الـVideo Marketing – استثمر النهاردة وابني Brand لبكرة

Mar 27, 2019


6 من كل 10 أشخاص بيفضلوا إنهم يشوفوا Videos عن إنهم يتفرجوا على التليفزيون، ويومياً بيتم مشاهدة 500 مليون ساعة من الـVidoes على YouTube. فده لفت نظر شركات كتيرة للـVideos كطريقة للـMarketing علشان تظهر المنتج بتاعها وإمكانياته، أو توسع قاعدة الـCustomers، أو تزود الـSales؛ وعلشان كده ففي سنة واحدة زادت نسبة أصحاب البيزنس اللي بيستخدموه من 63% لـ81%.

تاريخ الـVideos وأنواعه:

أول Videos اتنشرت على الإنترنت كانت في التسعينات، وأول Video على الـYouTube كان في 2005 باسم “Me At The Zoo”. لكن لو هنتكلم عن البداية الفعلية له فهي كانت في 2005 برضه مع إعلان لاعب الكرة “رونالينيو” لشركة Nike اللي انتشر بصورة غريبة، وبقى أول Video يوصل لمليون مشاهدة، وبعدها اشترت Google الـYouTube مقابل 1.65 مليار دولار.

الـVideos ممكن نقسمها كنوعين رئيسيين، وبيندرج تحتهم كل الأشكال اللي بنشوفها:

  • Video Content:

وفي النوع ده بتستخدم الـVideos علشان تظهر المنتج بتاعك، ومدتها بتبقي قصيرة أو طويلة براحتك. والنوع ده له أشكال كتير جداً وبتتطور بسرعة ومن أحدث أشكالها الـLive & VR & 360° Videos. كل الأنواع بيبقي ليها نفس الـTarget وهو إنها تعرض الـProduct بطريقة فيها Entertainment تجذب المشاهد ليها.

  • Video Ads أو الـVideo Advertising:

النوع ده بيبقي منتشر على الـSocial Media والـYouTube، وبتحتاج دفع فلوس ليها علشان تظهر. مدة الـVideo بتتراوح من 2-3 دقايق، وفي آخرها دايماً بنلاقي إن الـCall To Action بتاعها عبارة عن Apply Now وغيرها، ومن المتوقع إنها تبقى الـTrend الفترة الجاية.

طالما قررت تستخدم الـVideo Marketing ففي Strategy معينة بتمشي عليها، ممكن تتلخص في 6 خطوات:

1- معرفة الـAudience:

متقدرش تنتج الـVideo لكل الناس، لأن كل فئة ليها أسلوبها وطريقة لجذبها، وبالتالي تحديدهم هيساعدك في اختيار الطريقة الأصح علشان توصل ليهم.

2- تحديد الـTarget:

لازم يكون للـVideo بتاعك Target بتحاول توصله، وده اللي هيساعدك تختار Content مناسب يوصلك لنجاح الـCampaign بتاعتك.

3- إخراج الـVideo:

بعد تحديد الـContent ييجي وقت عمل الـVideo وإنك تعمله Editing باستخدام برامج زي Adobe Premiere & Adobe After Effects، وتقدر تقرأ عنهم من مقالة إزاي تبدأ في الـMotion Graphics وأسرار الـVideos الناجحة، وموجود كمان Tools أونلاين بتسهل الموضوع ده.

4- اختيار الـPlatform:

العنصر ده بيعتمد على معرفتك للـAudience وتحديدك أكتر Platform هم موجودين عليها سواء كانت YouTube أو Social Media Platforms أو غيرها؛ واللي أكيد بيساهم في انتشار منتجك ونجاحك

5- الـOptimizing:

6- الـPromotion:

وده مهم جداً وهو عبارة عن إجراءات بتعملها علشان الـVideo يوصل لأكبر عدد من الناس – بجانب الـOptimization – وليه أنواع مختلفة:

  • Earned Video Promotion:

بيكون عن طريق تحسينك للـVSEO أو الـVideo Search Engine Optimization زي ما قلنا في الخطوة اللي فاتت، أو عن طريق مصطلح مشهور وهو “Word of Mouth” بحيث إن الناس يعجبهم الـContent بتاع الـVideo وده يخليهم يعملوا Share وناس تانية تشوفه وهكذا، وده بيحصل كتير على الـSocial Media عن طريق الـShare أو الـMention.

  • Paid Video Promotion:

بيحصل لما تدفع للـPlatform أو الـWebsite علشان تظهر الـVideo، وممكن كمان يظهر في البحث، وده شبيه بالـSEM.
مثلاً YouTube موجود فيه حاجة اسمها TrueView اللي بيتيحلك تختار الـAd بتاعك يظهر إزاي من خلال نظامين: الأول اسمه “In-Stream” وهنا بتظهر للمشاهد لما يفتح Video جديد، وتاني نوع اسمه “Discovery” اللي بيخليك تظهر في البحث داخل الـYouTube نفسه.

  • Owned Video Promotion:

وده إنك بتنشر الـVideo على موقعك الشخصي، ووصول المشاهد لك بيكون من خلال إنه داخل محدد هدفه في البحث من البداية، واللي بيساعدك في كده إن يكون ليك Brand والـMarketing بتاعك نفسه قوي..

مميزات استخدام الـVideos كتيرة جداً، وأكيد استخدام 86% من الـMarketers ليها حالياً مش من فراغ، فممكن نلخص أهمهم في 4 نقط:

  • زيادة الثقة بينك وبين الزوار؛ لأنهم هيقدروا يشوفوا تعابير وشك ويصدقوك، وبيساعدهم يفتكروا الـVideo والـProduct.
  • بيطور الـSEO؛ لأن مدة الزيارة للموقع بتزيد في وجود Video، وده بيتسمى بالـDwell Time.
  • زيادة الـSales بشكل كبير، وده لأنه بيعرض الـProduct ببساطة وسهولة.
  • بتقدر من خلاله تحدد هل فعلاً الـCampaign ناجحة أو لا، وده من خلال الـAnalytics وبمعرفة عدد مرات الزيارة للـVideo ومدة المشاهدة لكل واحد.

اللي عملته Google يُعتبر من أحسن صور التطبيق الفعلي للـVideo Marketing Strategy، وده لما فكرت تعمل Campaign لنوع من الـMobiles منتجة له اسمه Pixel 2 فظهرت كالتالي:

  • بدأوا يفكروا في الـAudience بتوعهم، وكان المنتشر في الوقت ده حوادث الانتحار بشكل كبير فاهتموا به في الـVideo.
  • تصوُّر الـPlan في الـVideo كان إنه يتكلم عن ناس قدرت تتغلب على الانتحار، وفي الآخر يظهروا الـProduct بطريقة معينة.
  • بدأوا يعملوا الـVideo واهتموا بالـOptimization، بإنهم جابوا صور كلها بهجة وسعادة لناس وقالوا إنها متصورة بـPixel 2، وفي آخر الـVideo قالوا إن الناس دي قدرت تتغلب على فكرة الانتحار، وحطوا عنوان كافي يجذب الـAudience أكتر ويهتموا وهو “Question Your Lens”.
  • اختاروا Platform للنشر وهي الـYouTube.
  • وعلشان استمرار الـCampaign جزأوا الـVideo لأجزاء مدتها من 6 لـ15 ثانية، بأفكار مختلفة.
  • نتيجة الـCampaign كانت رهيبة، بحيث وصلت نسبة المشاهدة أكبر من نسبة مشاهدة مباريات الـSuper Bowl في أمريكا، ده غير إن نسبة البحث عن Pixel Camera في Google Search زادت بنسبة 145%، وده اللي أكيد ساهم بدوره في زيادة الـSales.

المثال ده واهتمام الكل بالـVideo Marketing هو أكبر دليل على أهميته، وإنه من أفضل الطرق اللي ممكن توصل بيها لأهدافك المختلفة سواء كانت تقديم Content، أو جذب Customers ليك، أو الوصول لـSales كبيرة جداً.
لكنه محتاج Creativity وذكاء في التعامل مع أي شيء جديد أو مفاجئ ممكن يحصل على الساحة، وبنجاحك في النقطة دي بالذات فهتضمن تحقيق نتائج ونجاحات ملهاش حدود.


Marketing



مقالات ذات صلة





الـAndroid App كأحدث Marketing Tool في الوقت الحالي

Nov 29, 2018

Section |  Marketing

مفيش ساعة بتعدي علينا من غير ما نستخدم الموبايل، ولو فتحنا الـApp Store هنلاقي فيه آلاف الـApps في كل مجالات الحياة، وده اللي بيخلي شركات كتير تتجه لفكرة إن يكون ليها Phone App خاص بيها….

...اقرأ المزيد


حكاية الـInfluencer Marketing بالأرقام وليه الكل بيعتمد عليه دلوقتي

Feb 24, 2018

Section |  Marketing

في الوقت اللي بقي فيه الـMarketing من أساسيات نجاح أي مشروع، ظهر نوع جديد منه بيعتمد على ربط Brand أو منتج معين بأي حاجة ممكن تجذب الانتباه وتفكرني بالمنتج دا. الحاجة دي ممكن….

...اقرأ المزيد


مراحل الـContent Creation علشان تبدأ Blog من الصفر

Apr 6, 2019

Section |  Marketing

لو جربت تدور على أي معلومة على النت هتلاقي أكتر من طريقة تقدر توصل من خلالها لـValue كويسة، ممكن مقالة أو فيديو أو مجرد Post على الـSocial Media. والـValue دي مش جاية من فراغ لكن عن طريق…..

...اقرأ المزيد