الـInfographics والـGifographics – تريند ملوش نهاية

Mar 15, 2019


من المعروف أن بعد مرور 3 أيام على أي معلومات بتسمعها، عقلك بيبدأ يحلل حوالي 10% منها بس، لكن لو كانت المعلومات دي مرتبطة بصورة، فهو بيحلل نسبة 65% منها. الفرق الكبير في النسب ده كان سبب كافي للـContent Creators إنهم يتعاونوا مع الـDesigners علشان يخرجوا بحاجة جديدة تخدم أفكارهم، وكمان تشمل وتعرض المعلومات بطريقة سهلة ومميزة في أقل وقت. وده اللي حققوه من خلال الـInfographics.

الـInfographic وأنواعه:

الـInfographic هو طريقة بسيطة لعرض معلومات كتيرة بس بشكل بسيط على هيئة صورة، ومجرد إنك تشوفها فبتفهم المطلوب منها إيه. ومادام هو عبارة عن Design فلازم يكون فيه ألوان وأشكال جذابة؛ خاصةَ إن الألوان والصور بتشد الناس أكتر وبتقنعهم إنهم يقرأوا أي معلومة بنسبة 80%. وممكن يتقدم الـContent في شكل قصة مثلاً، واللي برضو في الآخر هتحقق هدفها في إنها تجذب انتباه الناس.

مميزات الـInfographics:

الأشكال والأنواع اللي فاتت للـInfographics بجانب إنها بتحقق المطلوب من الربط بين الصور والكلام فهي ليها مميزات تانية كتير، والحقيقة إن المميزات الفعلية أصعب من إنها تتقال في كام نقطة، ولكن استخدامك ليها في الـMarketing أو مع الـContent اللي بتقدمه مكاسبها عظيمة، وممكن يتلخص بعضها في النقط الجاية:

فرصة لانتشار أسرع:

المقالات اللي فيها صور وInfographics بتتشاف بنسبة 96% أكتر من لو كانت كلام بس، وبيتعملها Share فده فرصة ليك خاصة لو المحتوى جذاب، وهيساعدك لو حابب تستغله كـTactic في الـViral Marketing.
وده حصل لما استخدمنا Infographic في مقالة الـBrain Hacking من خلال نظريات الـDesign، واللي حالياً تاني أكتر مقالة اتقرأت في آخر 12 مقالة عندنا، والسادسة بين كل المقالات.

معالجة العقل السريعة للصور:

بجانب النسب اللي فاتت عن أهمية الصور في جذب الانتباه أو إنك تفتكر المعلومات اللي فيها، ففي دراسة أثبتت إن عقلك بيتعامل مع الصور بطريقة أسرع وأفضل بـ60000 مرة عن الكلام المكتوب.

Shares أكتر:

الـInfographics على الـSocial Media بتاخد Shares أكتر 3 مرات من أي كلام مكتوب.

زيادة الـSEO:

Google بتدي Rank أعلى للمقالة بتاعتك لو هي بتحتوي على صور، وكمان البحث عن الـInfographics زاد لأكتر من 800% من سنة 2012 لحد دلوقتي.

لكن تقدم التكنولوجيا زوّد رغبة القارئ في إنه ميكتفيش بحبه للـInfographics بس، وبقى بينجذب لأشكال أعلى من مجرد صورة فيها معلومات، وبيفضّل يشوف العناصر المتحركة أكتر، وده اللي ساهم في ظهور جيل أحدث من الـInfographics وهو الـGifographics.

طب يعني إيه Gifographic؟ وإيه قصته؟

نقدر نقول إن الـGifographic ابن عم الـInfographic؛ لأنه بيعتمد على نفس فكرة السهولة في عرض المعلومات ولكن بتبقي متحركة، علشان كده بيتسمى في أوقات كتير Animated Infographics.

عامةً كلمة GIF هي اختصار لـGraphics Interchange Format، قدمتها شركة CompuServe في سنة 1987، وبدأت تنتشر في آخر 10 سنين أكتر وأكتر؛ لدرجة إنها أخدت كلمة العام في سنة 2012، وحالياً الصيغة دي من الصور منتشرة جداً على الـSocial Media، ومع الانتشار ده ظهر الدمج بينه وبين الـInfographic في سنة 2014 علشان يخرجلنا الـGifographic، واللي بيشترك معاه في مميزات كتير، ولكنه في النهاية بيتفوق على الـInfographic لأسباب كتير.

التطور في طرق عرض الـContent ما بين الـInfographics والـGifographics كان معاه في نفس الوقت تطور في الـIT Web ولغات البرمجة كمان علشان تقدر تعرضها، فمثلاً:

الـInfographics عبارة عن صورة ثابتة، فبقدر أعرضها في المتصفح باستخدام لغة الـHTML في عنصر الـImg، لكن مع وجود الـGifographics بقي من الممكن إن عنصر الـImg يعرض GIF، وده نزل في الإصدار الجديد من اللغة وهو HTML5، واللي بنشوفه في معظم الصفحات دلوقتي.

البرامج اللي بنستخدمها علشان نعمل Infographic أو Gifographic:

Adobe Photoshop & Adobe Illustrator من أشهر البرامج اللي بيسمحولك تعدّل على الصور بشكل احترافي، وتعمل Infographic مميز بأي شكل تحبه.
وعلشان تعمل Gifographic فأكيد البرامج المتخصصة في التعامل مع الـMotion Graphics والـVideos زي Adobe After Effects & Adobe Premiere Pro هتساعدك في إنك تضيف الحركة اللي حاببها، وكمان Adobe Photoshop ممكن تستخدمه علشان يقوم بالدور ده.

لو مش بتشتغل على البرامج المتخصصة في الـMotion Graphics، ففي الـ10 خطوات الجايين هتعرف إزاي تحول الـInfographic لـGifographic باستخدام الـPhotoshop:

  1. اختار الـInfographic اللي محتاجه، وتخيل القصة اللي هتوصلها من خلال الحركة.
  2. قسم الشكل لأجزاء هتضيفلها الحركة.
  3. هتحتاج إنك تقسمه لـFrames كل Frame هيمثل جزء من الحركة، هتبتدي في كل صورة تقص جزء وتعمله Rotate أو تحريك.
  4. هتكرر النقطة اللي فاتت وهتحفظ كل Frame على شكل صورة، وتجمعهم كلهم في فولدر واحد.
  5. هتفتح قايمة File ومنها Scripts ومنها تختار Load files into Stack بعدين هتختار الصور اللي حفظتها وتضيفها.
  6. تظبط الـFrames من خلال إنك تضغط على F7 فهيظهرلك Panel فيه الـLayers أو الصور اللي اخترتها، بعدين من قايمة Window اختار Timeline، فهيظهر Timeline Panel، وتختار Create Frame Animation.
  7. ودلوقتي تختار Make Frames from Layers من خيارات الـAnimation Panel.
  8. هتختار الـAnimation Speed لكل Frame علشان يظهر بالشكل اللي أنت حابه.
  9. هتحدد عدد الـLoops اللي هيعملها الـAnimation، والأفضل إنك تختار Forever.
  10. لو كل حاجة تمام وبالشكل اللي عاوزه، فدلوقتي جه وقت إنك تحفظ اللي عملته، هتفتح قايمة File ومنها Export ومنها تختار Save for Web، وهتختار GIF 128 Dithered من Preset، وهتختار 256 بالنسبة للـColors، وتظبط الأبعاد اللي محتاجها، وتعمل Save.

الـGifographics ممكن تكون فكرة جديدة نسبياً، فهتلاحظ إن الـDesigners بيستخدموا الـInfographics أكتر، لكن مُتوقَّع انتشارها في المستقبل وبقوة.
وعموماً سواء هتستخدم الـInfographic أو الـGifographic ففي نقط هي أساس نجاحك، زي جودة الـContent اللي بتقدمه، شكل الـDesign وألوانه وبساطته، طريقة عرضك لأفكارك، الاختصار في الكلام المكتوب، والأهم إنك تحدد الـAudience وتقدملهم اللي هم محتاجينه ويفيدهم.


Design



مقالات ذات صلة





تعليم الـPhotoshop مهمة صعبة ولا سهلة؟

Feb 27, 2018

Section |  Design

الـPhotoshop أو الـDesign Programs عموماً بقوا حالياً أساس مهم جداً في الـMarketing؛ وده لأنهم اللي بيحددوا شكل الـBrand والناس بيفتكروها إزاي. لكن كل حاجة من بعيد بتكون صعبة ومستحيلة، وبسبب كدا عملنا Interview مع….

...اقرأ المزيد


ازاي تبدأ في الـMotion Graphics وأسرار الـVideos الناجحة

Mar 29, 2018

Section |  Design

مجال واسع زي الـGraphics Design أهميته محدش يقدر يختلف عليها، لأنه هو الطريق الوحيد اللي بيساعد شركات، و Businesses ، وحتى أشخاص مستقلين انهم يعبروا عن نفسهم ويوصلوا Image معينة عن شغلهم في….

...اقرأ المزيد


سيكولوجية الألوان وتأثيرها على نجاح الـBrand

Oct 21, 2019

Section |  Design

الباحثين عملوا دراسة اسمها Impact of Color in Marketing أو تأثير الألوان في الماركتنج، ولقوا فيها إن 62% – 90% من أحكام المشتريين للمنتجات بتكون مبنية على اللون فقط، وعشان كده اختيار الألوان….

...اقرأ المزيد