا عملنا Interview مع….

...اقرأ المزيد


الـBrain Hacking من خلال نظريات الـDesign

Oct 27, 2018

Section |  Design

الـGraphic Design هو الطريقة اللي بوصل عن طريقها للشخص فكرة معينة من خلال صور ورسومات بشكل معين، والـPsychology أو علم النفس هو اللي بيدرس سلوك الإنسان وطريقة تفكيره. طب ليه ماندمجش

...اقرأ المزيد


ازاي تبدأ في الـMotion Graphics وأسرار الـVideos الناجحة

Mar 29, 2018

Section |  Design

مجال واسع زي الـGraphics Design أهميته محدش يقدر يختلف عليها، لأنه هو الطريق الوحيد اللي بيساعد شركات، و Businesses ، وحتى أشخاص مستقلين انهم يعبروا عن نفسهم ويوصلوا Image معينة عن شغلهم في….

...اقرأ المزيد