عصفورين سرعة التصفح والـSEO بحجر واحد اسمه الـAMP

Feb 21, 2018
Featuring AAPG Suez IT Leaders


فريق الـIT أو الـInformation Technology بنختصره دائماً في صورة “شرطة الهاكرز”. لكن الحقيقة الـJob Description بتاعته بتختلف من شركة لشركة حسب طريقة وحجم تعاملاتها. وفي بعض الاماكن بينحصر دور الـIT كـDesigners أو Developers بيديروا الـWebsite والـApps، لكن الأكيد أن الفريق دا دائماً جزء لا يتجزأ من فريق الـMarketing في أي كيان موجود فيه. لأنه بيحتوى علي عناصر قوية بتسهل حاجات كتير لو تم استغلالها صح.
معانا في AAPG Suez فريق IT مميز جداً، واحنا عملنا Interview مع الـIT Leaders “عاصم سعفان” و”أحمد الطباخ” عشان يعرفونا علي دورهم وشغلهم بشكل أكبر. وكل واحد فيهم شارك بإجاباته على جزء من الاسئلة…

هنبدأ معاك بكلام عن موضوع المقالة الأساسي وهو الـWebsite Blog عن طريق الـAMP.
– كلمنا عن أهمية الـWebsite Blog من وجهة نظرك كإضافة جديدة للـWebsite نفسه وللشابتر بشكل عام؟

تطوير شركة Google لصفحات AMP عشان يكون التصفح أسرع هيفيدنا بكذا شكل. وكلهم بيخدموا الـTraffic الخاص بالـWebsite، ودي أهم حاجة بالنسبة للشخص المسئول عن فريق الـIT.
أولاً لأنها هتعمل More Friendly User Experience ودا يخلينا نحافظ على الـAudience بتاعنا الحالي.
ثانياَ بما إنها Feature مطورة من شركة Google فأغلب اللي بيستخدمها هيكون عارف بالفعل سرعة الصفحات دي، وبالتالي الـRank الخاص بالصفحة يزيد ويوصل لـNew Audience.
عشان كدا اضافته للـWebsite يعتبر زيادة للـTraffic بشكل خاص، ويعتبر اضافة كويسة للشابتر بشكل عام لأنه هيوصل للناس الخبرة والكفاءة اللي عندنا في الفريق.

– ايه هو الـAMP؟ وايه نوع المحتوى اللي ممكن تقدمه عن طريقه؟

مصطلح الـAMP و اختصار لـ”Accelerated Mobile Pages” يعنى بالعربي “صفحات الهواتف المسرعة”.
وهى صفحات شركة Google طورتها عشان تسرع تصفح المواقع من الهواتف الذكية. الصفات دي ممكن توصل سرعتها لعشر أضعاف السرعة في الصفحات العادية، لأن الشركة حذفت تماماً أى شيء ممكن يبطأ الصفحة.
الـBlog حالياً بالنسبة لمطوري المواقع هو أهم شيء ممكن يعرض محتوى أساسي ويوصل للناس بطريقة سريعة. واحنا ممكن نستغل دا عشان نقدم للناس محتوي يفيدهم في مواضيع عن الـMarketing والـHR لأن عليهم اقبال كبير في الفترة الحالية، وغيرهم كتير.

– لو حد هيبدأ يعتمد علي الـAMP في شغله، ايه المشاكل اللي ممكن تحذره منها؟

أول حاجة لازم يعرفها ان الـAMP هو Project جديد جوجل لسه عاملاه وتحت التطوير، فمش متاح أننا نجيب Links من برا أو نربط الصفحة بأكواد JavaScript. وده بيعمل مشكلة للـWeb Designers.
حاجة تانية ان الـAMP تتركب على HTML Page، لكن مينفعش تتركب على PHP Page. وده كمان يعمل مشكلة للـWeb Developers.
وطبعا في مشكلة بالنسبة للوصول لـArticles مهمة بس قديمة ومحصلهاش تحديث بالـAMP. يعني ممكن محتوى ضعيف جداَ بس تم إضافته بالـAMP يظهر في ترتيب البحث أعلى من صفحة فيها محتوى قوى بس من غير AMP. عشان كدا مهم انك تعمل تحديث للروابط القديمة.

– من أكتر الحاجات المميزة لشغل فريق الـIT في AAPG Suez هو الـ Android App ، احكيلنا عن بدايته كان ازاي وايه التطويرات اللي حصلت فيه السيزون دا؟

الـApp لما ابتدى يتصمم كان بشكل بدائي الى حد ما، لكن دي أهم حاجة ف مجال الـIT… إنك تعمل جزء واللي بعدك يطور عليه. ومشكلة أساسية كانت ان الـApp معتمد على أنك تكون متصل بالنت عشان تستخدمه. وفي نفس الوقت مكنش موجود فيه Error Handling في حالة الـOffline Mode ودي كانت مسببة بعض المشاكل.
فـ ابتدينا نشتغل علي تطويرات زي اننا نغير من الـ Designلنظام الـTabs، لأنه بيساعد الـ Userجداً انه يوصل للقائمة اللي محتاجها بسهولة.
ثانياً: خلينا أول Tab في الـApp عبارة عن Quotes نوصل بيها معلومات مفيدة في المجال. وفي حالة انه فاتح أوفلاين هيبقى فيه Cache لآخر View عمله.
ثالثاً: خلينا المقالات تكون Offline ويقدر الـUser يتصفحها في أي وقت من غير أي مشاكل.
رابعاً: اضافة Wuzzuf Jobs للـ Appعن طريق RSS كانت اضافة مهمة جداً.
خامساً: اضافة Tab للأسعار الخاصة بالبترول والغاز الطبيعي.

– ايه أهم الـProjects اللي شغالين عليها في الفريق حالياً وايه أهدافها؟ وايه الأدوات واللغات اللي بتستخدمها في الـProjects؟

الهدف الأساسي حالياً هو محاولة انهاء شغل الـAccounts، عشان الـMembers يقدروا يعملوا Posts، ونقدر نبني Community متكاملة خاصة بالشابتر.
بالنسبة لفريق الأندرويد بنحاول نوصل فريق الـ Developers بالـApp عن طريق أكواد Java. وبنحاول نعمل APP مختص بالتواصل بس زي الـFacebook مثلاً، ويكون غير الـApp الأساسي.
بالإضافة لشغلنا على أكتر من Platform عشان نساعد بيهم فريق الـHR انهم يشتغلوا على Data حديثة من غير ما يطلبوا البيانات اللي بتوصل على الموقع.
كمان بنظبط الـAMP عشان نوفر فيها أحدث الـFeatures أول بأول زي ما شرحنا قبل كدا.

– عايزين نعرف الـTeam Structure اللي انتوا شغالين بيه؟ و ايه الطريقة اللي بتقسم بيها الـTasks والـProjects المختلفة مع الفريق؟

الـCommittee بينقسم لمجموعتين أساسيتين:
1- فريق الـ Website ينقسم لـ:

  • الـDevelopers: دول مسئولين عن الـBackend الخاصة بالموقع، وكذلك الـDatabase. وبيستعملوا لغات زي PHP وMySQL.
  • الـDesigners: دول مسئولين عن الواجهة اللي الـUsers بيتعاملوا معاها. بيستخدموا لغات زي HTML5 وCSS3 وJavaScript وBootstrap.

2- فريق الـAndroid:

  • دا عندنا كله فريق واحد عشان كان بادئ بحوالي Memberواحد فقط، وكان حاجة جديدة. فلازم يبقوا فريق واحد عشان يتعلموا الـBasicsوبعد كده ممكن نعملهم مجموعات.

في حالة وجود Project بنبدأ نوزع الشغل على Groups. والـGroup بيكون ليه Leader عارف عنه شغل مبدأي ويقدر يحرك باقي الفريق علي الأساس دا.
عدد الـMembers بيعتمد على حاجتين: الاولى هي حجم الـProject، والثانية هي الزمن اللي محتاجين نخلصه فيه. وأحياناً لو مش بنشتغل على Projects تانية مهمة في نفس الوقت، ممكن نكتر عدد الـMembers عشان أكبر عدد يستفاد.

“عاصم” و”الطباخ” ساعدونا نعرف كتير عن طبيعة الشغل في اي IT Team مش بس في العمل التطوعي في AAPG Suez. لأنهم بالفعل اشتغلوا في Projects كتيرة ومختلفة، ونقدر نقول انهم نفذوهم كلهم بإحترافية تقترب من احترافية الـIT Teams في أي Paid Work.
تابعوا المقالات الجاية عشان تعرفوا معلومات أكتر في مجالات مختلفة.


Technology



مقالات ذات صلة





الـCTF مفتاحك لاحتراف الـCyber Security

Oct 21, 2019

Section |  Technology

لو أنت مطور هتبقى عايز تتأكد إن موقعك خالي من أي أبواب مفتوحة للضيوف غير المدعوين -يعني الهاكرز- وللأسف كتير من المطورين الشباب مش عندهم الخبرة الكافية، إلا إذا كانوا بدأوا فعلياً في….

...اقرأ المزيد


الـDNS – طريقك المختصر لمواقع الويب

Apr 16, 2019

Section |  Technology

لما بتفكر تبعت رسالة لشخص تعرفه في البريد فأنت محتاج تكون عارف عنوانه كويس؛ علشان تبقى ضامن إن الرسالة توصله شخصياً ومتوصلش لأي حد تاني، نفس الكلام موجود وبيحصل في عالم الإنترنت. كل….

...اقرأ المزيد


عصفورين سرعة التصفح والـSEO بحجر واحد اسمه الـAMP

Feb 21, 2018

Section |  Technology

فريق الـIT أو الـInformation Technology بنختصره دائماً في صورة “شرطة الهاكرز”. لكن الحقيقة الـJob Description بتاعته بتختلف من شركة لشركة حسب طريقة وحجم تعاملاتها. وفي بعض الاماكن بينحصر دور الـIT كـDesigners أو Developers….

...اقرأ المزيد