الـFramework چوكر الوقت والنتيجة

Mar 7, 2019


في كلامنا عن الـWeb Design والـWeb Development، عرفنا إن الاتنين بيكملوا بعض؛ الأول بيهتم بالشكل الخارجي للموقع من صور وأشكال وخطوط وألوان. بينما التاني بيهتم أكتر بـFunction الشكل ده، بالأكواد ولغات البرمجة، وكذلك الـDatabase اللي بتحول الموقع من تصميم شبه ميّت لموقع ديناميكي يستجيب لتفاعل الأعضاء والزوار عليه.
ولأن برمجة أي موقع مهمة مش سهلة، لجأ معظم الـProgrammers لأداة توفر عليهم وقت ومجهود، وتسهل أنهم يجمعوا بين الـWeb Design والـWeb Development، اللي بيحتاجوا سطور من الأكواد والتكرار. من هنا بدأ ظهور الـFrameworks، كأداة عالمية مرتبطة بكلمة Reusable، واللي بتتكون من عدد من الـLibraries فيها أكواد جاهزة بتساعد المبرمج يبني موقعه من الصفر، وبتسهل عملية تحديثه وتعديله، في حين يركز هو أكتر على الإضافات اللي شايف إنها هتميّز شغله.

أنواع الـFrameworks، والأكثر استخداماً بينهم عالمياً:

بتتكون الـFrameworks من نوعين أساسيين هما الـFront-end والـBack-end، ونقدر نقول أن الـWeb Design بيعتمد في شغله على الـFront-end، بينما الـWeb Development بيعتمد على أنواع Frameworks بتشتغل على الـBack-end.
فمثلاً، الـLogin Form اللي بتقابلنا في معظم الـApps، من غير الـWeb Development، فهي عبارة عن شكل بس. لكن عشان تضيف لها Function وتربطها بالـDatabase وتتحكم فيها، هتستخدم Framework من نوع الـBack-end، والنقطة دي مشروحة بالتفصيل في مقالة الـWeb Deign قصاد الـWeb Development.

وبيندرج تحت نوعين الـFrameworks أنواع مختلفة وكتيرة جداً. هنخص بالذكر أشهرها وأكثرها في الاستخدام:• الـBootstrap Framework:
لفترة من الوقت كان اسمه “Twitter Bootstrap” نسبةً لأن شركة Twitter طورته مع Jacob Thornton، وهو عبارة عن Framework مصمم بلغة HTML، بيضم بعض ملفات الـCSS والـJavaScript، وكمان Libraries زي jQuery وبيتيحلك الـBootstrap إنك تحول موقعك لموقع Responsive؛ يعني ياخد حجم شاشة العرض اللي هيتعرض عليها الموقع بتاعك تلقائياً.
• الـLaravel Framework:
بتعتبر واحدة من أفضل الـFrameworks وأكثرها انتشاراً بين الـProgrammers حالياً، مصممة بلغة Php، ومن مميزاتها أنك تقدر تنزلها وتتعلمها بسهولة، وكمان هي Updatable يعني بيحدثوها باستمرار، بالإضافة لإنها مدعومة من موقع Laracast اللي بيوفرلك فيديوهات لشرح Laravel.
• الـRails Framework:
أو بيطلق عليه Ruby on Rails نسبةً لأنه اتبرمج بلغة Ruby، وهو Framework متخصص في برمجة تطبيقات الـWeb، وله Libraries خاصة زي Interpreter & Debugger علشان يتأكدوا من سلامة الكود وتنفيذه، وبتضم كذلك عدد كبير جداً من الـBundle واللي بتعتبر Libraries فيها عدد من الـFunctions الجاهزة للاستخدام.
• الـReact Native Framework:
هو Framework خاص بلغة الـJavaScript، واللي أسسته شركة Facebook، تقدر تبني بيه Native Application كامل يشتغل على أكتر من Platform، سواء للـAndroid أو الـIOS وأكيد للـWeb، بالإضافة لأنه بيحسن أداء الـApplication بتاعك جداً، ومن أشهر الـApplications اللي بيستخدم فيها الـReact Native هي الـFacebook Ads Manager والـInstagram والـSoundCloud Pulse.

مزايا الـFrameworks عن البرمجة العادية:

لما لجأ الـProgrammers للـFramework كان سببه الأساسي هو توفير الوقت والجهد، ولكن بتفضل الـFrameworks توفر أكتر من ميزة ليهم، فبتتيح الـFrameworks سهولة تعديل الأكواد، واللي من قبل كده كانت بتشكل أزمة للـProgrammer في كونه بيعيد كتابة الكود من الأول، كمان لما تصمم موقعك من الصفر بتحتاج تضيف عدد معين من الـURLs بالإضافة لعنوان الـURL بتاع الموقع نفسه، وهنا بيجي دور الـFrameworks اللي بتنظم كل الـURLs دي وبتساعد في توجيه الزوار للـURL المناسب للصفحة المطلوبة بشكل تلقائي من مسار معين، وبيعتبر واحد من جماليات استخدام الـFramework هي إنه بيراجع على أي أخطاء، مقارنة بالكود اليدوي اللي ممكن يتكتب غلط، ده غير أن أغلب الـFrameworks دلوقتي بتستعمل مفهوم MVC ومن بين مميزاته إنه بيسهل عملية التعديل في الـApps المختلفة.

تطبيق استخدام الـFrameworks على أرض AAPG Blog:

علشان تقرأ المقالة دي، ضغطت على Tab مكتوب عليه “ويب”، وظهرلك 3 مقالات مصفوفين جنب بعض، وعلشان يقدر الـProgrammer العادي يعمل الجزء ده من التصميم بنفسه، بيحتاج يظبط الـMargins، يعني الحدود الخارجية بين الـSections وبعضها، وبيحتاج يخليهم يظهروا في وسط الصفحة، وكمان يخصصلهم مساحة 1/3 عرض الصفحة تقريباً علشان يظهروا منتظمين بالشكل ده، ونتيجة لصعوبة العملية دي وإنها مش هتتحقق فعلياً إلا بعد أكتر من تجربة؛ بيلجأ الـAAPG Blog Programmers للـBootstrap Framework، أول ما بينزل الـFramework ده في الصفحة بيبدأ يقسم الصفحة لـ12 جزء بالتساوي، يعني لو عايز تخصص ثلث الصفحة لأي Object معين، فأنت كده محتاج 4 أجزاء من الـ12 جزء… وهكذا، كل المطلوب منك وقتها إنك تضيف صفة اسمها “Col-lg-4” للـSection ده، وتسيب الباقي على الـFramework.

كذلك أول ما بتفتح AAPG Blog، بيظهرلك في الـHome Page جزء متحرك بيعرض صورتين لـ”چو” و”سيف”. الجزء ده من الصعب إنه يتصمم بلغة برمجة عادية، لكنه متصمم بالـBootstrap Framework، واللي عبارة عن مجرد Structure بيتاخد منه Copy ويتحط في الصفحة، وبيقدر الـProgrammer يغير الصور زي ما يحب لحد ما يوصل للشكل المطلوب.

واضح من كده إن الـFrameworks بتقدر تنتج على أساسها حاجات صعبة جداً في أقل وقت ومجهود. وده يدل على إن الـFrameworks مش برامج جاهزة وخلاص، ولكنها بيئة متكاملة تقدر تستخدم اللي بتوفره لك من أدوات علشان تصمم موقعك بدقة وحرفية عالية.


Technology



مقالات ذات صلة





الـWordPress وأسباب سيطرته على الـWCMS

Oct 11, 2018

Section |  Technology

أي كيان كبير حاليًا بيهتم يكون عنده Blog أو مدونة ينشر عليها مقالات متنوعة في مجاله، بحيث يكسب جمهور مختلف وكبير من الناس عن طريق تقديم محتوى مميز وقيم. وبالتأكيد بيحرص أنه يكون محدد….

...اقرأ المزيد


الـDNS – طريقك المختصر لمواقع الويب

Apr 16, 2019

Section |  Technology

لما بتفكر تبعت رسالة لشخص تعرفه في البريد فأنت محتاج تكون عارف عنوانه كويس؛ علشان تبقى ضامن إن الرسالة توصله شخصياً ومتوصلش لأي حد تاني، نفس الكلام موجود وبيحصل في عالم الإنترنت. كل….

...اقرأ المزيد


الـFramework چوكر الوقت والنتيجة

Mar 7, 2019

Section |  Technology

في كلامنا عن الـWeb Design والـWeb Development، عرفنا إن الاتنين بيكملوا بعض؛ الأول بيهتم بالشكل الخارجي للموقع من صور وأشكال وخطوط وألوان. بينما التاني بيهتم أكتر بـFunction الشكل ده

...اقرأ المزيد