خطواتك الأولى لـBusiness Planning مثالي

Oct 29, 2018


تأسيس Business خاص بيك هو أول تفكير بيجيلك لما بيكون عندك فكرة عظيمة وعايز تنفذها، وعلى الرغم إن أول 22 سنة في حياتك بتقضيهم بين مدرسة وجامعة والبيت، إلا إن مفيش حاجة فيهم بتشجعك على انك تاخد الخطوة دي. اللي مهم تعرفه ان فكرتك مهما كانت مميزة مش هتقدر تنفذها من غير Business Plan كويسة تمشي عليها؛ لأن لازم تبني ليها مسار صح توصل بيه إنها تبقى مشروع ناجح، عشان كدا لازم تكون دارس السوق بتاعك كويس وكذلك المنتج اللي أنت بتقدمه، وتحرص إنه يقدم حاجة جديدة للناس، أو نفس المنتج اللي متعودين عليه بس بسعر أقل مثلاً أو جودة أعلى. ومن هنا بيجى دور الـMarket Researchh كنقطة انطلاق.

– الـMarket Research مش بس مهم للـStart-ups ولكنه كمان مهم ﻷي Business موجود بالفعل عشان يعرفوا رأى العميل في المنتج أو الخدمة، ومهم جدًا تعرف أنه بيغير كمان في إتجاه شركات على مستوى  العالم. عادة بيكون ليه خطوات بسيطة ومترتبة بتمشي عليها علشان تقدر تتأكد أن فكرتك ناجحة وهتجيب إقبال لو اتنفذت:

الأساس في الـMarket Research هو أنك تحدد الـGoal بتاعك وعاوز توصل لإيه بالظبط. بعدين بيجى دورك في أنك تحط خطة للبحث نفسه، زي هيشمل كام عينة، السن، النوع،وهل هتنزل تقابل الناس خلال الـSurveyss اللي هتعملها ولا هتكلمهم تليفون.. إلخ. بالإضافة لإنك لازم تبقى حريص جدًا أنك تحط أسئلة تفصيلية إجاباتها تبقى سهلة لأى حد مش متخصص، لكن لو جمعت الأسئلة دي مع بعض تقدر توصل نتايج تفيد شركتك،وبتعتبر أكتر مرحلة مكلفة في المشروع ككل هي مرحلة تجميع وتحليل المعلومات، وعليه بتوصل لخطوة بيكون فيها تقريرك ونتيجة بحثك جاهزة وكذلك عملية التنفيذ.

الـBusiness Plan هي خطة شاملة بتعملها عشان تساعدك تنظم أفكارك، وتحدد كويس مميزات المنتج بتاعك للـMarkett اللي أنت بتستهدفه. كمان بتساعدك تحدد الـGoalss اللي عايز تحققها وإزاي تقدر تحققها بشكل مناسب. أنواع الـBusiness Plans هي:

النوع الأول – Traditional Business Plan:

دي من الـPlans اللي بيلجأ ليها معظم أصحاب الـBusiness الصغيرة والجديدة وبتكون مفصلة أكتر، وبتتقسم لأكتر من Section: 
– Executive Summary: الجزء ده بيشمل أهم المعلومات اللي بتخص الـBusiness،واللي بلجأ ليه في حالة إني هاخد قرار مهم. 
– Company Description: ده بيوصف الـBusiness بشكل عام، زي حجمه ومكانه، وأنت فين وعايز توصل لإيه، وبتعمل إيه وعايز تحقق إيه بعدين. 
– Products and Services: وده بيتكلم عن نوع الخدمة اللي بتقدمها، وناوي تقدم إيه للـCustomers بتوعك. 
– Market Analysis: فيه بيكون تلخيص للـTarget Markett والمنافسة الموجودة في السوق. 
– Marketing Strategy: ده بيعرض الخطة التسويقية بتاعتك، والمكان اللي هتبيع فيه المنتج بتاعك، وإزاي هتقدر تبيعه. 
– Management Summary: ده بمثابة تلخيص للنظام الإداري عندك، وطريقة تأسيسه ومين اللي ساهم في تأسيسه، وإزاي بتتم عملية الإدارة فيه. 
– Financial Analysis: ده بيحتوي معلومات عن الميزانية الخاصة بالـBusinesss والأرباح اللي بتتحصل عليها، وإزاي بتستغل الأرباح دي في أنك تطور شركتك.

النوع الثاني – One-page Business Plan:

ودي تعتبر إختصار أو نقطة البداية للـTraditional Business Plan وبتتقسم لـ: 
– Vision: هنا بتجاوب على اسئلة زي أنت بتعمل إيه تحديداً وناوي تكمل ازاي بعد سنة وإتنين وتلاتة. 
– Mission: إيه المهمة الأساسية ليك؟ بمعني أنت بتعمل الـBusiness ده ليه، وإيه الغرض اللي أنت عامله عشانه. 
– Objectives: وده بيوضح الأهداف اللي أنت عايز تحققها وهل الأهداف دي  S.M.A.R.T Goals ولا لأ، وإزاي تقدر تقيس مدى نجاح الأهداف دي. 
– Strategies: وهنا بتدخل بشكل تفصيلي في الـApproachh بتاعك او طريقتك للتنفيذ  العملي لأفكارك. وكمان أنت ناوي تبيع إيه؟ وإيه اللي يخلي المنتج بتاعك مُميز عن باقي المنافسين اللي في السوق؟ 
– Start-up Capital: وده بيكون فيه معلومات عن رأس المال اللي هتحتاجه عشان تبدأ،ومين ممكن يساعدك في الـFunding. 
– Anticipated Expenses: بتكون فيه توقعاتك للنفقات اللي هتحتاجها بعد ما تبدأ الـBusiness، وإزاي هتقدر تتحمل النفقات دي على مدار شهر أو اتنين أو حتى خمس شهور. 
– Desired Income: هنا بقى بتتوقع الدخل اللي هيجيلك من البيع أو من أي مصدر للربح،سواء في بداية تأسيسه أو على مدار أول وتاني شهر أو حتى سنة زي ما أنت حابب. 
– Action Plan: وهي العناصر أو المهام اللي أنت عايز تكملها سواء دلوقتي أو في المستقبل، وإيه هي الـActionss الفعلية اللي هتاخدها عشان تقدر توفق بين المهام اللي هتعملها والأهداف اللي أنت عايز تحققها.

الـPlan ممكن تبان إنها مجهود كبير من غير فايدة واضحة، بس في أسباب كتير بتخليها ضرورية كحجر أساس  لأي مشروع:

● الـBusiness Plan مطلوبة بشكل كبير لو أنت هتقدم على قرض في بنك، أو هتعرض الـBusiness بتاعك على مستثمرين، أو حتى لو ناوي تستعين بـPartners. 
● هتعرفك على الـTarget Market ليك بالاضافة لأنها هتشجعك تتابع المنافسين بتوعك في السوق. 
● مش بس هتساعدك أنك تعرف أنت فين وعايز توصل لإيه، لا كمان هتساعدك أنك تاخد القرارت الصح علشان توصل للمكان اللي أنت عايزه. 
● بتكون مرجع دائم للـBusiness بتاعك والـStrategy اللي هتمشي عليها، كمان معلومات عن الموظفين والمسئولين، وده بيساعدك أنك تطور مشروعك بسهولة. 
● الـFinancial Section هيساعدك في تحديد ميزانية المشروع، وهيساعدك تتابع بشكل  مستمر أي ماديات تخص المشروع.

الـBusiness Plan هي واحدة من أهم 3 Plans لازم تعملهم قبل ما تبدأ أي مشروع بالإضافة للـMarketing Plan والـFinancial Plan، واللي كلها تعتبر أدوات بتخدم بعضها. وانك تحول الفكرة بتاعتك من خيال لـBusinesss مُربح على أرض الواقع ده تحدي كبير، وبيتطلب خطوات كتيرة، لكن أول وأهم خطوة هي سعيك لعمل أفضل Plann ممكنة… لأن مشوار الألف ميل فعلاً بيبدأ بخطوة.


Business



مقالات ذات صلة





الـFinancial Plan – احسب ميزانيتك واوزن نجاحك

Apr 28, 2019

Section |  Business

80% من الـStartups بتفشل في مدة قليلة وده بيكون لأسباب كتير متعلقة بوجود خلل في الـPlan، أو الـMarketing Strategy، لكن أهم الأسباب دي بتكون عدم وجود Financial Plan واضحة أو صحيحة من البداية……

...اقرأ المزيد


خطواتك الأولى لـBusiness Planning مثالي

Oct 29, 2018

Section |  Business

تأسيس Business خاص بيك هو أول تفكير بيجيلك لما بيكون عندك فكرة عظيمة وعايز تنفذها، وعلى الرغم إن أول 22 سنة في حياتك بتقضيهم بين مدرسة وجامعة والبيت، إلا إن مفيش حاجة فيهم بتشجعك على….

...اقرأ المزيد


الـOrganizational Structures – حلقة الوصل بين الـPlan والـTeam

Nov 16, 2018

Section |  Business

في طريقك للوصول لـBusiness ناجح من الألف للياء اتكلمنا مع بعض عن الـBusiness Plan واعتبرناها هي نقطة الانطلاق في رحلة طويلة شوية ومليئة بالمخاطر، ولأول مرة تخوضها في حياتك.

...اقرأ المزيد