سيكولوجية الألوان وتأثيرها على نجاح الـBrand

Oct 21, 2019


الباحثين عملوا دراسة اسمها Impact of Color in Marketing أو تأثير الألوان في الماركتنج، ولقوا فيها إن 62% – 90% من أحكام المشتريين للمنتجات بتكون مبنية على اللون فقط، وعشان كده اختيار الألوان في الـBrands من أهم الحاجات اللي لازم الـDesigner ياخد باله منها، لأنها بتأثر على الـمشتريين والسلوك بتاعهم تجاه منتجك، وده خلى الـDesigners يلجأوا لنظرية الألوان.

إيه مفهوم نظرية الألوان؟

النظرية بتقول إن كل لون بيكون ليه تأثير معين على المخ البشري، وعشان كده الشركات لازم تختار الألوان اللي بتعبر عنها بحرص، ومن ضمن الألوان اللي النظرية دي اتكلمت عنهم:

الأخضر: مصدر اللون من الطبيعة، وبالتالي بتستخدمه الشركات مع المنتجات العضوية.

الأزرق: اللون الأكثر راحة وهدوء، وبيعبر عن المصداقية والثقة، وعشان كده بتستخدمه شركات التأمين والبنوك.

الأحمر: لون نشيط، وملفت للانتباه، وعشان كده بتستخدمه أغلب المطاعم.

البنفسجي (الموف): بيدي انطباع بالابتكار، والإبداع.

الأصفر: جذاب جداً للعين، وملفت للانتباه بشكل كبير، وبتستخدمه الشركات اللي عايزة تلفت نظرك وإنت ماشي فى الشارع، زي شركات الشحن والمطاعم.

البرتقالي: من الألوان الدافئة، ومصدره الشمس، وهو لون بيدل على التفاؤل.

الأسود: لون جدي، وكلاسيكي، ومناسب للمنتجات الغالية جداً.

الأبيض: بيدل على النقاء، والبساطة.

البني: لون الأرض، بيدل على البساطة، والاستقرار، وهو اختيار مناسب للشركات الصناعية.

الوردي: لون أنثوي، بيعبر عن العاطفة، ومناسب لـBrands السيدات والبنات.

إزاي بقى نختار الألوان كـDesigners؟

آخر مرحلة بتقابلنا عشان نطلع التصميم هي التلوين، وبنحط فيها اللمسات الأخيرة على التصميم عشان يطلع بأحسن صورة ممكنة، ونقدر من خلالها نوصل الرسالة بتاعتنا للناس، ومن هنا بتيجي أهمية الألوان وبنعتبرها جزء حاسم في رحلة الخروج بالتصميم للنور، عشان كده مهم جداً نفهم إيه الانطباع اللي بيسيبه كل لون عشان نقدر نوظفه في مكانه المناسب.

بس الأول لازم نفهم كام مصطلح عشان نقدر نختار اللون المناسب، أولاً الـHue أو درجة اللون، واللي بيمثل اللون نفسه اللي أنا مستخدمه في التصميم، ثانياً الـSaturation أو التشبع، وبيمثل شدة اللون، ونقدر من خلاله نخلي اللون متشبع أو خافت، أما الـValue أو الشدة، وبتمثل مدى إضاءة اللون و من خلالها نقدر نخليه غامق(Shaded) أو لامع (Tint)، ولو قدرنا  نفهم الـ3 حاجات دول كويس جداً، هنقدر نعدل في الألوان بسهولة ونوظفها بشكل يتناسب مع التصميم.

كمان محتاجين نعرف الشروط اللي لازم تتحقق في ألوان أي تصميم: 

1. التوازن (Balance):

كل ما زاد عدد الألوان الموجودة في التصميم الواحد كل ما بقى أصعب إننا نوازن بين الألوان الكتيرة الموجودة؛ عشان كده كل ما قل عدد الألوان الموجودة في التصميم الواحد؛ كل ما كان التصميم واضح ومريح.

2. التباين (Contrast):

أكيد في مرة عدي عليك تصميم مكنتش قادر تفتح عينك أول لما جه قدامك؛ السبب في اللي حصل ده هو إن الـContrast بين الألوان في التصميم مكنش مضبوط، وبالتالي كان في تضارب بين الألوان ودا اللي سببلك الشعور بالانزعاج، فكل ما كان الـContrast بين الألوان اللي أنت مستخدمها أفضل كل ما بقى التصميم بتاعك أوضح؛ نتيجة للتناغم الموجود بين الألوان اللي أنت مستخدمها، وتقدر تتأكد إن الـContrast  بتاع الألوان مناسب، عن طريق إنك تحول التصميم بتاعك لأبيض وأسود، لو كان فيه فروق بين درجات الألوان ومفيش بينهم تداخل يبقي الـContrast تمام، لكن لو كانت درجات الألوان كلها قريبة من بعض وفي تداخل بينهم فتقدر عن طريق الـHue & Saturation تعدل عليهم لحد ما توصل للدرجة المناسبة.

وعندنا مصدرين نقدر من خلالهم نكون لوحة الألوان (Color Palette) وتكون  ألوانها متناسقة مع بعضها:

1. المناظر الطبيعية: 

أي صورة لمنظر طبيعي تعتبر لوحة ألوان، وجميع الألوان الموجودة فيها متناسقة مع بعضها، والدليل إننا بنرتاح نفسياً  لما نشوف أي منظر طبيعي حوالينا، فباستخدام الـEye Dropper نقدر نكون لوحة الألوان، ونشتغل بيها في التصميم.

2. الـColor Palette Generators:

في برامج ومواقع Online نقدر من خلالها نكون لوحة ألوان ألوانها متناسقة بواسطة عجلة الألوان.

وكمان البرامج والمواقع دي بيبقي عليها  لوح ألوان جاهزة تقدر تختار منهم اللي تناسبك من غير أي مجهود، ومن أشهر البرامج دي علي الإطلاق هو برنامج  Adobe Color CC.

إزاي استخدم الألوان وأنا بعمل فايل PSD؟

وأنت بتعمل ملف PSD جديد بيطلع قايمة هتلاقي فيها إختيارات، منها إنك تختار الـColor Mood وعندك اختيارين الـCMYK  والـRGB.

دول عبارة عن صيغ لونية موجودة في الـPhotoshop، أو أي برنامج تصميم تاني.

الموضوع ببساطة لو التصميم هيتطبع هتستخدم CMYK، ولو التصميم مش هيتطبع يبقي استخدم  RGB.

الـRGB  إختصار لـ3 ألوان (Red, Green, Blue)، وبنستخدمها لو هنعرض تصميم على كمبيوتر أو موبايل.

نظام الـCMYK  بيتكون من (Cyan, Magenta, Yellow)، ولو اتجمعوا هيكونوا الأسود -لكن باهت-؛ عشان كده ضيفت عليهم الأسود كلون رابع، واترمزله بــ(K)، ودوره إنه يزود تباين الألوان  في الطباعة، وبنستخدمها لو هنطبع جرايد أو مجلات أو بانر.

الـ RGB فيه 16,777,216 درجة لون، والـCMYK فيه 1,000,000 درجة لون، فمينفعش نشتغل بنظام، ونغيره على حسب هنطبع ولا لأ؛ لأننا هنلاقي درجات الألوان اتغيرت.

إزاي الشركات بتستخدم الألوان وتأثيرها على الـBrands؟

دايماً الشركات بتهتم إنها تربط الـBrand بتاعتها بالألوان أكتر من الرابط الثقافي أو الشخصي؛ لأن أسهل على العقل يفتكر اللون عن أي رابط تاني، وبيسألوا نفسهم فالأول إيه اللي الناس هيشوفوه في اللون بتاعهم، وعايزين الناس تشوف إيه أصلاً، وعلى الأساس ده بيبدأوا يختاروا.

في الحقيقة الشركات قدرت تستخدم الرابط ده بطريقة ناجحة، يعني على سبيل المثال لو ذكرنا اللون الأحمر، هنفتكر شركة Vodafone، أو شركة Coca Cola، ولو ذكرنا اللون البنفسجي هنفتكر Cadbury، ولو ذكرنا اللون الأصفر هنفتكر McDonald’s، ولو افتكرنا الأبيض هنفتكر معاه شياكة Apple، وهكذا.

وكده دلوقتي تقدر تستخدم نظرية الألوان، وتضمن نجاح الـBrand بتاعتك، وأهم حاجة تعرف إن البساطة فالـDesigns تعتبر أحسن طريقة تقدر توصل بيها الفكرة بتاعتك.


Design



مقالات ذات صلة





ازاي تبدأ في الـMotion Graphics وأسرار الـVideos الناجحة

Mar 29, 2018

Section |  Design

مجال واسع زي الـGraphics Design أهميته محدش يقدر يختلف عليها، لأنه هو الطريق الوحيد اللي بيساعد شركات، و Businesses ، وحتى أشخاص مستقلين انهم يعبروا عن نفسهم ويوصلوا Image معينة عن شغلهم في….

...اقرأ المزيد


الـInfographics والـGifographics – تريند ملوش نهاية

Mar 15, 2019

Section |  Design

من المعروف أن بعد مرور 3 أيام على أي معلومات بتسمعها، عقلك بيبدأ يحلل حوالي 10% منها بس، لكن لو كانت المعلومات دي مرتبطة بصورة، فهو بيحلل نسبة 65% منها. الفرق الكبير في النسب ده كان….

...اقرأ المزيد


تعليم الـPhotoshop مهمة صعبة ولا سهلة؟

Feb 27, 2018

Section |  Design

الـPhotoshop أو الـDesign Programs عموماً بقوا حالياً أساس مهم جداً في الـMarketing؛ وده لأنهم اللي بيحددوا شكل الـBrand والناس بيفتكروها إزاي. لكن كل حاجة من بعيد بتكون صعبة ومستحيلة، وبسبب كدا عملنا Interview مع….

...اقرأ المزيد