رعب الـPresentation وازاى تقدر تتغلب عليه

Mar 19, 2018
Featuring AAPG Suez Presentation Trainer


الخوف من تقديم الـPresentation مشكلة بتقابلنا كلنا خصوصاً لو كانت أول مرة. الخوف بيكون من الأداء السيء ، أو ان المحتوي ميكونش مفيد، أو من استجابة الـAudience لينا. والتفكير في دا كله بيسبب لنا توتر كبير، عشان كدا كتير من الناس بيتجنبوا الـPresentation وبيحاولوا يدوروا على بديل ليه.
كلمنا “علياء علاء” الـPresentation Trainer معانا في AAPG Suez عشان تعرفنا ازاي نقدر نتغلب علي التوتر والخوف دول، وكمان نعرف منها نصائح تساعدنا نكون Presenters محترفين.

– هل وجودك كـHR Head قبل كدا ساعدك تتعلمي اكتر عن الـPresenting؟

أي حاجه لما بتجمع معلومات عنها، وتدرسها كويس، وبعدين تبدأ تتدرب عليها وتنفذها؛ هتتعلمها أكيد. وهو ده اللي حصل معايا في الـHR…
الـDevelopment جزء أساسي من شغل الـHR، وعشان أعمل Development لغيرى كان لازم أبدأ بنفسي، فركزت اني اتعلم Presentation.
اخدت Courses كتيرة، وسمعت لـPresenters كبار، وبعدين بدأت أنزل وأطبق كل اللي اتعلمته ده بنفسي، وكل مرة كنت بجرب أعمل فيها Presentation بتكون أفضل من اللي قبلها لحد ما وصلت لمكاني دلوقتي كـPresentation Trainer.

– ايه أكتر حاجة شوفتيها بتعطل الناس أو بتخوفهم من الـPresentation من خلال خبرتك في الـProgram؟

نعرف الاول سبب الخوف ده، ليه بنقلق أو بنتوتر أصلاً لما يتطلب مننا نعمل Presentation؟
برغم انك هتقف تتكلم عادى زي ما بتتكلم في حياتك العادية، مفيش حد بيتوتر وهو بيتكلم مع أصحابه مثلاً!
الفكرة كلها في الخوف من الـJudging، كلنا مبنحبش حد ياخد عننا انطباع وحش، وبنركز مع نفسنا بشكل أكبر من اللازم. عشان كدا أول ما تقف قدام الناس بتحس ان الكل مركز معاك فيبدأ القلق، وتفكر أفكار زي: “هو انا شكلي كويس؟”، “انا لو نسيت شكلي هيبقى وحش؟”، “ممكن أقع مثلاً أو أقول كلام مش مظبوط فيضحكوا عليا؟”.
أول حاجة تساعدك تكسر حاجز الخوف انك تنقل اهتمامك وتركيزك من علي نفسك وتخليه للناس، وتخلي افكارك زي: “هم فهموا ولا محتاجين أوضحلهم أكتر؟”، “هم مركزين ولا فصلوا منى ولازم أرجع اجذب انتباههم تاني؟”. وكل ما بقيت مركز مع الـAudience أكتر، كل ما يقل الخوف.

– ايه المنهجية أو النظام اللي ماشية عليه في الـPresentation Program عشان الـTrainees يطلعوا بأعلى فايدة؟

ببساطة اعتمدنا على 3 حاجات أساسية:
أولاً: عشان تبقى Presenter لازم تكسر حاجز الخوف، وده هيحصل لما تـPresent كتير.
ثانياً: لما بتكون قاعد في مكانك مرتاح بتقدر تلاحظ ايه أفضل الحاجات اللي بتوصلك المعلومة كواحد من الـAudience، والحاجه دي لما تفهمها تقدر تستغلها وأنت Presenter.
ثالثاً: لازم يكون عندنا الـKnowledge، وبعدين نشتغل علي الـSkill. وهو ده اللي كان بيتعمل في الـProgram؛ بنبدأ نشرح ونوضح ايه الصح وايه اللي مينفعش يتعمل. وبعدين كل واحد يقف قدام الباقي ويعمل Presentation، ونطبق اللي اتعلمناه مع بعض على اداء كل واحد. فبنقدر نحدد الـWeaknesses والـStrengths لكل شخص عشان يقدر يشتغل على نفسه أكتر، ويوصل لمستوى أفضل.

– في رأيك ايه أهم الحاجات اللي تخلى الشخص Good Presenter؟ وتعتقدي الـPresentations Skills موهبة ولا قابلة للتعلم؟

طالما قولنا Skill تبقى قابلة للتعلم.
صحيح في ناس بطبيعة شخصيتها بتبقي أفضل، لكن لو انت مش كده كل اللي مطلوب منك تتدرب أكتر، وتشتغل على نفسك عشان تقدر توصل لمستوى الناس اللي بتبهرك وأفضل منهم كمان لأن “Practice makes perfect”.
الـGood Presenter بالنسبة ليك كواحد من الـAudience هو اللي يبقي معاه Value يقدر يعرضها كويس، يجذب انتباهك في البداية، ويسبلك انطباع إيجابي في نهاية كلامه تفضل فاكرة بيه. بيكون شخص بتحس انه مهتم بيك، وبتبقى واثق فيه وفي تمكنه من اللي بيقوله.
عشان تقدر انت كمان تبقى Presenter مميز، هتعمل الآتي:
هتحضر المحتوى بتاعك كويس وتتدرب عليه. هتقف صح وتحافظ على Tonality تظهرك واثق، وثقتك بنفسك كفيلة بأنها تخلي الـAudience يثقوا فيك. هتركز على الـOpening اللي هي أول كام جملة بتقولهم كتمهيد لموضوعك، ولازم تختار Closing ملفتة لأنها هتكون أخر حاجة الناس هتفضل فكراها. هتتفاعل مع الناس وتوجه ليهم أسئلة، وتوزع Eye Contact بشكل يحسسهم انك مهتم بكل واحد فيهم.

– لو ممكن تقوليلنا شوية Hints مش شائعة تساعدنا نكون محترفين في تقديم Presentation؟

لو أول مرة تعمل Presentation وعايز تقلل التوتر دي Hints هتساعدك كتير:
1- روح المكان اللي هتقدم فيه واتحرك جواه واتمشى على الـStage قبل الـPresentation بفترة.
2- اعرف عدد الناس اللي هتحضر كام، وحاول تتخيلهم وتتخيل نفسك بتقدم، عشان متتفاجئش أو تتصدم بعدد غير اللي توقعته؛ فيأثر عليك سلبياً.
3- خليك دايماً فاكر ان الناس هتشوف بس اللي انت هتوريهولهم. فمن الآخر Act like a boss، ودا تحققه بانك تبعد عن أي تصرفات بتبين توترك.
4- مش حلو انك تبقى متغطي أو مستخبى ورا Podium، لكن لو أول مرة ومتوتر ممكن تستخدمه ولو لأول دقيقتين لحد ما تهدى وبعدها تتحرك عادي.
5- خد نفس عميق لمدة 30 ثانية قبل ما تقف قدام الناس عشان زيادة الأوكسجين هيساعدك تهدى أكتر.

– الـPresentation مرتبط لأي درجة بالـPublic Speaking؟ هل الإتنين فعلاً بيخدموا بعض ولا كل واحد فيهم معتمد علي أساس مختلف؟

بشكل مبدأي هما مش نفس الشىء.
الإختلاف الأساسي إن الـPublic Speaking عام شوية، كونك واقف بتكلم قدام عدد من الناس فدا Public Speaking، وعادةً بيكون العدد دا كبير جدا. بتتكلم قدامهم وبعدين بتمشى مش بتتواصل وتتناقش معاهم بعدها. كمان مبتكونش عارفهم كأشخاص ولا بيكون في Needs محددة مشتركة بينهم، فانت بتوصلهم فكرة أكتر من إنه يكون محتوى بيلمس الـNeeds بتاعتهم.
إنما في الـPresentation الموضوع بيبقي محدد أكتر، وبيكون قدام عدد معين من الناس بتكون عارفهم أو على الاقل عارف الـNeeds بتاعتهم. كلامك بتحضره ليهم على حسب الـNeeds دى، وبتتواصل معاهم وغالباً بيبقي معاك Visual Aids تساعدك في توصيل فكرتك.
اللي كان بيعمله أوباما ده مثلاً Public Speaking، إنما اللي بيعمله المعيد بتاعك في الكلية يندرج تحت الـPresentation.
برغم اختلافهم الا ان في حاجات مشتركة بينهم؛ وهى ان الاتنين تقريباً بيحتاجوا نفس الـSkills من الـTonality والـMovement والـBody Language، وان لازم يبقى عندك هدف محدد.

“علياء” عرفتنا أهم الخطوات اللي هتساعدنا نقدم Presentation بشكل ممتاز، ونتغلب علي أي خوف بنواجهه لما بنيجي نتعامل مع مجموعة كبيرة من الناس تركيزهم الرئيسي علي الموضوع اللي بنقدمه. ونقدر نقول ان احنا مستعدين نطبق نصائحها علي أرض الواقع في أقرب فرصة.


Soft Skills



مقالات ذات صلة





اتعلم في أي وقت وبأقل تكلفة مع الـE-Learning

Feb 10, 2020

Section |  Soft Skills

الفرق بين التعلم التقليدي والذاتي هو إن التعلم التقليدي تقدر من خلاله تحصل على وظيفة، لكن التعلم الذاتي بيخلي عندك ثروة معرفية، وزمان كان أي شخص حابب يتعلم بنفسه كان بيواجه صعوبات للوصول….

...اقرأ المزيد


أسرار صناعة المدرب الناجح

Jan 13, 2020

Section |  Soft Skills

الـTraining يعتبر من أهم الـActivities لاكتساب مهارات وخبرات واتجاهات جديدة تخليك قادر إنك تدخل في سوق العمل، واللي لازم تكون موجودة في أي مؤسسة، هدفها الزيادة الإنتاجية ليك وللمؤسسة اللي بتشتغل لصالحها، والـTOT….

...اقرأ المزيد


رعب الـPresentation وازاى تقدر تتغلب عليه

Mar 19, 2018

Section |  Soft Skills

الخوف من تقديم الـPresentation مشكلة بتقابلنا كلنا خصوصاً لو كانت أول مرة. الخوف بيكون من الأداء السيء ، أو ان المحتوي ميكونش مفيد، أو من استجابة الـAudience لينا. والتفكير في دا كله بيسبب لنا توتر كبير، عشان….

...اقرأ المزيد