الـFinancial Plan – احسب ميزانيتك واوزن نجاحك

Apr 28, 2019


80% من الـStartups بتفشل في مدة قليلة وده بيكون لأسباب كتير متعلقة بوجود خلل في الـPlan، أو الـMarketing Strategy، لكن أهم الأسباب دي بتكون عدم وجود Financial Plan واضحة أو صحيحة من البداية.
الـFinancial Plan بتساعدك باختصار في تحديد الميزانية والأجزاء المادية لمشروعك، وبتحميك من الوصول لمرحلة إن المشروع يتوقف أو يكون مفيش عائد ليك، وده من خلال استغلال أرباحك بأفضل شكل لخدمة وتطوير مشروعك.

ممكن في البداية نقسم الـStartup Costs لأكتر من فئة:

منها اللي بيتدفع مرة واحدة ومش بتسترده تاني زي التراخيص ودي بتكون تكاليف تأسيسية، أو بتدفعها على فترات زي مرتبات الموظفين أو الـTeam بتاعك، أو تكاليف تشغيلية زي المعدات اللي هتبدأ بيها
وكمان لازم تكون محدد المصدر اللي هتدفع منه سواء كان من رأس مال المشروع، ولا هيكون من الأرباح كنسبة. والأهم هو وجود خطط بديلة في حالة حدوث أي عجز؛ لأن 29% من الـStartups بتقف بسبب إن الفلوس الموجودة خلصت، ومقدروش يحلوا المشكلة دي.

والنقط الجاية من أهم أمثلة التكاليف اللي ممكن تحطها في اعتبارك وأنت بتحدد الـFinancial Plan لمشروعك:

  • تكاليف الاقتراض:

نسبة كبيرة من الـStartups والشركات بيكون مصدر تمويلها هو القرض، سواء من بنوك أو مؤسسات إدخار.
فلازم كمان تكون عارف إن القروض دي بتكون شاملة فوائد، ووقت ما هتتخلف عن السداد فبيكون موجود شرط جزائي وفي أغلب الأحوال بيكون كبير.

  • رسوم التأمينات والتراخيص:

كتير من الشركات بتمر بعمليات تفتيش وبتكون محتاجة لتصاريح وتراخيص عشان تبدأ شغلها، والتأمين بيساعدك في إنك تحافظ على الموظفين والعملاء والأصول سواء كانت المكان أو المعدات.

  • تكاليف المعدات ومكان العمل والخدمات:

سواء كان مكان العمل شركة أو حتى مكتب فبيكون محتاج لمعدات أو مكاتب وأساسيات لشغلك، كذلك الخدمات الموجودة في مكان شغلك أو الفواتير اللي هتكون ملزم بدفعها.
وعامةً نسبة كبيرة من الـStartups بيختاروا إنهم يبدأوا من البيت أو من خلال الإنترنت. لكن لو غير كده فلازم تكون واخد قرار من البداية بشراء المكان أو تأجيره.

  • تكاليف المخزون:

لو الـBusiness بتاعك بيقدم خدمة فهتكون مش محتاج النقطة دي، إنما لو هتقدم Product فلازم تكون عارف إنك محتاج تعمل حساب للتكاليف اللي هتصرفها عشان تخزن الـProduct ده سواء كنت بتبيع بالجملة أو قطاعي أو حتى بتوزع.

  • مرتبات الـTeam:

لازم تكون عارف ومخطط كويس مرتبات الموظفين والحوافز والبدلات، ومحدد نسبتها من الأرباح اللي بتجيلك، وإنك تقدر تدفعلهم حتى مع أقل الأرباح، وكذلك يكون في الحسبان إن الوقت اللي هيحصل فيه أزمة ومش هتقدر تعوض فيه الـTeam تعويض كويس هيأثر بالسلب على مشروعك.

  • مصاريف الـResearch:

سواء كان Market Research في البداية لدراسة السوق وتحديد فعالية الخدمة أو الـProduct اللي بتفكر تقدمها، أو Marketing Reserch وغيرها من الأبحاث اللي ممكن تقوم بيها في خلال الشغل نفسه.
وموجود شركات بتكون متخصصة في أبحاث للسوق بيساعدوك في النقط دي، فلازم طبعاً تحط مرتبات تعيينهم في اعتبارك.

  • مصاريف الـAds والـMarketing:

مهمة جداً النقطة دي لأن مش هتضيع المجهود ده كله في Campaigns أو Ads مش قوية، والـMarketing بيكون أكبر من Banner أو إعلان في مجلة، وله أساليب أو Tactics بتحددها في الـMarketing Strategy بتاعتك وبتساعدك في نجاح مشروعك.
وبجانب ده فموجود شركات متخصصة في الـMarketing فطبيعي الإستعانة بيها في البداية على الأقل ودي ميزة كويسة.

ومع التطور فأصبح فيه طرق كتير تقدر تساعدك في تنظيم الـFinancial Plan، وكمان بتقدر تشوف الأرباح على المدى البعيد:

  • مواقع بتقدم Templates تقدر تستخدمها زي موقع Smartsheet.
  • مجموعة مواقع بتكون كـFinancial Advisors زي CPS Wealth & Mountain Pass Planning.
  • أكتر من Software ممكن تستخدمهم زي Quicken & Mint & Money Tree.

وبعد ما عرفت أهمية الجانب المادي والـFinancial Plan، وليه كصاحب مشروع لازم تدرسه، فالسؤال الحالي هو منين هتقدر توفر تمويل لمشروعك؟

موجود طرق كتير تقدر تجيب بيها تمويل للمشروع، وهي كالآتي:

حاضنات ومسرعات الأعمال أو الـIncubators & Accelerator:

ودي عبارة عن مؤسسات هدفها تطوير ودعم الـStartups، وبتحقق الدعم ده عن طريق توفير تدريبات لرواد الأعمال وتوفير علاقات ليهم مع مستثمرين وبتوفرلهم دعم مالي، لكن في مقابل جزء من أسهم الـStartup وأوقات بتكون For Free.

  • منصات التمويل الجماعي أو الـCrowdfunding:

وفيها بتقدر تعرض مشروعك والمهتمين بفكرتك بيساهموا في تمويله، لكن في مقابل حصولهم على جزء من أسهم الشركة، أو إنك تقدملهم هدايا وعينات من منتجك.

  • الـAngel Investors:

عبارة عن مستثمرين بيساهموا فى تمويل الشركات الناشئة مقابل حصة من أسهم الشركة.

  • الأصدقاء والعائلة:

وبتلجألهم في حالة لو رأس مالك صغير فبتبدأ تقنع أصحابك وأهلك بفكرة مشروعك وتحطلهم نسبة تدفعهم إنهم يساعدوك، بالإضافة لإن دافعهم الأساسي بيكون ثقتهم فيك.

  • الـVenture-Capital Investors:

دورهم إنهم بيستثمروا في شركات أثبتت نجاحها فعلياً في السوق وبقى عندها مبيعات واستقرار، وبتلجألهم لما تبدأ تعمل توسع لمشروعك بعد ما بقى عندك الـProven Business Model.

تنظيم وتحديد أي حاجة تخص مشروعك هي خطوة مهمة لنجاحه، فما بالك الفلوس اللي هتستخدمها واللي بقت الـCorner Stone لأي Startup وبتحدد إذا كان قادر يكمل أو لأ. فتقديمك لـPlan شاملة هيساعدك في نجاحك، وتحقيق الـTarget بتاعك بسهولة.


Business



مقالات ذات صلة





الـFinancial Plan – احسب ميزانيتك واوزن نجاحك

Apr 28, 2019

Section |  Business

80% من الـStartups بتفشل في مدة قليلة وده بيكون لأسباب كتير متعلقة بوجود خلل في الـPlan، أو الـMarketing Strategy، لكن أهم الأسباب دي بتكون عدم وجود Financial Plan واضحة أو صحيحة من البداية……

...اقرأ المزيد


الـMarketing Strategy – قوتك الخفية لبيزنس مستمر

Mar 25, 2019

Section |  Business

الـMarketing في بداياته كان بيعتمد بشكل كبـير على الـSelling Concept؛ حيث إن كان  أهم حاجة بيركز عليها صاحب المنتج إنه يبيـع وبس. لكن مع التطور وزيادة الوعي عند الناس، بقى يعتمد الـMarketing حاليـاً على اتنين….

...اقرأ المزيد


خطواتك الأولى لـBusiness Planning مثالي

Oct 29, 2018

Section |  Business

تأسيس Business خاص بيك هو أول تفكير بيجيلك لما بيكون عندك فكرة عظيمة وعايز تنفذها، وعلى الرغم إن أول 22 سنة في حياتك بتقضيهم بين مدرسة وجامعة والبيت، إلا إن مفيش حاجة فيهم بتشجعك على….

...اقرأ المزيد