الـAndroid App كأحدث Marketing Tool في الوقت الحالي

Nov 29, 2018
Featuring AAPG Suez IT Android Head


مفيش ساعة بتعدي علينا من غير ما نستخدم الموبايل، ولو فتحنا الـApp Store هنلاقي فيه آلاف الـApps في كل مجالات الحياة، وده اللي بيخلي شركات كتير تتجه لفكرة إن يكون ليها Phone App خاص بيها كوسيلة إنها تسوق لنفسها ولمنتجاتها وتتعرف أكتر.
عشان كده كلمنا “محمد إيهاب” الـIT Android Head معانا في AAPG Suez عشان يكلمنا عن العلاقة بين الماركتنج والـPhone Apps، ويعرفنا أكتر عن فريق الـIT Android والدور اللي بيقوموا بيه.

– ازاي ممكن أستخدم الـAndroid App كـMarketing Tool؟

هو بشكل عام أنت ممكن تسوق لأي حاجة أنت عاوزها من خلال الـAndroid Apps، واحنا في AAPG Suez الـApp الخاص بينا والـWebsite بيساعدونا جداً إننا نعمل Inbound Marketing للشابتر، وده من خلال إن الـApp بيقدملك Value كويسة جداً من خلال الـScientific Articles، والـQuotes، والـTechnical Articles، والمناهج، وغيرها من العناصر المفيدة اللي بتساعدنا نكسب ثقتك وتكون حابب تعرف أكتر عن AAPG Suez.
وبجانب الـAndroid App الخاص بيك أو بشركتك، فموجود كمان Apps بتخدمك في كل نوع من أنواع الماركتنج اللي ممكن تستخدمها عشان تحسن من شغلك ولنتيجة أفضل.
يعني مثلاً في الـSocial Media Marketing موجود Apps بتساعدك إنك تدير صفحات الـSocial Media بتاعتك زي: Facebook – Instagram – Twitter – LinkedIn. وده من خلال إنهم بيساعدوك تتحكم في المحتوى وتتابع صفحاتك أو تعمل Scheduling لأي Post في أي وقت، وغيرها من الحاجات المهمة ليك، ومن أمثلة الـApps اللي بتساعد في كده Facebook Pages Manager & Buffer.
وفي الـE-mail Marketing هنلاقي Apps بتساعدك إنك تعمل حملة إعلانية بالشكل والتصميم اللي تحبه في وقت قليل جداً، وتتابع الإحصائيات بتاعتك بعد كده، ومن أمثلة الـApps دي MailChimp.
ومن الـApps المهمة جداً لأي Marketer برضه Google Analytics عشان تتابع الإحصائيات اللي محتاجها، وتعرف أفضل فئات ممكن تستهدفها لو هتعمل إعلان مثلاً، وغيرها من الحاجات المفيدة لشغلك والمرتبطة بالـSEO.
وكمان تطبيق Google AdWords اللي من خلاله هتقدر تتابع الإحصائيات المتعلقة بالـSEM.

– إيه هي المهارات المطلوبة لأي حد ينضم لتيم الـIT Android؟ وإيه اللي بيتعلمه كل Member على مدار الـSeason؟

لو عاوز تنضم لينا فأنت محتاج يكون عندك أساسيات البرمجة، وبشكل خاص أساسيات الـJava، ويُفضّل لو اشتغلت Android قبل كده. وبالنسبة للي هتتعلمه، لو أنت IT Android Member فهتضمن إنك من خلال الشغل هتتطور في جزئيتين:
• هتتطور في شغلك الـTechnical من خلال: إنك بتتعلم بشكل أساسي الـAndroid، وبتطور أكتر في الـJava، وبتتعلم التصميم أو الـDesign بتاع الـApps بيكون إزاي. وده من خلال الـCourses اللي بديهالك أنت والفريق، وتطبقوا عليها بشكل مباشر في الـApp، أو في صورة Tasks. أو من خلال إني بعمل Task لحاجة لسه متعلمتهاش، فبتدخل تدور بنفسك، ودي بتكون مفيدة جداً ليك؛ لأنك بتفهم أكتر لما تبذل مجهود في إنك تبحث عن المعلومة وتطبقها.
• هتطور نفسك وشخصيتك وده من خلال: إنك هتتعلم حاجات تانية أو Soft Skills مهمة ليك زي الـTeam Workings، والـCommunication Skills، والـProblem Solving، وده من خلال الـProjects اللي بنعملها مع بعض؛ عشان نطور ونحدث الـApp بتاعنا وتتعلم إزاي تحل أي مشكلة أو عطل في الـApp.

– ممكن تكلمنا عن الـUpdates اللي تمت على الــApp الخاص بـAAPG Suez مؤخراً؟

أول حاجة هي الـMagazines ودي أول مرة نضيفها، هي عبارة عن Tab موجود فيها كل إصداراتنا من PetroPulse & Aspire ولما تضغط على أي واحدة تقدر تدخل تقرأها وأنت جوا الـApp.
وغيرنا شكل الـEvents والـArticles وبقت الـTab عبارة عن قائمة فيها صورة للـEvent والتاريخ ووصف قصير له، ولما تضغط عليه هتقدر تعرف تفاصيل أكتر عنه.
كمان ضفنا لأول مرة الـBlog، اللي بتوصله من خلال Button في الصفحة الرئيسية، ولما يضغط عليه هيدخله على صفحة فيها 5 Tabs للماركتنج والويب والـSoft Skills والديزاين والبيزنس، وتصميمهم شبه اللي في الـEvents والـArticles. وعملنا تحديثات كمان زي Swipe to Refresh & Home Button.

– إيه الخطوات اللي بمر بيها لما أبدأ أعمل أي App؟

لازم يكون عندك الـEmulator أو المحاكي اللي هتشتغل عليه، وبالنسبة للأندرويد بيكون برنامج اسمه “Android Studio” وده أكتر برنامج مُستخدم عالمياً.
وطبعاً لازم تكون مرتب أفكارك، ممكن على ورقة أو في خيالك، بعد كده بتبدأ تصمم الـXML File وده المسئول عن ملف تصميم وشكل الـTab، وبعدها بتدخل على الـJava Class اللي منه بتبرمج الحاجات اللي حطتها في ملف الـXML سواء كانت Buttons أو Text Views أو Edit Texts وغيرها من العناصر.

– بالنسبة لنقطة التصميم، هل في حاجات معينة بتراعوها في اختيار الشكل أو التصميم؟

في أكتر من حاجة بناخد بالنا منها في تصميم أي App عامةً؛ عشان يكون سهل استخدامه. وأهم حاجة طبعاً هي الألوان، ولازم تكون متناسقة وماشية مع بعضها.
والألوان في أي App بتتقسم لـ3 أنواع:
• Color Primary: وده اللون الأساسي.
• Color Primary Dark: وده بيكون مثلاً لون الـNotification Bar.
• Color Accent: وده مثلاً ألوان الخطوط، أو الخط بتاع الـEdit Text اللي هكتب فيه وهكذا.
تاني حاجة هي الـFont ومينفعش يبقى كبير أوي، أو صغير أوي. ولازم لونه يكون واضح، مثلاً يكون لون الخط فاتح والخلفية غامقة.
وكمان المقاسات حاجة أساسية، فلازم مقاس الصور، ومقاس كل عنصر في الـApp يبقوا مناسبين.

– لما حضرنا OGIC 3 كان لفريق الـIT دور كبير في نجاحه، والكل أشاد بيه. فهل ممكن تعرفنا بإيه اللي قدمتوه في الـEvent ده؟

اللي احنا قدمناه في OGIC3 كان عبارة عن App اسمه “AAPG Voting” وتصميم الواجهة بتاعته كان الـLogo بتاع AAPG Suez و Logo شركة Kuwait Energy الـSponsor الرئيسي للـEvent ده، وكان بيطلب منك تصور QR Code اللي معاك، وكنا مصممينه إنه يكون في 2 Codes:
• أول واحد بيدخلك على Technical Test اللي كان MCQ Test وبتدخل اسمك، ولما تخلص تضغط على Submit، والإجابات بتوصل لينا في الحال على Data Base، والامتحان يتصحح.
• تاني واحد استخدمناه في نهاية اليوم، وكان عبارة عن صفحة فيها أسامي الـ3 متسابقين اللي كانوا بيعرضوا Presentations، والحاضرين يقدروا يصوتوا لأي واحد يختاروه، وبعدين بتظهر له رسالة تشكره على اختياره، وبيتبعتلنا برضه على الـData Base عدد الأصوات لكل متسابق.
وبعدين جه دور تيم الـIT Web اللي شاركوا من خلال صفحة أو شاشة موجود فيها أسامي الـ3 متسابقين وصورهم، ومع كل تصويت يوصل للـData Base بتاعتنا، فنسبة الأصوات على الشاشة بتزيد وهكذا، وكل ده كان بيظهر قدام اللي حاضرين في نفس اللحظة.

– بعد ما خلصت الـApp بتاعي، إزاي أوصله لأكبر عدد عشان يستخدموه؟

ممكن تكون عامل App ممتاز جداً بس محتاج كمان تكون Marketer كويس أو معاك فريق فاهم كويس هيعمل إيه؛ عشان توصلوا الـApp ده لأكبر عدد، وينتشر أكتر وأكتر.
وعامةً في خطوات او نقط مشتركة بتمشي عليها أنت أو الفريق بتاعك عشان تعمل Marketing للـApp، وبتشمل إنك تختار كويس شكل الـIcon والـScreenshots والوصف؛ عشان ليهم دور كبير في جذب انتباه اللي بيشوفها.
كمان تبتدي تعمل تسويق فردي، يعني تعرف اللي حواليك عشان يستخدموه، وتطلب منهم يعملوا Rating، وتنشره على صفحتك وهكذا. بالإضافة لإنك ممكن تستخدم الإعلانات المدفوعة كوسيلة إنه يوصل لعدد كبير من المستخدمين، وغيرها من طرق الماركتنج.

“محمد إيهاب” كلمنا عن الـIT Android بشكل مبسط، وعرفنا معلومات مفيدة عنه، وعن خطوات أساسية في بناء أي App وتصميمه واستراتيجيات التسويق له. ولما تمشي على الخطوات اللي اتكلمنا عنها في موضوعنا هتضمن إن الـApp بتاعك يبقى مميز وسط الـApps اللي بتظهر كل يوم، وهتكوّن مجموعة كبيرة من المهتمين بالـApp بتاعك، واللي بدوره هيساعدك تبني Brand شركتك أو منتجك وتحقق أهداف الـMarketing Plan بتاعتك.


Marketing



مقالات ذات صلة





خدع الـContent Marketing – محتوى أفضل بمجهود أقل

Feb 17, 2018

Section |  Marketing

قبل ما نبدأ أي Business بنشتغل على Marketing plan مناسب ليه؛ لأن الـMarketing هو اللي بيتكلم عننا وبيعرف الناس مكاننا فين من العالم واحنا بنقدم إيه. كذلك لما نكتب Content على الـSocial Media….

...اقرأ المزيد


ملامح الـBuyer Persona وأهميتها للـBusiness بتاعك

Nov 19, 2018

Section |  Marketing

عملية تحديد الـIdeal Customer بشكل صحيح بالنسبة لأي Business، تعتبر هي الأساس القوي اللي تقدر تبني عليه أي خطوة لتعاملك مع أي Customer بسهولة بعد كدا. ﻷنك هتبقى عارف دماغه كويس، وبالتالي هتقدر….

...اقرأ المزيد


دليل الـCompetition Marketing – اعرف منافسينك وعلم عليهم

Mar 28, 2018

Section |  Marketing

تميز المنتج أو الخدمة اللي بنقدمها هي حاجة كل Marketer بيدور عليها، لكن التميز ده بيكون صعب تحقيقه كل ما زاد عدد المنافسين الموجودين في الـMarket اللي انت فيه. ومهما تركز على تنفيذ Campaigns مبتكرة

...اقرأ المزيد