خدع الـContent Marketing – محتوى أفضل بمجهود أقل

Feb 17, 2018
Featuring AAPG Suez Marketing Officer


قبل ما نبدأ أي Business بنشتغل على Marketing plan مناسب ليه؛ لأن الـMarketing هو اللي بيتكلم عننا وبيعرف الناس مكاننا فين من العالم واحنا بنقدم إيه. كذلك لما نكتب Content على الـSocial Media أو علي Blog ، بندرس ازاي نعمل له Marketing بالطريقة اللي نقدر نحقق بيها أقصى فائدة ممكنة.

حبينا نعرف ونعرفكوا أكتر عن طرق الـContent Marketing ، فعملنا Interview مع “إسلام المرساوي” الـMarketing Officer في AAPG Suez ، وكلمناه عن حاجات مختلفة في المجال بتساعدنا نعمل محتوى أحسن وليه تأثير أكبر على الناس. وكان الحوار كالتالي:

– هنبدأ معاك بسؤال عام شوية؛ ايه الوصف المختصر لكلمة “Marketing” من وجهة نظرك؟

الماركتينج باختصار هو لعبة بين الشركة وعقل الـCustomer. لأن الشركات دلوقتي مبقتش تركز الـCampaigns بتاعتها علي انهم يطلبوا من الـCustomers انهم يشتروا الـProduct بتاعهم مثلاً ، لكن بقوا يشتغلوا علي أفكار معينه يوصلوها للـCustomer عشان يفكر بطريقة تخدم الشركة. وبقى الـMarketer مسئول عن اللي هييجي في دماغ الـCustomer لما يسمع اسم الشركة.
أما الماركتينج كـScience فهو مشتق من كلمه Market اللي هي “السوق”. لأنه علم مهتم بدراسة السوق اللي هبيع فيه المنتج بتاعي أو دراسة الـCustomers اللي هبيع لهم ، بغرض زيادة مبيعات الشركة. لكن دا مش الهدف الوحيد اللي بيشتغل عليه الماركتينج، لأنه دلوقتي مسئول يقدم Value للناس بغرض انه يبني Loyal Customers. وعشان كدا بنقول ان الماركتينح مختلف عن الـSales.

– في رأيك، إيه المصطلحات الجديدة في الماركتنج اللي لسه منتشرتش بصفة كبيرة؟

مصطلحات جديدة في الماركتينج كـScience دي صعب تقدر تحددها لأنه ببساطة مش علم اتحط وخلاص وباقي الناس بتشتغل عليه. الماركتينج بييجي بالتجريب ، يعني شخص جرب طريقة معينه فجابت نتيجة فكمل شغل عليها. وكل شركة ليها Strategy مختلفة علي الـProduct بتاعها والـTarget وحتي الـSituation اللي الشركة فيه.
لكن في آخر 10 سنين مثلا ظهر مصطلح الـModern Marketing اللي معظم الناس بتقول عليه Inbound Marketing وظهر معاه مصطلحات كلها جديدة زي الـContent Marketing والـSEO والـEmail Marketing.
ومن الـStrategies الظريفة اللي ظهرت بردو وكانت غريبة ومعظم الناس متعرفش عنها كتير هو الـGuerrilla marketing. ودي من الـStrategies اللي بحبها جدا ، لانها بتعتمد علي أفكار غريبة و بتشتغل علي عامل المفاجأة للـAudience. وعشان أقرب المعني شوية: دا النوع اللي بنشوفه في الاعلانات اللي بتعتمد علي ديزاين واحد سريع. وبيبقى فيه Creativity عالية جداً والناس مبتنساش الفكرة اللي وصلتلها من الديزاين اللي بتشوفه ودا بيساعد الشركة ع الـBranding بشكل كبير جداً.

– تركيزنا في المقالة دي هو الـContent Marketing ، لو ممكن تقولنا إيه هو باختصار؟

الـContent Marketing هو إنك تكون معتمد في الماركتينج بتاعك على الـContent اللي بيه بتخرج جزء من المعرفة اللي عندك للناس For Free وتحاول تأثر في ثقافتهم و تخرج الموضوع شوية برا عملية إن الماركتينج بيع وشراء. وكل ما تأثر في ثقافة الناس ويوصلهم إنك فاهم المجال بتاعك كويس هتبقي أول اختيار من بين منافسينك لما الناس تحب تشتري حاجة انت بتعملها. والـContent Marketing واحد من الـStrategies الخمسة اللي بيشتغل عليهم الـInbound Marketing وهو أساس الـInbound Marketing عموماً.

– دا فيديو عملناه عن الفرق بين Content Creation والـContent Curation، بس ممكن تعرفنا فكرتك عن الموضوعين بردو؟

الـContent Creation هو إني بكتب في مجال من الصفر و بـCreate بأسلوبي وبطريقة مختلفة عن باقي الناس ، مش شرط أكتب في موضوع متكتبش فيه قبل كدا؛ لأن كل حاجة اتكتب فيها تقريباً ، لكن لازم يكون ليا أسلوبي اللي يديني Competitive Advantageعن المنافسين بتوعي.
أما الـ Curation هو إني بقتبس من Content حد تاني بنفس أسلوبه لكن بقول المصدر.

– خدعة الـCuration دي هتكون مفيدة في حالات كتيرة. لأن مش كل الناس عندها الـResources الكافية انها تقدم محتوي Original، لكن هل استخدام الـCuration ممكن يأثر بالسلب على الـTraffic؟

بيدجات كتيرة في مصر بتشتغل بالـContent Curation أقربها “FilGoal” اللي بعتبرها من أحسن البيدجات في مصر مش في مجال الكورة بس لكن السوشال ميديا عموماً. وفي رأيي إن استخدام الـContent Curation مبيأثرش بالسلب على الـTraffic ، بالعكس دا ليه فايدة كبير جداً سواء لصاحب الـContent اللي عمل له Creation أو الشخص التاني اللي عمل له Curation.
الشخص اللي عمل له Creation هيستفاد إن الـContent بتاعه ظهر عند Audience جديد مكانش واصل له ، وبالتالي البيدج بتاعته أو الويب سايت بياخد Traffic جديد.
والشخص اللي عملله Curation بيستفاد إنه بيقدم Content جديد ومختلف عن اللي الـAudience بتاعه متعود عليه لكن بشرط إن الـQuality تناسب الـAudience طبعاً.
حتى احنا في AAPG Suez عملنا أكتر من Deal مع بيدجات مختلفة إنها تستخدم الـContent بتاعنا ، ودا وصلنا لـAudience جديد.

– شايف نستخدم كل نوع منهم امتى؟

في الأول لازم تعمل الـContent بتاعك اللي بيميزك عن أي حد تاني ، واعتمادك الأساسي لازم يبقى على الـContent Creation ، الـCuration دا هيساعدك توصل لناس جديدة ، وغالباً الـCuration بيتم ب Deals و (Win-Win Situation). لكن مينفعش يبقى كل اعتمادك علي الـCuration؛ لأن إيه اللي هيجبر الـAudience بتاعك يفضل عندك ، وانت بتستخدم Content حد تاني؟ يروح عنده أحسن.

– في الآخر منقدرش نخلص الـInterview من غير ما نسألك ازاي جت فكرة “Content Creation Project” اللي شغالين عليها في AAPG Suez، ومتوقع إيه من الـTeam الموجود حالياً؟

فكرة فريق الـContent Creation عندي من السيزون اللي فات ، من أول ما سمعت مصطلح اسمه الـGrowth hacking ، ودي الحاجة اللي لما بشتغل فيها بتخلي (1+1=20). ودا معناه إني ممكن أبقى بتكلم في Content بيدور عليه 10,000 شخص مثلاً في الشهر ، ويجي 5000 منهم يشوفوا الـContent دا عندي انا. أكيد دا هيوسع تارجت AAPG Suez بطريقة كبيرة جداً.
ففكرت إننا نستخدم الـWebsite بتاعنا ، ونقدم عليه Content كمان ، ومنقتصرش على الـPage بس ، كمان نحاول ندخل الـYouTube ونقدم Value للناس. ومن هنا كانت الفكرة إننا نعمل تيم مسئول يطلع Content بالعربي ونستخدمه على الـChannels الجديدة اللي بنعملها.
اللي متوقعه من الفريق هو إني متفائل جداً؛ لأني واثق فيهم كله ومتأكد إننا هنعمل حاجة مختلفة عن كل الناس كالعادة ، ودا هيأثر بالايجاب على Traffic الـWebsite ، وكمان هيحط Base كويسة نقدر السيزون الجاي نكمل عليها.

فريق الـContent Creation Project بردو مبسوط بالـInterview دا جداً ، وشايفين ان المحتوى الـInterview-Based بيسيب تأثير قوي مع الناس لأنه بيكون Original Content بنسبة 100%. وهنستنى من “اسلام” يعمل Curate للمقالة دي بنفسه.
لكن الأهم ان احنا خدنا فكرة عن خدع مهمة زي الـContent Curation ، الـGuerilla Marketing والـGrowth Hacking.


Marketing



مقالات ذات صلة





حكاية الـInfluencer Marketing بالأرقام وليه الكل بيعتمد عليه دلوقتي

Feb 24, 2018

Section |  Marketing

في الوقت اللي بقي فيه الـMarketing من أساسيات نجاح أي مشروع، ظهر نوع جديد منه بيعتمد على ربط Brand أو منتج معين بأي حاجة ممكن تجذب الانتباه وتفكرني بالمنتج دا. الحاجة دي ممكن….

...اقرأ المزيد


ملامح الـBuyer Persona وأهميتها للـBusiness بتاعك

Nov 19, 2018

Section |  Marketing

عملية تحديد الـIdeal Customer بشكل صحيح بالنسبة لأي Business، تعتبر هي الأساس القوي اللي تقدر تبني عليه أي خطوة لتعاملك مع أي Customer بسهولة بعد كدا. ﻷنك هتبقى عارف دماغه كويس، وبالتالي هتقدر….

...اقرأ المزيد


مستقبل الـMarketing مع الـAutomation والـArtificial Intelligence

Apr 4, 2019

Section |  Marketing

الـArtificial Intelligence أو الذكاء الاصطناعي من أهم المجالات اللي حصل فيها طفرة مؤخراً، وده بالتأكيد كان له دور مهم في تطور الـMarketing.
عشان كده كلمنا “محمد الجويلي” الـSocial Media Head….

...اقرأ المزيد