حقيقة الـLeadership وازاي تكون Good Leader

Dec 4, 2018


الـLeadership ملهاش وصفة سحرية؛ مش مجموعة مكونات يطلعوا “كيكة ناجحة” ومكون سري بينهم هيخليها تبقى “سوبر كيكة”. هي جزء منها بيبقى مولود معاك بالفطرة -ولو بنسبة صغيرة- والجزء الثاني Skill بتتعلمها. في الجزء الأول أنت بتـمارس الـLeadership من غير ما تعرف أصلاً إنها Leadership، وهنا بيجى دور الجزء الثاني اللي بيساعدك تعرف أكتر وتتعلم ويسميلك كل حاجة بمسمياتها الطبيعية.
بالظبط “مسميات”؛ الـLeadership ملهاش تعريف واضح وبيختلف مفهومها من “نيلسون مانديلا” لـ “غاندي” وغيرهم. بس كلهم اتفقوا على كام حيلة صغيرة تساعدك تبقى Good leader لإنك في الأصل مولود Leader!

– أنماط الـLeadership وإزاي تقدر تطبقها مع فريقك:

باعتبارك Leader فإنت بالفعل ذكي في تعاملك مع الأمور ومُخطط جيد، بس لازم تكون ذكي كمان في اختيار كلماتك اللي بتوجهها للتيم. الـGood leader بيبقى عارف شخصية كل عضو في الفريق بتاعه وعارف هيتبع معاه أي نمط من الـLeadership، واللي بيكون على دراية بيهم كلهم عشان يعرف يطبقهم صح. الأنماط دي هي:
أولاً: Directing:
هنا أنت بتفهم الـMember في البداية تفاصيل الشغل وبتمشي معاه خطوة بخطوة لحد ما يخلصه. النمط ده يستلزم من الـGood leader يبقى صبور جدًا عشان يقدر يطلع من الـMember أحسن ما فيه.
ثانياً: Coaching:
هنا أنت بتفرض أن الـMember كفاءته قليلة؛ فبتعلمه كل حاجة هو محتاج يتعلمها من الألف للياء وبتوجهه، بالإضافة لتشجيعك ليه أنه يتقدم.
ثالثاً: Supporting:
الـMember في الحالة دي بتبقي كفاءته عالية في الأصل، بس محتاج منك شوية تشجيع ودعم عشان يحافظ على الكفاءة دي، وعشان الـPassion بتاعه يفضل عالي. والفرق بين الـCoaching والـSupporting هنا هو أن الـSupporting دورك فيه Emotional شوية وبيتطلب منك تشجيع بصورة أكبر للـMember.
رابعاً: Delegation:
لما الـMember عندك يكون كفاءته عالية وعارف الـMissions كلها ومش محتاج منك توجيه أو تشجيع، والـPassion بتاعه كمان عالي، بتبدأ هنا تعتمد عليه عن طريق أنك تفوضه لمهام أكبر ومسئوليات أعلى ترفع بيها حماسه للشغل.

– انطباع الـGood leader الإيجابي هو السبب في زيادة ثقة الفريق في نفسهم وفي شغلهم:

بتقابل كتير الشخص اللي بيقولك “أنا لازم أعمل كذا وإلا هخسر وظيفتي! “… الرد ده بيوصلنا صورة سلبية عن الـLeader؛ لإنه مقدرش يكسب ثقة الموظف وبالتالي هو خايف من رد فعله. بالعكس الـGood leader بيبقى شخص إيجابي بطبعه وبيحاول ينقل الروح دي للفريق بالكامل وبيحسسهم بالثقة المتبادلة وبيخليهم يثقوا في ارائهم وأفكارهم، وكذلك يخلق إحساس بالأمان فيهم من ناحية الشغل.

– حدد أهدافك بعناية لأنها أهم منك عند الفريق:

الـleader بيبقى عنده هدف محدد عاوز يوصله وبيحطه قدامه طول الوقت، لكن الـGood leader هو اللي يحط هدف يكون بيـMatch نفس هدف التيم -الـVision بتاعتك هي الهدف الكبير اللي عاوز تحققه وضروري يبقى حاجة صعب تحقيقها شوية في البداية؛ لأنه لو سهل تحقيقه هيتقلب في مفهومه لـGoal، والـGoals هي الأهداف الصغيرة اللي بتمر بيها عشان توصل للـVision بتاعتك- خلي دايمًا في بالك أن الفريق مش بيقف في صفك عشان شخصك، لكن عشان الأهداف والغايات اللي عاوزين يوصلوا لها. هما بيمشوا ورا الشخص اللي عنده نفس إيمانهم وبيسعى ليه. يعنى مش مهم أنت مين… المهم هدفك إيه وبيطابق هدفهم ولا لا.

– قصة مصنع Barry-Wehmiller مع الأزمة الاقتصادية وازاي قدروا يتغلبوا عليها:

في سنة 2008 اتأثر مصنع كبير في انجلترا اسمه Barry-Wehmiller بالأزمة الاقتصادية اللي كانت حاصلة وقتها وخسر حوالي 30% من الطلبات، وكان لازم يوفروا 10 ملايين دولار بأي شكل. وزي أي كيان النهاردة، كان الحل الوحيد اللي ظاهر هو أنهم يطردوا عدد من العمال، لكن مدير المصنع “بوب شابمان” رفض.
المتوقع في الحالة دي أن المصنع مقدرش يوفر الفلوس واتقفل، بس الحقيقة أن المصنع وفر ضعف المبلغ ومن غير ما يخسر عامل واحد!
وده بسبب ان “بوب” وقتها قرر أن كل المصنع -من السكرتيرة للمدير التنفيذي- ياخد اجازة مدتها 4 اسابيع من غير مرتب وفي أي وقت يختاروه؛ عشان يقلل من المصاريف. بس السر الحقيقي كان في كلمة “بوب” اللي قالها للعمال: “من الأحسن كلنا نعاني عن أن واحد فينا بس يعاني”. الجملة دي أثرت بشكل كبير في العمال وقتها لدرجة أن في ناس ابتدت تاخد أكتر من الـ4 اسابيع عشان غيرهم يقدر ياخد 4 بس.
“بوب” أتصرف كـGood leader ورفض يستغنى عن أي واحد من موظفينه اللي واثقين فيه، وكانت النتيجة أنهم كان عندهم استعداد يضحوا هما كمان عشان الفريق كله.

إحساس الفريق بالأمان ناحية الـLeader بتاعهم هو اللي يقدر يزرع فيهم الثقة والتعاون. وده درس أو حيلة من ضمن الحيل اللي ذكرناها اللي مهم تاخد بالك منها وأنت بتتعامل مع الفريق بتاعك. وافتكر دايماً أن الـLeadership من غير Practice هتكون زي اللي بيشترى سمك في مياه؛ ضامن في مخيلته أنه وقت ما هيجوع هياكل… لكن لما يجوع فعلاً مش بيلاقي سمك ياكله!


Soft Skills



مقالات ذات صلة





تحديات شغل الـHR

Feb 15, 2018

Section |  Soft Skills

فريق الـHR أو الـHuman Resources بيكونوا الأشخاص المسئولين عن إدارة القوى العاملة لأي منظمة عن طريق الاختيارالمناسب ليهم وتدريبهم وتقييمهم بطريقة فعالة. والـHR دورهم مبيقفش عند إدارة القوى العاملة بس، هم كمان مسؤولين عن….

...اقرأ المزيد


رعب الـPresentation وازاى تقدر تتغلب عليه

Mar 19, 2018

Section |  Soft Skills

الخوف من تقديم الـPresentation مشكلة بتقابلنا كلنا خصوصاً لو كانت أول مرة. الخوف بيكون من الأداء السيء ، أو ان المحتوي ميكونش مفيد، أو من استجابة الـAudience لينا. والتفكير في دا كله بيسبب لنا توتر كبير، عشان….

...اقرأ المزيد


مهارة الـSituational Awareness من عدسة شارلوك هولمز

Mar 27, 2019

Section |  Soft Skills

مفيش شخصية خيالية معروفة بقوتها الفكرية أكتر شهرة من “شارلوك هولمز”، اللي بتدور حواليه كتير من الأسئلة، زي لو كان ذكاؤه الخارق ده مجرد موهبة ولا اكتسبه من تجاربه في القضايا؛ يعني محدش يقدر يوصل لذكاء شارلوك….

...اقرأ المزيد