الـMarketing الذكي باستخدام الـSEM

Nov 24, 2018


كتير من الشركات بتلجأ أنها تنشر منتجاتها على مواقع الأنترنت، وعلشان تقدر توصل المنتجات بتاعتها بسهولة للعملاء محتاجه الأول أنها تسوق للموقع قبل ما تسوق للمنتجات نفسها؛ علشان كدا ظهر مصطلح الـSearch (SEM) Engine Marketing أو التسويق عبر محركات البحث وهو إحدى طرق التسويق عن طريق الأنترنت واللي بتهدف أنها تحسن وتزود من ظهور الموقع في صفحات نتائج محركات البحث Search Engine Results Pages.

– قبل ما نبدأ في محتوى المقالة، في شوية مصطلحات لازم تعرف معناها:

• الـPay Per Click أو الـPPC: ودي طريقة للدفع في الـSEM بتعتمد على كل مرة بيضغط فيها زائر على إعلانك، يعنى أنت لو عملت SEM ومحدش ضغط على لينك الإعلان، مش هتدفع فلوس.
• الـCTR أو الـClick-Through Rate: ودي النسبة ما بين عدد الزوار اللي بيضغطوا على لينك الموقع بتاعك في البحث، إلى عدد الزوار الفعليين اللي شافوا الموقع أو الإعلان بتاعك.

– أول انطباع ليك عن الـSEM والـSEO انهم ممكن يكونوا نفس الحاجة، لكن في فرق مهم بينهم:

الـSearch Engine Marketing أو الـSEM معناه إنك تعمل إعلانات عن طريق الـGoogle Adwords وبيعتمد على الظهور المدفوع أو Paid Sponsored Listing.
أما الـSearch Engine Optimization أو الـSEO يعنى إزاي تخلي الموقع بتاعك يظهر بصورة طبيعية في صفحات البحث الأولي. ودا بيتم عن طريق ربط الـKeywords اللي بيدخلها الزائر والصفحات اللي بتظهر نتيجة البحث بمجموعة خوارزميات بترتب الصفحات دي بناءاً على أهميتها. ودي صورة توضح طريقة ظهور كل واحد فيهم في محرك البحث:

– مميزات الـSEM وليه تعتمد عليه بشكل أكبر في البيزنس بتاعك:

• الـSEM يعتبر طريقة فعالة لو كنت صاحب شركة بادئة جديد وعايز الموقع يوصل لـSERPs أسرع وبسهولة وفي وقت قليل، على عكس الـSEO اللي بتحتاج جهد ووقت كبير علشان تقدر تلمس نتيجتها. كمان الـSEM مش بتتأثر بتغير الخوارزميات واللي ممكن تتغير فجأة. مثال على كدا: في 2011 لما أصدرت شركة Google تعديل على خوارزميات ترتيب نتائج البحث باسم “Google Panda”، دا خلى كتير من المواقع اللي كانت بتتصدر نتائج البحث واللي كانت بتعتمد على الـSEO تنزل في الترتيب.
• لما بتحاول تزود الـTraffic على الموقع لازم اللي يزوره يكون هو الـTarget Audience اللي محتاجهم، وإلا هيكون زيادة عدد الزيارات مالهوش فايدة. لما بتعمل دا عن طريق الـPPC Ads إعلاناتك بتكون موجهة للناس اللي بتدور على المنتج بتاعك خصوصاً، على عكس لما تعمله بالـSEO لأنه مش شرط عليه يجبلك الناس اللي هتشتري المنتج بتاعك.
• الـGoogle’s Product Listing PPC Ads بتسمحلك تضيف Visuals لإعلانك زي صور للمنتج مثلاً ودا بالتالي هيزود الـCTR. الخاصية دي مش متاحة في الـSEO لأن الـOrganic Search Listings العادية بتعرضلك نصوص بس.
• الاستثمار في الـSEM أو الـPPC مختلف تماماً عن الاستثمار في الـSEO، لإن في الـSEM بتقدر تتحكم في الـBudget بتاعتك في كل خطوة، ودا هيخليك تتحكم في ميزانيتك على المدى البعيد.

– وجود Keyword Database قوية في الموقع بتاعك بيضمنلك إنك تكسب الـOrganic Search بتاع Google، وفي أكتر من أداة بتساعدك في دا، ومنهم:

أولاً: Google Keyword Planner:
تعتبر من أشهر الأدوات ﻷي حد دلوقتي، لأن أي حد بيعلن عن أي خدمة بيقدمها لازم بيكون عنده AdWords Account. الـPlanner دا بيسمحلك تعمل Analyze لكل الكلمات اللي بيتم البحث عنها ومين اللي بيبحث عنها.
ثانياً: KW Finder:
أداة بتعرضلك الـTrends والـPPC، كمان بتوضح مستوى صعوبة الكلمات من 1 إلي 100 ونتائج بحث Google عنها. بالإضافة لإنها بتعرفك إيه الـDomains اللي بتستهدف الـKeywords دي، وحاجات تانية زي الـSocial Shares، والـPage’s Backlinks، والـTraffic. ودا هيكون مفيد جداً ليك لو بتحاول تعمل دمج بين الـSEO والـContent Marketing.
ثالثاً: Moz Keyword Explorer:
أداة جديدة بتوفرها شركة Moz بتضيف أبعاد جديدة للـKeyword Research غير الحجم والصعوبة. منهم فرصة أنها توضح نسبة الـCTR بالنسبة للـOrganic Results في نتائج محركات البحث، واد إيه الكلمة ممكن تكون مهمة للـCampaign بتاعك. وكمان بتقدر تجمعلك بين كل الـKeyword Metrics عشان تقدر تحدد الأولويات.
رابعاً: SEMRush:
الموقع دا هيسهل لك الـCompetitive Research اللي عايز تعمله عشان الـSEO أو الـPPC، وهتقدر تجمع من خلاله كل المعلومات اللي محتاجها عن المواقع المنافسة ليك. دا غير انه هيساعدك في معرفة الـKeyword Rankings والـStrategies المناسبة ليها، ودا أكيد هيساعدك تحسن الـRank بتاعك. الميزة في SEMRush انه بيوفر 800 مليون كلمة وانهم كل فترة بيعملوا تحديث للـKeyword Database بتاعتهم.
خامساً: SimilarWeb:
دا موقع هيساعدك جداً أنك تعرف أولويات وإتجاهات العميل بتاعك، لإنه بيديك مؤشرات توضحلك تفاعلاته من أول بداية الموقع لحد الوقت اللي انت فيه. كمان بيديلك فرصة أنك تحدد الـTrends الجديدة، وبيخليك تعرف أكتر عن المنافسين والـOnline Strategies بتاعتهم. بالإضافة لإنه بيسمح لك تعرف ترتيب موقعك ضمن المواقع التانية في دولة معينة أو مجال معين.

من خلال استغلالك الذكي للـSEM، هتقدر تنفذ Marketing Plan محكمة مش هتحتاج فيها تعلى عن ميزانيتك عشان تنافس؛ لأنك لو دفعت جنيه وغيرك دفع 5 والزائر بحث عن كلمات موجودة عندك انت في الموقع، محرك البحث مش في أيده حاجة غير أنه يرفع موقعك انت لأعلى مكان في الصفحة. يعني ببساطة موضوع الـKeywords دا لو قدرت تطبقه صح، هتوصل بعد فترة انك عندك ألة جاهزة تجيبلك زوار و Customers لموقعك طول الوقت.


Marketing



مقالات ذات صلة





سلم الـGrowth Hacking لأنجح Marketing ممكن

Mar 23, 2018

Section |  Marketing

اتكلمنا قبل كده أن الشركات في بداية شغلها عشان تبيع منتج أو خدمة معينة بيبقى أساسها Marketing Plan بتوضح التمويل اللي هتحتاجه عشان تـMarket للمنتج ده، وكمان الأرباح المتوقعة والصعوبات اللي ممكن تواجهها….

...اقرأ المزيد


مستقبل الـMarketing مع الـAutomation والـArtificial Intelligence

Apr 4, 2019

Section |  Marketing

الـArtificial Intelligence أو الذكاء الاصطناعي من أهم المجالات اللي حصل فيها طفرة مؤخراً، وده بالتأكيد كان له دور مهم في تطور الـMarketing.
عشان كده كلمنا “محمد الجويلي” الـSocial Media Head….

...اقرأ المزيد


من Stranger لـPromoter وبينهم الـEmail Marketing

Oct 18, 2018

Section |  Marketing

الـInbound Marketing Methodology بتمر بـ4 مراحل؛ أولاً الـAttract، ثانياً الـConvert، ثالثاً الـClosing، وأخيراً الـDelight. كل مرحلة فيهم بتحتوي على مجموعة من الـProcesses اللي بنمشي

...اقرأ المزيد