الـSocial Media Marketing وما وراء الـLike والـShare

Mar 13, 2018
Featuring AAPG Suez Social Media Head


استخدام الـSocial Media في حياتنا اتطور بشكل كبير ، مبقاش مقتصر انك تتواصل مع أصحابك وأهلك بس ؛ لكن الشركات ابتدت تستغل انتشارها بين الناس في إنها تسوق لنفسها وتحقق أرباح عن طريقها ، ومن هنا ظهر الـSocial Media Marketing. المرة دي معانا “محمد مشالي” الـSocial Media Head في AAPG Suez عشان يكلمنا عن أساسيات النوع دا من الـMarketing بشكل أوضح…

– الانطباع الشائع عن الـSocial Media Marketing ان طالما عندك Accounts كتير على الـSocial Media وبتنزل Posts يبقى انت كدا فاهمه كويس ، ودا اكيد مش صح.

من رأيك ايه الكلام اللي ممكن نصحح بيه الانطباع دا عن الموضوع؟

أساس الـSocial Media Marketing الصح هو الـTargeting المظبوط ، و الـTargeting في الـSocial Media Marketing عبارة عن 3 حاجات:
– الـTargeting للمحتوى اللي بتقدمه: ودا بانك تختار دايماً محتوى قوي ومناسب ، ويفضل يكون المحتوى عن حاجة جديدة ومنتشرة أو الـTrends.
– الـTargeting للناس اللي هتقدملهم المحتوى: لأن ممكن توفر محتوى قوي جداً ولكن ميكونش مناسب للـAudience اللي هيشوفوه ، فلازم تراعي العامل دا.
– الـTargeting للوقت اللي هتعرض فيه المحتوى: بعد ما استقريت على محتوى كويس ومناسب للناس ، ممكن تنزله في وقت مش مناسب زي إن مثلاً يكون Trend وقته عدى خلاص ، أو ممكن تنزله في وقت مش مناسب من اليوم ويكون نسبة كبيرة من الناس مش موجودة فيه ، عشان كدا Targeting الوقت المناسب مهم جداً.
بكدا يكون الـSocial Media Marketing متربط بالكيفية مش بالكمية ومبيعتمدش على فكرة وجود Accounts أو Posts كتير.

– ايه اللي بيميز النوع ده من الـMarketing عن غيره؟

اللي بيميز النوع دا هو انه مش محدود ومش مقيد بفكرة معينة ، وكل يوم فيه جديد ، وقوة الـCampaign اللي بتعتمد عليه بتكون مرتبطة بكونك Creative أد إيه ودا اللي بيزود فرصتك في نجاح الـCampaign ويوصلها لأكبر Reach ممكن. بالاضافة طبعاً لاطلاعك على إحصائيات الـCampaign بتاعتك ودا بيديك فرصة كويسة تتابع تقدمها ونجاحها ، وبيساعدك تخطط لخطواتك بعد كدا ، وتتابع أخطاءك فيها وتصلحها في الـCampaigns اللي بعدها

– ازاي بنحدد الـSocial Media Platform المناسب لكل محتوى؟

في البداية بتشوف الـAudience بتاعك بيكون متواجد في أي Platform أكتر ، أو ايه اكتر مكان مستحب بالنسبة لهم. يعني تخيل مثلاً من كام سنة قبل ما SnapChat يتعرف ، لو كنت قدمت محتوى بالمصري عن طريقه كان حد هيشوفه في المقام الأول؟ أكيد لا. كل Platform بتخدم غرض رئيسي معين في كيفية عرض الـMarketing Campaign ، ودا الأساس التاني اللي بيحدد هنستخدم أي واحدة فيهم. زي إن YouTube مكان رئيسي للـCampaigns المعتمدة على الفيديوهات، وإن كانت الـCampaign عبارة عن محتوى سريع في شكل صور بتصميم وهدف معين، فـInstagram هو المكان المناسب. وبالتأكيد أشمل Platform فيهم بتجمع بين الأساليب المختلفة في الـMarketing هي Facebook.

– تركيزنا في المقالة دي هو الـIndicators المختلفة اللي بنتابع بيها المحتوى بعد ما ننشره ، واحنا عارفين بالفعل ان عدد الـLikes والـShares مش كل حاجة. لو ممكن تقولنا حاجات تانية بتعرفك مدى نجاح Post أو Campaign على الـSocial Media ؟

من أهم المميزات فعلاً في الـSocial Media Marketing هو توفير لإحصائيات الـCampaigns وتفاصيل كاملة عنها ، وكل مؤشر منهم ليه دور معين بيساعدك تعرف اكتر عن الـAudience بتاعك. ممكن نقيس مدى نجاح الـPost أو الـCampaign عن طريق اننا نشوف مدى وصولنا لـTarget معين حددناه قبل كدا ، أو مثلاً العلاقة بين الـReach والـEngagement وهو عدد الناس اللي وصلهم المحتوى ، ومقدار التفاعل معاه. فلما تكون النسبة بينهم مش كبيرة دا معناه إن معظم الناس اللي شافت المحتوى دا اهتمت بيه وتفاعلت معاه ، ويبقى هو كدا حقق نجاح قوى.

– في الفيديو دا احنا ركزنا على الـReach والـImpressions والفرق بينهم ، لو ممكن توضح لنا أكتر من وجهة نظرك؟

الـReach هو عدد الناس اللي وصلهم المحتوى بتاعك ، ودا بيقتصر على الأشخاص نفسهم ، أما الـImpressions فهي عدد مرات عرض أو وصول المحتوى بتاعك للأشخاص ، بمعنى إنه لو نفس الشخص وصله المحتوى تاني فدا هيتسجل برده ، يعني ببساطة نقدر نقول إنها الـReach المتكرر. وزي ما الـReach الكبير ممكن يكون دليل على نجاح الـCampaign أو وصولها لعدد كبير من الناس ، فأكيد الـImpressions وظهور المحتوى بشكل متكرر للناس، هو مؤشر قوي على انتشاره ونجاحه.

– لاحظنا ان Facebook بيقلل من ظهور الـPosts العادية وبيركز على اظهار الـVideos في الـNews Feed بشكل أكبر ، من رأيك دا هيأثر ازاي علي الـMarketing عن طريق الـFacebook Pages؟ وازاي ممكن حد يتغلب على المشكلة دي؟

التحديثات دي هتخلي الـMarketing في بيئة Challenging أكتر من الوضع الحالي بالفعل ، وبالتالي حاجة زي كدا هتجبر اللي عاوز يقوم بالـSocial Media Marketing إنه يطلع أفضل ما عنده. وأكيد هتعلي الـCreativity في الـCampaigns على الـSocial Media عشان الـMarketer يقدر يستفيد بأكبر قدر ممكن من الظهور القليل اللي هيبقى متاح ليه من Facebook. التغلب على المشكلة دي هيكون زي ما وضحت في تنفيذ واستخدام أفضل وسيلة ممكنة لاستغلال الـReach المتاح عن طريق محتوى مميز ، وكمان عن طريق الإلتفات للـCampaigns المعتمدة على المحتوى القصير والسريع ، والـVideos اللي بتعتمد على الـVirality واللي تجذب انتباه الناس وفي نفس الوقت مش طويلة.

– أخيراً عايزين نسألك لما بيكون في Negative Comments أو Negative Feedback بتتعامل معاهم إزاي؟

مبدئياً كل Negative Comment أو Feedback هو مفيد بقدر الإحصائيات الإيجابية ، لأنه بيخليك تنتبه لحاجات وتصححها لو كانت غلط، ودا لما يكون الـComment في حدود الـProfessionalism اللي بيخلي النقاش مع صاحب الـNegative Comment بشكل سليم يوصل للصح في الآخر. إذا خرجت الـNegative Comments برا حدود الـProfessionalism دي فهي ساعتها بتكون غير مناسبة وميصحش الإهتمام بيها.

كلام “مشالي” عرفنا معلومات جديدة عن حاجة بنستخدمها بشكل يومي وهي الـSocial Media. واتضح لنا ان فعلاً في عالم تاني ورا شغل الـSocial Media Marketing جواه تفاصيل كتيرة زي الـTargeting الصح في البداية ، ومتابعة الـInsights في النهاية. ونقدر في الآخر نقول اننا معندناش Negative Comment نضيفه على إجاباته.


Marketing



مقالات ذات صلة





من Stranger لـPromoter وبينهم الـEmail Marketing

Oct 18, 2018

Section |  Marketing

الـInbound Marketing Methodology بتمر بـ4 مراحل؛ أولاً الـAttract، ثانياً الـConvert، ثالثاً الـClosing، وأخيراً الـDelight. كل مرحلة فيهم بتحتوي على مجموعة من الـProcesses اللي بنمشي

...اقرأ المزيد


مراحل الـContent Creation علشان تبدأ Blog من الصفر

Apr 6, 2019

Section |  Marketing

لو جربت تدور على أي معلومة على النت هتلاقي أكتر من طريقة تقدر توصل من خلالها لـValue كويسة، ممكن مقالة أو فيديو أو مجرد Post على الـSocial Media. والـValue دي مش جاية من فراغ لكن عن طريق…..

...اقرأ المزيد


الـSocial Media Marketing وما وراء الـLike والـShare

Mar 13, 2018

Section |  Marketing

استخدام الـSocial Media في حياتنا اتطور بشكل كبير ، مبقاش مقتصر انك تتواصل مع أصحابك وأهلك بس ؛ لكن الشركات ابتدت تستغل انتشارها بين الناس في إنها تسوق لنفسها وتحقق أرباح عن طريقها….

...اقرأ المزيد