استغلال الـPersonal Branding للوصول لأهدافك

Nov 18, 2018
Featuring AAPG Suez Personal Branding Trainer


أوقات كتير بتكون مقدم على Position في نشاط طلابي أو وظيفة وعارف إنك مُؤهَّل وعندك Skills كتيرة ومن الآخر الوظيفة دي معمولة ليك، لكن بتقف مع أول خطوة، أو مع بداية الـInterview بتتفاجئ إنك مش عارف تعرض مهاراتك، ولا تحدد نقاط قوتك أو ضعفك، ولا قادر تقنع اللي قدامك إنك مناسب للمكان اللي أنت مقدم عليه ده.
كلمنا “ندا السيد” الـPersonal Branding Trainer معانا في AAPG Suez عشان تعرفنا إزاي نقدر نحل المشكلة دي، ونعرف منها أكتر عن الـPersonal Branding وأهميته.

– ممكن نعرف في البداية إيه هو الـPersonal Branding؟ وإيه الفرق بينه وبين الـBranding الخاص بالشركات؟

الـBranding معناه إني بميّز شيء معين عن كل اللي شبهه، والـPersonal Brand عموماً هي الحاجة اللي بتميزك واللي الناس بتفتكرها أول ما تسمع اسمك، مثلاً الشخصية والـAttitude بتوعك زي تعاملاتك مع الناس وطريقة التواصل وردود أفعالك تجاه المواقف المختلفة بيظهروا شخصيتك وبيكوّنوا Brand ليك. أما Professionally، فالـPersonal Brand بتاعتك هي الـValue اللي أنت بتقدمها في مجالك.
ومفيش فرق كبير بينها وبين الـBranding الخاص بالشركات، إلا إن الشركات بتعمل Brand عشان تبيع منتجات أو خدمات، وأنت بتعمل Brand عشان تسوّق لنفسك لهدف معين.

– طيب بما إنك الـTrainer للـPersonal Branding Program، ممكن تكلمينا عن الـProgram، وإزاي بنستفيد منه؟

الـProgram بيساعدك تبني Personal Brand خاصة بيك في سوق العمل، وده عن طريق Marketing Tools بتتعلمها، زي الـCV Writing والـNetworking وإزاي تتعامل وأنت في الـInterview، وتقنع الـHR إنك أحسن حد مقدم على الوظيفة. مش بس كده، ده كمان بيساعدك إنك تحسن الـPersonal Brand بتاعتك عن طريق إنك تقدّر وتعرف قدراتك وتطورها أو اللي بيتسمى بالـSelf-assessment والـSelf-development، واللي بتتعلمهم عشان تقدر تعرف إذا كنت مناسب لـPosition ما، ولو لأ فهتطور من نفسك عشان تبقى مناسب له.
وبالنسبة للناس اللي عاوزة تقدم على Leading Position في Student Activities، بيتعلموا إزاي يجهزوا نفسهم للـPosition، وإزاي يكتبوا Proposal عشان يقدموا بيه. وطبعاً بيكون في تطبيق عملي على الحاجات دي من خلال Workshops أو Tasks، وكمان في Interview Simulation في نهاية كل Batch؛ عشان الـTrainees يقدروا يطبقوا كل اللي اتعلموه.

– هل شغلك في الـHR ساعدك إنك تكوني الـPersonal Branding Trainer؟

بما إن الـProgram هدفه إنه يساعدك تبني Brand لنفسك في سوق العمل، وتقنع الـHR إنك أحسن مرشح للوظيفة، سواء من خلال الـCV بتاعك أو أداءك في الـInterview، فأكيد شغل الـHR ساعدني كتير إني أكون مؤهلة عن طريق الـSkills اللي طورتها من خلال شغلي فيه، أو المعرفة اللي اكتسبتها، بجانب إني شاركت في الـJob Fair اللي AAPG Suez عملته الـSeason اللي فات مع فريق الـCV Check واللي ادتني خبرة كويسة جداً وساعدتني كتير.

– إزاي أبني Brand لنفسي؟

زي ما قولت إن فكرة الـPersonal Brand إنك بتحاول تميز نفسك عن كل اللي شبهك والمنافسين ليك، فطبيعي كل شخص محتاج يكون ليه Brand خاصة بيه سواء وسط الناس العاديين أو الـProfessionals، وده خصوصاً لما تحتاج تسوّق لنفسك.
وأنت بتبني الـBrand بتاعتك ده بيكون حسب الـTarget Audience اللي أنت عايزهم؛ على سبيل المثال لو الـTarget Audience هم الناس اللي حواليا زي صحابي أو زمايلي، أو حتى الدكاترة في الكلية، فأنت بتعتمد على إنك تظهر الجانب الإيجابي من شخصيتك، مثلاً تكون شخص متعاون وبتساعد اللي حواليك وغيرها من الصفات اللي تسيب انطباع كويس عنك عندهم.
أما لو الهدف بتاعي في سوق العمل، فأنت بتعتمد إنك تظهر الـQualifications بتاعتك من مستوى تعليمي، وخبرات، و Skills؛ عشان تثبت إنك أحسن واحد قادر يقوم بالوظيفة دي.
ولو أنت حد بيقدم Value للناس، فأنت ممكن تعمل Website خاص بيك عشان تقوّي الـBrand بتاعتك، واللي عن طريقة بتعرف الناس بيك وبالـValue اللي بتقدمهالهم.
كمان في ناس بتلجأ لطريقة الـStory Telling عشان تعمل Brand نفسها، يعني لو عندك قصة ملهمة وهتساعدك أو هتوصلك للـAudience اللي أنت عايزهم، فأنت تقدر تحكيها وتنشرها على Website لو عندك، أو على الـSocial Media.
و”مروة رضوان” اللي تعتبر ناشطة نسائية، ومعروفة باسم “بتاعة البنزينة” من أمثلة الناس اللي بتستخدم الطريقة دي، وقدرت تعمل Personal Brand خاص بيها من خلال أفكار مختلفة بتعملها، مثلاً اشتغلت في محطة بنزين، وكمان في قهوة بلدي؛ عشان تثبت إن المرأة تقدر تقوم بأي شغل. وطبعاً في أمثلة تانية كتيرة، وكل مثال أو شخص بتختلف قصته وطريقته حسب الـAudience اللي بيستهدفهم.

– إيه هي الصعوبات اللي ممكن تقابلني وأنا بكوّن الـBrand بتاعتي؟

من المشاكل اللي ممكن تقابلك إنك متكونش عارف أنت Talented أو Skillful في إيه، وبالتالي أنت مش عارف إيه اللي بيميزك عن غيرك، وعشان كده مش هتكون قادر إن تبني Brand ليك.
في الحالة دي بنلجأ للـSelf-assessment، واللي بيساعدك تحدد هي نقاط ضعفك عشان تشتغل عليها، وكمان نقاط قوتك وإيه هي الـSkills اللي عندك، وإيه اللي بيميزك عن غيرك، وبيكوّن الـBrand بتاعتك.

– إزاي بتغطوا الـOnline Personal Branding في الـProgram؟

بالنسبة للـOnline Personal Branding، فاحنا مركزين في الـProgram بتاعنا على LinkedIn؛ بما إنه Professional Platform وتقدر من خلاله تبني Professional Network أو تحصل على وظيفة، بس طبعاً ده مش هيحصل إلا لو عندك Profile قوي بيعرض الـQualifications بتاعتك، وبيبرز الـBrand الخاصة بيك، وده أكيد بنتعلمه في الـProgram.

“ندا” كلمتنا عن الـPersonal Branding وأهميته، وكلامها أكيد فادنا كتير، ونتيجته الفعلية هتظهر لما تطبق كل ده على أرض الواقع، واللي أكيد هيفرق معاك لما تكون اتدربت عليه قبل كده. المهم قبل كل شيء هو الثقة بنفسك وقدرتك على انك توصل للمكانة اللي تستحقها، سواء في دراستك او في شغلك.


Soft Skills



مقالات ذات صلة





كواليس شغل الـOrganizers ودورهم في الـEvents

Mar 16, 2018

Section |  Soft Skills

في أي مكان Professional بنروحه دايماً بنلاقي ناس محافظة علي نظام المكان دا، وبيكونوا شغالين بـPlan معينة هدفها انهم يكونوا الأشخاص الصح في المكان والزمان المناسبين عشان يبينوا قوة المكان او المنظمة دي. الناس….

...اقرأ المزيد


مهارة الـSituational Awareness من عدسة شارلوك هولمز

Mar 27, 2019

Section |  Soft Skills

مفيش شخصية خيالية معروفة بقوتها الفكرية أكتر شهرة من “شارلوك هولمز”، اللي بتدور حواليه كتير من الأسئلة، زي لو كان ذكاؤه الخارق ده مجرد موهبة ولا اكتسبه من تجاربه في القضايا؛ يعني محدش يقدر يوصل لذكاء شارلوك….

...اقرأ المزيد


تحديات شغل الـHR

Feb 15, 2018

Section |  Soft Skills

فريق الـHR أو الـHuman Resources بيكونوا الأشخاص المسئولين عن إدارة القوى العاملة لأي منظمة عن طريق الاختيارالمناسب ليهم وتدريبهم وتقييمهم بطريقة فعالة. والـHR دورهم مبيقفش عند إدارة القوى العاملة بس، هم كمان مسؤولين عن….

...اقرأ المزيد