تعليم الـPhotoshop مهمة صعبة ولا سهلة؟

Feb 27, 2018
Featuring AAPG Suez Photoshop Trainer


الـPhotoshop أو الـDesign Programs عموماً بقوا حالياً أساس مهم جداً في الـMarketing؛ وده لأنهم اللي بيحددوا شكل الـBrand والناس بيفتكروها إزاي.

لكن كل حاجة من بعيد بتكون صعبة ومستحيلة، وبسبب كدا عملنا Interview مع “نِعَمْ محمد” الـPhotoshop Trainer في AAPG Suez يسهل علينا فهم المطلوب عشان تتعلم Photoshop فعلاً. وخصصنا الكلام عن دورها الفعال في الـProgram لمساعدة الـMembers يتعلموه ويكون مهارة إضافية عندهم…

– مسئولية الـTraining كبيرة اكيد، جهزتي نفسك ليها ازاي وجهزتي محتوى الـProgram ازاي؟

كنت واخدة Graphics Design Course من قبل ما ادخل AAPG Suez، وساعدني من حيث تعاملي مع الفوتوشوب كـSkill.
أما من حيث الـTraining؛ كنت ساعتها واخدة بالي من الطريقة اللي كان الـInstructor في الـCourse بيعلمنا بيها، وترتيبه فى الشرح وبعدين في التطبيق والمتابعة معانا.
دا غير اني سألت الـEx Photoshop Trainer على المشاكل اللي ممكن اقابلها في الشغل عشان اتفاداها. بالنسبة للمحتوى نفسه؛ كنت حاطة في دماغي اني مش عايزة الـTrainees يتعلموا أساسيات الفوتوشوب بس، لا كنت عايزاهم ياخدوا فكرة عن الـDesign عموماً كمان.

– طب الـSessions كانت ماشية ازاي؟ وايه كان فايدة الـTasks المطلوبة في آخرهم؟

الـSessions بالترتيب كانت:

1- أساسيات وجزء من الـTools الأساسية في البرنامج.
2- باقي الـTools الأساسية، وبعض الـEffects اللي ممكن نحتاجها في Design.
3- تطبيق وتنفيذ لـDesign كامل، ودا بيستخدموا فيه كل حاجة اتعلمناها في أول 2 Sessions.
4- تعريف بالـGIF بحيث انها تكون حاجة ممتعة في آخر Session. بالإضافة لـPresentation عن شغل الـFreelancing في المجال، وايه أشهر الـDesigns اللي ممكن تتطلب منك.
في نهاية كل Session بيكون في تطبيق على اللي اتشرح، وTask مطلوب عشان يكون يقوى مستواهم أكتر. كمان عشان يشوفوا نفسهم قبل وبعد الـProgram مستواهم اتحسن اد ايه.

-ايه أصعب حاجة كانت بتواجهك في أول Batch؟ وازاي عدتيها؟

كان في كذا حاجة اكيد، منهم:

الـTrainees مش كلهم نفس المستوى، فخليت المحتوى يكون عبارة عن أساسيات ويبدأ بالتدريج، بحيث الكل يحققوا أقصى استفادة. بغض النظر بادئين من الصفر أو عندهم خلفية كويسة.
وممكن بعد ما تخلص السيشن تلاقي شخص عنده قصور في جزء معين، وبيكون مكسوف يسأل. فأكيد بتركز انك كـTrainer تقدر تعرف مشاكل زي كدا. وبيكون حلها مثلاً انك قبل الـSession اللي بعدها تتفق مع الشخص دا ييجي بدري شوية وتظبط الجزء دا معاه، عشان ميحسش بفرق ويتضايق أكتر.

– شايفة ايه المواصفات اللي مفروض تكون في الـTrainer؟ أو لو حد عايز يبدأ في الـTraining لأي مجال تنصحيه بإيه؟

1- يكون صبور جداً.
2- انتقاده وتعليقه ع شغل الـTrainees يكون مناسب بحيث انه ميغيرش انطباع الـTrainee عن الـProgram.
3- يبقى عنده Presentation Skills قوية، ويعرف يوصل المعلومة بشكل كويس.
4- يكون محضر المحتوى كويس، ومتوقع الاسئلة اللي ممكن يتسألها عشان يقدر يرد بإجابة وافية دائماً.
5- يكون قادر يخلي الـTrainees يحافظوا علي مهاراتهم واللي اتعلموه، ودا بانه يشجعهم انهم يكملوا ممارسة بعد ما الـProgram يخلص. وبردو عن طريق انه يفتح لهم مجال للأسئلة باستمرار في أي وقت.

– ايه اكتر حاجات شوفتيها ساعدت الـTrainees يتعلموا فوتوشوب أسرع وبطريقة أحسن؟

1- التطبيق بكترة خلال الـSession، عشان دي اكتر طريقة تثبت اللي اتعلموه.
2- الـTasks مش بتكون حاجة صغيرة وخلاص، كانت بتكون Design كامل من أوله لأخره. بالإضافة لتعليقي علي أقل حاجة عشان يتعلم بعدين انه ينفذ كل حاجة بطريقة صح.
3- لو في تعديلات شوفتها في الـTask بقولهم عليها يعملوها، لأنها جزء مهم من الـProcess ولازم يعملوا حسابه كويس.

– من رأيك الواحد عشان يوصل مرحلة اتقان الفوتوشوب محتاج ايه؟

أكيد مفيش حاجه بتيجي صح من أول مرة ابداً، لكن أهم حاجتين هما التطبيق وانك كل يوم تتعلم حاجة جديدة في الموضوع عشان مع الوقت تعلي مستواك.
يعني مثلاً تحدد لنفسك كل يوم Tutorial تطبقه، وميكونوش نفس النوع كل يوم عشان تعرف تلم جوانب الفوتوشوب كله. بكدا هتلاقي نفسك بتعمل الحاجتين مع بعض؛ بتطبق وبردو بتتعلم حاجه جديدة. أما مرحلة الاتقان هتيجي بالتدريج طول ما انت عندك Passion للـDesign عموماً.

كلام “نِعَمْ” عن تجربتها مع الـPhotoshop Training فادنا كتير، لأن دائماً رغبتنا في ان احنا نتعلم حاجة جديدة بتكون مصحوبة بخوف من الفشل. لكن لما بنسمع كلام من حد نعرفه عن الموضوع بيدينا إحساس ان النجاح قريب، وفعلاً بيسهل المهمة الصعبة.
تابعوا المقالات الجاية عشان تعرفوا معلومات أكتر في مجالات مختلفة.


Design



مقالات ذات صلة





ازاي تبدأ في الـMotion Graphics وأسرار الـVideos الناجحة

Mar 29, 2018

Section |  Design

مجال واسع زي الـGraphics Design أهميته محدش يقدر يختلف عليها، لأنه هو الطريق الوحيد اللي بيساعد شركات، و Businesses ، وحتى أشخاص مستقلين انهم يعبروا عن نفسهم ويوصلوا Image معينة عن شغلهم في….

...اقرأ المزيد


الـInfographics والـGifographics – تريند ملوش نهاية

Mar 15, 2019

Section |  Design

من المعروف أن بعد مرور 3 أيام على أي معلومات بتسمعها، عقلك بيبدأ يحلل حوالي 10% منها بس، لكن لو كانت المعلومات دي مرتبطة بصورة، فهو بيحلل نسبة 65% منها. الفرق الكبير في النسب ده كان….

...اقرأ المزيد


تعليم الـPhotoshop مهمة صعبة ولا سهلة؟

Feb 27, 2018

Section |  Design

الـPhotoshop أو الـDesign Programs عموماً بقوا حالياً أساس مهم جداً في الـMarketing؛ وده لأنهم اللي بيحددوا شكل الـBrand والناس بيفتكروها إزاي. لكن كل حاجة من بعيد بتكون صعبة ومستحيلة، وبسبب كدا عملنا Interview مع….

...اقرأ المزيد