الـWordPress وأسباب سيطرته على الـWCMS

Oct 11, 2018


أي كيان كبير حاليًا بيهتم يكون عنده Blog أو مدونة ينشر عليها مقالات متنوعة في مجاله، بحيث يكسب جمهور مختلف وكبير من الناس عن طريق تقديم محتوى مميز وقيم. وبالتأكيد بيحرص أنه يكون محدد في الـContent اللي بيقدمه، ومنمق في طريقة عرضه، وده اللي بيكون السبب في أنه يجذب القراء ويرجعوا له أكتر من مرة.
عشان عملية نشر المقالات دي بتتطلب تعديلات مستمرة، وتكاد تكون يومية في بعض الـWebsites؛ بيلجأوا للـ(Web Content Management Systems (WCMS أو نُظم إدارة محتوى الويب. دي بتتيح لك أنك تصمم أي موقع أو مدونة أو منتدى على الأنترنت من غير ما تحتاج تكون Specialist أو عندك خبرة مسبقة مع لغات البرمجة. الطريقة دي بتسهل على المصمم -وكذلك المستخدم نفسه لو حابب- أنه يصمم أي موقع على الأنترنت بسهولة وحرفية عالية وفي أقل من دقائق.

– الـWCMS ليها أنواع وبرامج مختلفة بس بيفضل أفضل وأشهر واحد فيهم هو نظام الـWordPress، أشهر الأمثلة على الأنواع دي هي:

1. Drupal:
أنشأه “Dries Buytaert” في البداية سنة 2000 كنظام إدارة للمنتديات؛ ولكن مع الزمن تطور وبقي يستخدمه ناس كتير في إنشاء Websites خاصة بيهم.
2. Joomla:
صدر في عام 2005، ويعتبر من أسهل أنظمة إدارة المحتوى على الأنترنت. بيتميز أنه بيدعم أكتر من لغة وده سهٌل إنه ينتشر بطريقة كبيرة؛ لدرجة أن عدد الـDownloads بتاعته في مايو 2018 وصلت لـ93 مليون مرة!
3. Blogger:
النظام الأسرع بينهم كلهم، حتى أسرع من WordPress نفسه. والسبب هو إنه مُطور من شركة Google اللي بتسمح لك بإنشاء موقعك من خلال الـGmail مباشرةً في أقل من دقيقة. لكن ما زال الـWordPress بيكتسح من حيث الإمكانيات.

– الـWordPress له مميزات بتخليه دايمًا أفضل خيار مُتاح لأي حد حابب أنه ينشئ Website، ومن المميزات دي:

• وجود لوحة تحكم كاملة تقدر تتحكم بيها في الـWebsite بتاعك بسهولة ومن غير تعامل مع أي أكواد برمجية.
• الـPlugins أو الإضافات؛ ودي من أفضل المزايا اللي موجودة في الـWordPress. بيبلغ عددهم أكتر من 30.000 إضافة، زي إضافات التأمين واكتساب عنصر السرعة والأداء العالي للـ Website بتاعك. وكمان بيساعدوا الـWebsite يظهر أكتر في محركات البحث.
• خدمة المدونات المُتعددة أو WordPress MU اللي بتسهل عمل أكتر من مدونة في Account واحد، وبنفس قاعدة البيانات.
• انتشاره بشكل كبير، لدرجة أن أكتر من 31% من المواقع اللي موجودة على الأنترنت بتستخدم WordPress.

– مواقع عالمية كتيرة بتستخدم WordPress سواء في نشر وكتابة مقالاتها، أو في التصميم نفسه:

بدايةً من مواقع التدوين العادية وصولًا لأكبر المواقع الإخبارية والرياضية على الانترنت، كلهم متفقين على نظام واحد وهو الـWordPress. أشهرهم موقع شركة Time Inc؛ وهي شركة أمريكية من أكبر شركات الـMedia في العالم، وبيوصل عدد زوار موقعها لـ120 مليون زيارة شهريًا. والمدونة التابعة لمؤسسة TED المعروفة: TED Blog، وفيها بيتم نشر الفيديوهات والأخبار والأعمال اللي بتقدمها المؤسسة. كمان موقع Sony Music التابع لشركة Sony، وهي تانى أكبر شركة في العالم للتسجيلات الموسيقية. وغيرهم من المواقع زي موقع العداء الرياضي Usan Bolt، موقع BBC America، وموقع المغنية Katty Perry الرسمي.

– شركة Automattic Inc هي الشركة المنتجة لموقع WordPress، لكن إزاي قدروا يوصلوا بـWordPress لمكانته الحالية؟

في سنة 2004 أعلن موقع Movable Type -المنافس الوحيد لمشروع WordPress وقتها- عن تغيير جذري في السعر، وده دفع آلاف المستخدمين أنهم يشوفوا بديل، ومن هنا كانت فرصة نجاح WordPress الذهبية.
بدأ مؤسسين الموقع Matt Mullenweg وMike Little في تصميمه مع شركة CNET، وهناك أُصدر أول نسخة منه، واللي بعدين سابها Mullenweg وأنشأ شركة Automattic اللي استخدمها في تطوير WordPress.
اتعرض على Mullenweg بيع الشركة أو الاستحواذ عليها من طرف شركات كبيرة ولكنه رفض وصمم تبقى شركته مستقلة. وعليه استمرت عروض المستثمرين وأموالهم تدخل رصيد شركة Automattic. وابتدت الشركة تكبر بسبب شهرة موقعها وسهولته لدرجة انها فاقت شركة Google في مجال الـBlogs. حسب كلام شركة WordPress” :AllThingsD دلوقتي بتملك 70 مليون موقع، وبتتوقع تحقيق عائدات بقيمة 45 مليون دولار السنة دي.”

شركة Automattic بدأت من الصفر فعلًا، لكن كان معاها منتج قوى وفرصة متتعوضش للنجاح، وده اللي ساعدها تحقق شهرة بحجم كبير. Mullenweg موقفش عند نجاح أول إصدار من WordPress ومخلاش أي شركة تستحوذ عليه، بل بمرور الوقت كبر الشركة بتاعته وقدر هو يستحوذ على المواقع المهمة، وبكدة يكون طبق المثل المشهور “اتغدا بعدوك قبل ما يتعشا بيك”.


Technology



مقالات ذات صلة





الـWeb Design قصاد الـWeb Development – ازاي الاتنين بيكملوا بعض؟

Oct 26, 2018

Section |  Technology

تقريبًا مفيش ساعة بتعدي علينا من غير ما نستخدم الإنترنت، سواء كان من خلال تطبيقات الـAndroid أو مواقع الـWeb، وأكيد سألت نفسك ازاي الصفحات دي بتشتغل عشان تطلع بالشكل ده قدامنا.مثلاً: لما بتدخل على الـFacebook….

...اقرأ المزيد


الـDNS – طريقك المختصر لمواقع الويب

Apr 16, 2019

Section |  Technology

لما بتفكر تبعت رسالة لشخص تعرفه في البريد فأنت محتاج تكون عارف عنوانه كويس؛ علشان تبقى ضامن إن الرسالة توصله شخصياً ومتوصلش لأي حد تاني، نفس الكلام موجود وبيحصل في عالم الإنترنت. كل….

...اقرأ المزيد


الـFramework چوكر الوقت والنتيجة

Mar 7, 2019

Section |  Technology

في كلامنا عن الـWeb Design والـWeb Development، عرفنا إن الاتنين بيكملوا بعض؛ الأول بيهتم بالشكل الخارجي للموقع من صور وأشكال وخطوط وألوان. بينما التاني بيهتم أكتر بـFunction الشكل ده

...اقرأ المزيد