الـAffiliate Marketing في عالم الـE-commerce

Mar 5, 2019


انتشرت حالياً مواقع كتير زي OLX & Souq & Jumia للبيع والتسوق عن طريق الإنترنت، واللي بتعتبر خيط وسيط بين البايع والمشتري، وبما إنها بدأت وانتشرت يبقى أكيد بتحقق ربح مادي حتى لو مش ظاهر ده. ببساطة، المواقع دي بتشتغل بأسلوب تسويقي معروف باسم الـAffiliate Marketing أو التسويق بالعمولة. واللي بيعتمد على فكرة تبادل المنفعة، بمعنى إن لو واحد عنده منتج وعاوز يعمله Marketing بيلجأ لناس تسوق المنتج ده، ولما يحصل عملية بيع عن طريقهم، ياخدوا عمولة مقابلها، وبتبقي عمولة ثابتة أو على حسب قيمة المنتج.

علشان تبدأ في الـAffiliate Marketing أنت مش محتاج رأس مال كبير، ولا محتاج إنك تشترى منتجات وتخزنها، أو حتى تشحنها للعملاء. وموجود طرق كتير متاحة ليك عشان تروّج للمنتج اللي معاك، لكن في البداية كل اللي عليك هي 3 خطوات أساسية:

  • تستكشف مواقع التسويق بالعمولة.
  • تعرف إن معظم المتاجر الإلكترونية بيبقى فيها برامج تسويق بالعمولة تقدر تشترك فيها.
  • تختار المنتج اللي هتعرف تعمله Marketing ودي تعتبر أهم خطوة؛ لأنك لو اخترت منتج صعب عليك تسوّقله، فمش هتقدر تبيعه، وبالتالي مش هتاخد عمولتك

مواقع التسويق بالعمولة من عدسة الـTraffic والـFreelancing

الـAffiliate Marketing بدأ قبل ظهور الإنترنت بسنين، لما كان التجار بيستعينوا بأشخاص يبيعولهم المنتجات مقابل نسبة بيتفقوا معاهم عليها؛ لكن اتعرف بشكله الاحترافي مع بداية شركات ومواقع متخصصة. ولأن مكاسب النوع ده من التسويق كويسة جداً وفي محترفين فيها بيكسبوا آلاف الدولارات شهرياً، بتتفاوت من Marketer للتاني؛ زاد عدد الشركات والمواقع دي.

أولاً: مواقع الـTraffic:

وبتنقسم لنوعين من المواقع على حسب نسبة العمولة:

  • مواقع زي Amazon & eBay بتكون فيهم نسبة العمولة بسيطة، بتتراوح من 7% لـ10% من سعر المنتج، والمواقع دي فيها منتجات كثير ومتنوعة. لكن بيفضل الـMarketers يتعاملوا مع منتج أو خدمة عارفينها كويس بحيث تسهل عملية الـMarketing.
  • مواقع نسبة العمولة فيها بتبقي كبيرة وبتتعامل مع Digital Products، يعني غالباً مبتكلفش صاحب المنتج كتير وبتكون مربحة جداً وبالتالي نسبة العمولة بتزيد، فبتتراوح من 50% لـ75% من سعر المنتج. وأشهرها موقع ClickBank، اللي بيعتبر وجهة عالمية لأي حد حابب يبدأ في التسويق بالعمولة، وكذلك ShareASale & Commission Junction.

ثانياً: مواقع الـFreelancing:

بتعتبر من أكتر المواقع المعروفة بالـAffiliate Marketing. ومنهم مواقع أجنبية زي Upwork & Freelancer، ومواقع عربية يعتبر أشهر المجالات عليها هي التصميم، البرمجة، الترجمة والتسويق. أشهرهم موقع “خمسات” واللي بياخد عمولة تصل لـ20% من الـFreelancer العادي، وعمولة من صاحب الخدمة نفسه، ممكن توصل لنص دولار/ريال على سبيل المثال. وزيه موقع “مستقل”، والاثنين بتقدمهم منصة “حاسوب”. ده غير مواقع الكتابة المختلفة زي HubPages & Textbroker.

التسويق بالعمولة موقفش على الـTraffic والـFreelancing لكنه انتقل لأي عملية شراء بتحصل عن طريق أي Website بتتعامل معاه سواء بتحميل أي ملفات أو App معين. زي ما موقفش على الشركات الأجنبية بس؛ ففي شركات عربية رائدة في المجال ده زي ArabyAds لمؤسسها محمود فتحي.

دلوقتي أنت محتاج Action تتفق عليه مع صاحب المنتج على أساس نوع السلعة أو الخدمة اللي بيقدمها عشان تاخد عمولتك قصاده، وممكن يتلخص في 4 أنواع، وهم:

  • الـ(Pay per Action (PPA:

بيشمل عمولة ثابتة لـAction معين، الـAction ده ممكن يكون أي حاجة عاوزها زي تحميل برنامج، التسجيل لموقع، أو حتى تحميل صفحة فاضية.

  • الـ(Pay per Lead (PPL:

أصحاب المنتجات اللي بيفضلوا النوع ده بيكونوا محتاجين يوصلوا مع العميل لعملية Sale Offline، يعني أنت مش محتاج حاجة غير إنك تجيب عميل بس. وباقي عملية البيع بيكملها صاحب المنتج بنفسه، عشان كده النوع ده بيفضله الـMarketers، وبيستخدم غالباً مع البنوك وشركات التأمين. لكن ليه صاحب المنتج يدفع عشان الـLead بدل ما ينتظره يشتري والعملية بكاملها تتم Online!
الحقيقة إن المشتري ساعات مش بيكون بالـQuality الكافية عشان يستفيد من المنتَج، وعلشان كده بيلجأ صاحب المنتج لمراحل تانية تساعده في كده. وفي نفس الوقت بيكسب ثقته وبيطبق الـLead Nurturing ويعرض عليه خدمات تانية، مش مجرد عملية بيع وخلاص.

  • الـ(Pay per Sale (PPS:

معروف برضو بالـRevenue Share، ويعتبر من أفضل الأنواع ليك ولصاحب المنتج، بحيث إن العمولة بتكون على أساس الـPerformance، والـOnline Travel Agents من أحسن الأمثلة على النوع ده. وكل ما تبيع أكتر كل ما نسبة عمولتك نفسها تزيد، فمثلاً:

لو بعت من 1 لـ20 منتج، نسبتك ممكن توصل لـ10% من قيمة المنتج.
لو بعت من 21 الـ40 منتج، بتوصل نسبتك لـ12% من المنتج.
ولو بعت من 40 لفوق، تقدر نسبتك توصل لـ15%.

  • الـ(Pay per Click (PPC:

الاختصار ده هتلاحظ أنه بيستخدم مع الـSearch Engine Marketing، وأكتر الـAffiliates الناجحين بيستخدموه، وبيضمنلهم ترويج أي منتج مهما اختلف نوعه. وفي نفس الوقت، بيسعوا لتحقيق أعلى ربح من خلال الـSearch Arbitarge.

إزاي تعرف كام واحد اشترى المنتج منك عشان تاخد عمولتك؟

ده بيتم عن طريق استخدام Tracking ID أو Referral Link بحيث بيكون ليك Link لكل منتج بتسوّقله، وبيسمحوا لصاحب المنتج إنه يتابع الزيارات اللي بتيجي من خلالك وبالأخص الزيارات اللي أتمّت عملية الشراء.
وفي حسابك على الموقع بيبقى ليك Database موجود فيها عدد الزيارات اللي حصلت عن طريق الـLinks بتاعتك، وعدد عمليات البيع الناجحة اللي من خلالها بيتحسبلك عمولتك.

في النهاية طالما أنت Marketer كويس وعارف أهدافك، وفي تواصل بينك وبين صاحب المنتج، فالطرفين غالباً بيطلعوا من العملية دي كسبانين؛ صاحب المنتج زود حجم مبيعاته والمنتج انتشر في السوق في مدة قصيرة وكسب عملاء بسهولة، وأنت بتاخد عمولة مقابل عمليات البيع اللي بتتم عن طريقك، وبتكون صفقة رابحة بكل المقاييس.


Marketing



مقالات ذات صلة





الـSocial Media Marketing وما وراء الـLike والـShare

Mar 13, 2018

Section |  Marketing

استخدام الـSocial Media في حياتنا اتطور بشكل كبير ، مبقاش مقتصر انك تتواصل مع أصحابك وأهلك بس ؛ لكن الشركات ابتدت تستغل انتشارها بين الناس في إنها تسوق لنفسها وتحقق أرباح عن طريقها….

...اقرأ المزيد


خدع الـContent Marketing – محتوى أفضل بمجهود أقل

Feb 17, 2018

Section |  Marketing

قبل ما نبدأ أي Business بنشتغل على Marketing plan مناسب ليه؛ لأن الـMarketing هو اللي بيتكلم عننا وبيعرف الناس مكاننا فين من العالم واحنا بنقدم إيه. كذلك لما نكتب Content على الـSocial Media….

...اقرأ المزيد


الـGuerrilla Marketing وقصة نجاح Joe

Mar 31, 2018

Section |  Marketing

لو هنلخص الـMarketing الناجح في جملة واحدة، نقدر نقول إنها “أفكار مبتكرة”، ولأن تحديات الـMarketing مبتخلصش، كان لازم يكون في نوع Marketing معين، نقدر نلجأ له في أي وقت وتحت أي ظروف. النوع….

...اقرأ المزيد