الـBrain Hacking من خلال نظريات الـDesign

Oct 27, 2018


الـGraphic Design هو الطريقة اللي بوصل عن طريقها للشخص فكرة معينة من خلال صور ورسومات بشكل معين، والـPsychology أو علم النفس هو اللي بيدرس سلوك الإنسان وطريقة تفكيره. طب ليه ماندمجش الإتنين مع بعض، ونحقق التفاعل المطلوب، ونوصل لأفضل نتيجة؟
من أهم النظريات اللي بتحقق الدمج ده: نظرية “Gestalt”، وهي نظرية بتتكلم عن إزاي بيحصل الإدراك البصري؛ يعني إزاي الإنسان بيترجم مجموعة الأشكال والخطوط والألوان اللي بيشوفها لأشياء مفهومة وليها معنى. وقوانين النظرية دي استخدمت في تصميم كتير من الإعلانات والـLogos المشهورة دلوقتي.
والفكرة إنك بتستخدم معلومات بسيطة ومختصرة وتصميم بسيط، بس ممكن الإنسان يفسرها بمعاني كتيرة، ويطلع منها معلومات أكتر، وبكده هيتفاعل معاها وتفضل في ذاكرته.

– طب إيه أهم قوانين النظرية دي؟

1- قانون التقارب (Law of Proximity):

القانون ده بيقول إن الأشكال القريبة من بعضها العين بتشوفها على إنها في مجموعة واحدة، حتى لو مفيش سبب إنها تكون في مجموعة واحدة، وحتى لو الأشكال دي مختلفة في الحجم أو اللون؛ وده لأن العقل دايمًا بيحاول يدور على الاستمرارية وبيحاول يربط بين الاشياء اللي شايفها لحد ما يوصل لشكل مألوف بالنسبة له.
والقانون ده بيتطبق في الكتابة، مثلًا: حروف الكلمة الواحدة بتكون قريبة من بعضها، وبعيدة عن حروف الكلمة اللي قبلها واللي بعدها. ولازم نراعي القانون ده في تصميم مواقع الويب أو التطبيقات؛ عشان تسهل على المستخدم ربط المعلومات ببعضها. وكمان القانون ده يعتبر فكرة لـLogos مميزة كتير وملفتة للنظر، بتتكون من أشكال كتير ومتنوعة بس بتعطي انطباع إنها بتعبّر عن حاجة واحدة؛ لأنها متقاربة.

2- قانون التشابه (Law of Similarity):

القانون ده بيقول إن الأشكال اللي شبه بعضها في الشكل، اللون، الملمس، أو الحجم بتظهر على إنها في مجموعة واحدة. القانون لازم نراعيه في التصميم بحيث إن الحاجات اللي في نفس الأهمية أو بتجمعهم حاجة واحدة لازم يكون في خواص مشتركة بينهم زي اللون والحجم والتباين ودرجة الميل؛ عشان يظهروا مترابطين.
طريقة تانية للاستفادة من قانون التشابه إني أكسره، يعني أميّز شكل واحد عن باقي الأشكال عشان أجذب انتباه اللي يشوفها.

3- قانون الاغلاق (Law of Closure):

البشر بيميلوا إنهم يفسروا الأشكال اللي مش واضحة أو مش كاملة على إنها أشكال مألوفة، بمعنى إن الدماغ بيحاول يكمل الأجزاء الناقصة من الشكل من عنده؛ عشان يوصل لشكل شافه قبل كده أو مألوف بالنسبة له، وده طبعًا بيعتمد على البيئة اللي عايش فيها الإنسان، التجارب اللي مر بيها، والمشاهد اللي اتعرض لها.
والقانون ده ممكن نستفيد منه إننا نعمل تصميمات يتفاعل معاها، ويفتكرها لوقت طويل.

4- قانون الاستمرارية (Law of Continuity):

العين بتشوف الخطوط المتصلة والمنتظمة في الاتجاه على إنها بتمثل شكل واحد. وإن لما يكون في تقاطع بين شكلين العين بتعرف تميز الشكلين عن بعض من اختلاف اتجاهات خطوط الشكلين.
القانون ده بنستفيد بيه بإننا ممكن نقطع شكل بخط يوصل لشكل تاني والعين هتعرف تميز الشكل الأول، لكن كمان هتميّز الخط وهتتبعه لحد الشكل التاني، وبكده يكون اتحقق الترابط بين أجزاء التصميم.

5- قانون الشكل والخلفية (Law of Figure and Ground):

القانون ده بيقول إن في أي مشهد الإنسان بيشوفه بيحاول يميز الـFigures اللي موجودة من الـGround عشان يركز عليها؛ لإنها أكثر أهمية من الخلفية، وهنا في 3 أنواع من العلاقات بين الشكل والخلفية:
• إن الشكل والخلفية ممكن نميز بينهم بوضوح.
• تاني حاجة الشكل والخلفية يكون صعب التمييز بينهم.
• تالت حاجة الشكل والخلفية ممكن أعكسهم يعني ممكن في نفس المشهد الشكل يبقى خلفية والخلفية تبقى شكل في نفس الوقت، والطريقة دي تصميماتها مميزة؛ لإنه بيحصل تفاعل ونشاط عقلي من الشخص عشان يحدد إيه هي الخلفية وإيه الشكل.

وبكده نكون عرفنا إزاي Brands كتيرة قدرت تعملك Brain Hacking، أو بمعنى تاني تخاطب عقلك من خلال الـDesigns بتاعتها، وإزاي تطبق ده في شغلك؛ عشان تجذب انتباه الأشخاص وتثبت فكرتك، وعشان تكون مميز دايمًا.


Design



مقالات ذات صلة





الـInfographics والـGifographics – تريند ملوش نهاية

Mar 15, 2019

Section |  Design

من المعروف أن بعد مرور 3 أيام على أي معلومات بتسمعها، عقلك بيبدأ يحلل حوالي 10% منها بس، لكن لو كانت المعلومات دي مرتبطة بصورة، فهو بيحلل نسبة 65% منها. الفرق الكبير في النسب ده كان….

...اقرأ المزيد


الـBrain Hacking من خلال نظريات الـDesign

Oct 27, 2018

Section |  Design

الـGraphic Design هو الطريقة اللي بوصل عن طريقها للشخص فكرة معينة من خلال صور ورسومات بشكل معين، والـPsychology أو علم النفس هو اللي بيدرس سلوك الإنسان وطريقة تفكيره. طب ليه ماندمجش

...اقرأ المزيد


تعليم الـPhotoshop مهمة صعبة ولا سهلة؟

Feb 27, 2018

Section |  Design

الـPhotoshop أو الـDesign Programs عموماً بقوا حالياً أساس مهم جداً في الـMarketing؛ وده لأنهم اللي بيحددوا شكل الـBrand والناس بيفتكروها إزاي. لكن كل حاجة من بعيد بتكون صعبة ومستحيلة، وبسبب كدا عملنا Interview مع….

...اقرأ المزيد