مراحل الـContent Creation علشان تبدأ Blog من الصفر

Apr 6, 2019
Featuring AAPG Suez Former Content Creation Project Leader


لو جربت تدور على أي معلومة على النت هتلاقي أكتر من طريقة تقدر توصل من خلالها لـValue كويسة، ممكن مقالة أو فيديو أو مجرد Post على الـSocial Media. والـValue دي مش جاية من فراغ لكن عن طريق فريق مسئول عما يسمى بصناعة المحتوى أو الـContent Creation، واللي بيقوم عليها AAPG Suez Blog. علشان كده هيبقى معانا “ابتسام محمد” الـFormer Content Creation Leader اللي هتكلمنا عن المراحل اللي بنمر بيها عشان نوصل لـContent كويس.

قبل ما نبدأ في محتوى المقالة، في اختصارين أنت محتاج تعرفهم:

• الـSMART Technique:
عبارة عن طريقة تحليل للأهداف بتلجألها علشان تتأكد من قدرتك على تحقيق أهدافك، من حيث كونه:
-Specific (هدف بسيط ومحدد)
-Measurable (محفز وذو معنى)
-Achievable (يمكن تحقيقه)
-Relevant (واقعي)
-Time-bound (محدد بوقت)
• الـCTA:
Call To Action (طريقة تواصل المتابعين معاك بعد ما شافوا منتجك)

إزاي بدأ AAPG Blog، وإيه أهم العقبات اللي واجهته وإزاي اتغلبتوا عليها؟

البلوج بدأ السيزون اللي فات، لما اقترحه “إسلام المرساوي” الـFormer Marketing Officer كـMarketing Tool جديدة وقوية لينا من ناحية، ومن ناحية تانية تكون حاجة داخل الـMarketing Team عندنا تحقق Integration قوي بين كل الـCommittees، وكمان تكون فرصة Development مختلفة للـMembers في كل Team.

العقبة الأولى اللي واجهتنا كانت إننا بنبدأ الـBlog من الصفر، ومعانا وقت قليل جداً علشان نعلنها للناس ونعمل First Impression قوي. كذلك واجهنا تحدي الـQuantity Vs Quality، بمعنى إزاي نطلع كمية مقالات معقولة على الـHome Page، وفي نفس الوقت تكون بمستوى يليق بكل حاجة بنقدمها عندنا في AAPG. الحل اللي اقترحته واشتغلنا عليه هو إننا نعتمد على المقالات الـInterview-based؛ لإننا بالفعل في الـChapter عندنا Resources لمحتوى رائع في مجالات مختلفة، ومعانا Leaders مؤهلين إنهم يتكلموا في المجالات دي. وبكده نكون خلصنا مجموعة مقالات كبيرة في وقت قليل بجودة أعلى من المتوقعة، وادينا حافز كمان للناس إنهم يقرأوا علشان يعرفوا أكتر عن طرق شغلنا وأسباب نجاحنا في AAPG Suez. وكانت بداية النوع ده من المقالات بمقالة تحديات شغل الـHR.

العقبة التانية كانت إن الناس دلوقتي كلها على النت بتدور على محتوى سريع وقصير. إزاي بقى نقنع الناس دي إنها تقطع من وقتها جزء وتروح تقرأ مقالة طويلة على Blog لسه محدش عارفه! فكان الحل هو إننا نوفر البلوج بشكل يخليه سهل التصفح ومبياخدش وقت تحميل إطلاقاً، بتصميم سلس ومنظم. بالإضافة لـVideos و Infographics في بعض المقالات بتلخص أهم النقط. وإننا نقدم محتوى قيم بالعربي في مجالات الناس بتدور عليها فعلاً وبتسعى تاخد كورسات فيها. وفي النهاية نشارك المقالات دي على الـSocial Media عشان توصل لحد عندهم.

إيه أنواع الـContent و الـContent Models المختلفة، وبنلجأ لكل واحد إمتى في الـContent Creation عامةً؟

نوع الـContent هو إنك بتحدد سواء محتوى مكتوب، ولا مسموع، ولا مرئي. دول بتختار بينهم بناءً على الـAudience Research بتاعك عشان تعرف المُفضل للناس ايه.
في مصطلح اسمه “Content Modeling” معناه بكل بساطة انك بتحدد Structure أو System لظهور أي محتوى انت بتقدمه كشكل وكتنسيق على الـBlog بتاعك.
مثلاً عندنا في AAPG Blog، الصفحة الخاصة بأي مقالة بتكون عبارة عن مجموعة Elements: عنوان أساسي للمقالة، تاريخ نشرها، عنوان فرعي، تصميم أو Cover يعبر عن فكرة المقالة، وبعدين المقالة نفسها بعناوينها والـMedia اللي جواها. بالاضافة للـNav-Bar في الصفحة من فوق، والـShare Buttons على الشمال، وغيرهم.
إنك تحدد أماكن كل حاجة من الـElements دي بشكل منسق ومريح للـUser هو ده معنى الـModeling، وبمساعدة الـWeb Developer اللي شغال على تجهيز الـWeb-Page، بتوصلوا لحاجة مظبوطة وقابلة للتنفيذ.

أما الـContent Models، فهو له نوعين: الـFlow والـStock.
الـFlow Content هو المحتوى اللي بيشبه الـUpdates اللي بنقدمها على Twitter أو Facebook مثلاً، غرضه إنك دايماً تكون Part of the on-going Conversation عن أي Trend، ونتائجه بتبقى في وقتها؛ فبعد فترة مبيكونش له معنى لإن بيظهر Content أحدث وياخد مكانه.
أما الـStock Content هو الـContent اللي بعد مرور فترة طويلة ممكن توصل لسنين بيفضل مفيد والناس بتسأل وبتبحث عنه. ومثال عليه مقالات الـBlog؛ لإنها بتاخد مجهود كبير في تجهيزها فبنراعي إنها تكون Timeless، بمعنى إن الناس لو فتحت المقالة بعد سنة من دلوقتي وقرأوها لأول مرة، مش هيحسوا إنها قديمة.

الطريقتين في صناعة المحتوى مهمين وبيخدموا بعض، وممكن قصاد كل Post تكتبه في شكل Stock، تكتب معاه 5 في شكل Flow. الـFlow هيشجع الناس إنهم يوصلوا للـStock في البداية. وبعد ما ينتهي مفعولهم، الـSEO هيقوم بالواجب مع الـStock ويخلي الـTraffic عليه شبه ثابت.

إيه الفرق بين الـContent Creation والـCopy Writing؟

الـContent Creation هو إنك بتكتب محتوى غرضه إن الناس تتعرف عليك وعلى الـBusiness بتاعك بشكل أحسن. مش بالضرورة في وسط الكلام تعرضلهم منتج أو تديهم أمر بشكل غير مباشر إنهم يشتروا منك. أنت بتكتب عشان تقدم فائدة وتبني ثقة بينك وبين الـAudience وكمان تحقق وعي لهم. على عكس الـCopy Writing اللي أنت بتكتب فيه Content غرضه الأساسي هو الـAdvertising، وإقناع الـPotential Customers بشراء منتجاتك.

الإتنين بيكملوا بعض، وبالتالي غير مستحب إنك تعتمد على واحد فيهم وتتجاهل التاني. يعنى ميبقاش كلامك طول الوقت مع الـAudience هو إعلانات لمنتجاتك وخدماتك، ولا إنك دائماً تقدم فائدة ومساعدة، وتهمل غرض أساسي عندك وهو البيع، فالدمج بينهم بشكل مناسب هو أفضل حل.

إيه هي الخطوات اللي أخدها علشان أصنع Content كويس؟

لو هنتكلم عن الـContent Marketing Process بالكامل، فنقدر نقول إن فيه 4 مراحل بنمر بيهم:

أولاً: Planning:
المرحلة دي بتحدد أهدافك من الـContent Marketing إيه، وتحديد الأهداف دايماً بنتعامل معاه بـSMART Technique. كمان بتحدد مين الـPotential Customers بتوعك، ومعاهم بتحدد الـBuyer Persona. وبالتوازي مع النقط دي، بتعمل Audience Research عشان تتعرف أكتر عن الـAudience بتاعك اهتماماتهم إيه وعن طريق ده كله بتقدر تحدد الـTopics اللي تركزعليها، وتحدد كمان الشكل اللي هتقدم من خلاله المحتوى بتاعك، ومعدل نشرك له.
لو أنت بتكتب محتوى لأول مرة لـBusiness جديد، ومش عارف تعمل Research دقيق بالشكل اللي يساعدك فعلاً، ممكن تلجأ لحاجة ظريفة اسمها الـContent Audit. ودي طريقة بسيطة بتختبر بيها إيه أكتر محتوى الـAudience بتاعك تفاعل معاه، وإيه أكتر محتوى محققش أي حاجة من المطلوب. وبعدها بتعرف تركز على إيه أكتر في المستقبل وتتجاهل إيه، وده عن طريق إنك تحدد مجموعة مواضيع معينة، وتكتب في كل موضوع فيهم لوحده وتبدأ تنشر كل Post منهم بعيد عن التاني وتتابع الـInsights لكله وتقارنها ببعض. وبنفس الطريقة برضو لو حيرتك مش في الموضوع نفسه، لكن في طريقة الكتابة أو الـTone اللي بتخاطب بيها الـAudience.

ثانياً: Execution:
دي مرحلة تنفيذ اللي أنت خططته، عن طريق إنك بتعمل Team وتبتدي توزع أدوار لكل شخص منهم؛ بناءً على الـPublishing Calendar. وهنا بتكون مرحلة الـContent Creation الفعلية لإن الـTeam خلاص عرفوا هيكتبوا في إيه ويسلموا شغلهم إمتى. أما الـPublishing Calendar بتعملها في شكل Table أو Excel Sheet، وبتجمع فيها كل تفاصيل النشر: زي اليوم، والتاريخ، والوقت المحدد لنشر المحتوى، والـPlatforms اللي هتنشر عليها، والهدف من كل Post مع الـCTA لو وُجد، ومعاهم بتحدد الشخص المسئول عن كل حاجة.

ثالثاً: Promotion:
هنا بتبتدي تنشر المحتوى فعلاً حسب الـPlan والـCalendar بتاعتك، وبتطبق باقي الـMarketing Strategies اللازمة إنك توصل المحتوى اللي عملته للناس، يعني بتعمل Promotion للـContent ده عن طريق الـSocial Media Marketing، أو الـEmail Marketing مثلاً، وبتهتم بالـSEO لو كنت هتنشر الـContent على الـWebsite Blog، ولو مخصص جزء من الـMarketing بتاعك للـPublic Relations، فمرحلة الـPromotion هي الوقت اللي تتحرك فيه وتكلم معارفك أو Influencers ممكن يكونوا مهتمين بالمحتوى ده.

رابعاً: Measurement:
ودي مرحلة مهمة جداً، وممكن يكون عدد كبير من الناس بيتجاهلوها. المرحلة دي بتقيس فيها نتائج شغلك في الـ3 مراحل اللي فاتوا، عن طريق إنك بتعمل Analysis لكل Metric أنت مهتم تقيسه، وتثبت Report شهري أو أسبوعي بتقارن فيه النتائج وتشوف أنت حققت الـGoals بتاعتك بنسبة قد إيه، وإيه اللي محتاج يتغير أو يتحسن عشان تجدد الـPlan بتاعتك بناءً عليه.

إيه فائدة وجود Blog لأي كيان أو مؤسسة؟

لو أنت دلوقتي قدامك خيارين لمكان تروح تشرب فيه قهوة لأول مرة: أول مكان له تواجد Online، دايماً بيعرض نصائح يومية، ويشرح لك فوائد القهوة، وأنواعها، ومصادرها، وطرق صنعها، بالإضافة إنه بيعرض لك الـMenu الخاصة به والعروض اللي بيعملها. تاني مكان له تواجد Online برضو، لكن مبيقدمش أي محتوى أكتر من إنه بيعرض لك الـMenu الجديد عنده، ويعلن عن العروض كل فترة وخلاص. اختيارك هيكون أول مكان ولا تاني مكان؟ أكيد الأول، حتى لو كان أغلى، لإنك ببساطة “ضمنته” مع إنك متعرفهوش. ضمانك له ده كان بناءً على إنه قدم لك من خبرته في مجاله، وقدم لك فائدة ومعلومات أنت مكنتش تعرفها، وبرغم إنه مش محتاج يعمل كده، لكن ده أثبتلك إنه مكان فاهم هو بيقدم إيه وخلاك تثق فيه.
هي دي أهمية الـContent Marketing، وهو ده السبب اللي يخليك تهتم بيها وتوظفها في أي Platform أنت شغال عليها، من ضمنهم الـBlog. عشان زي ما قولت في البداية، المحتوى السريع والقصير متاح بصورة كبيرة وبقى الكل يعتمد عليه دلوقتي، فإزاي أنا كـBusiness أثبت أكتر للناس إني فاهمة في مجالي عن طريق Tweet أقصاها 280 حرف أو Post على الـFacebook ما بين 200 كلمة مثلاً؟
فـالحاجة لوجود محتوى أكبر سواء في شكل Review ،Article ،List، أو غيرهم، علشان تعلي ثقة الـAudience بتاعك فيك أكتر وتطمنهم إنك مُلم بجوانب المجال اللي أنت شغال فيه، هي اللي تخليك تلجأ إنك تعتمد على تفعيل الـWebsite Blog.

إيه رأيك في AAPG Suez Blog في ذكرى مرور سنة على بدايته؟

فخورة جداً بالمستوى اللي وصلناله الحقيقة، لإن AAPG Suez Blog بالنسبالي هو مرجع يُعتمد عليه لما أحتاج أشوف أي Case Study عن أي موضوع موجود عنه مقالة في الـBlog. وبقى من ضمن الـFavorite Blogs عندي اللي بقرأ فيها عن الـMarketing وعن المجالات اللي بحبها وقت ما أحب اقرأ حاجة جديدة. وواثقة جداً في الـTeam الحالي والـTeams اللي جاية إنهم هيبهرونا بأفكار وتحديثات Out of The Box كالعادة.

وبكده معلومات “ابتسام” عن الـContent Creation عرفتنا الخطوات الأساسية والمهمة اللي تقدر توصّل بيها Value ممتازة للناس، وإزاي تقدر تعتمد على الـContent بتاعك كعنصر أساسي في الـMarketing Strategy، واللى بتوصلك دائماً للنجاح.


Marketing



مقالات ذات صلة





الـAffiliate Marketing في عالم الـE-commerce

Mar 5, 2019

Section |  Marketing

انتشرت حالياً مواقع كتير زي OLX & Souq & Jumia للبيع والتسوق عن طريق الإنترنت، واللي بتعتبر خيط وسيط بين البايع والمشتري، وبما إنها بدأت وانتشرت يبقى أكيد بتحقق ربح مادي حتى لو مش ظاهر….

...اقرأ المزيد


الـVideo Marketing – استثمر النهاردة وابني Brand لبكرة

Mar 27, 2019

Section |  Marketing

6 من كل 10 أشخاص بيفضلوا إنهم يشوفوا Videos عن إنهم يتفرجوا على التليفزيون، ويومياً بيتم مشاهدة 500 مليون ساعة من الـVidoes على YouTube. فده لفت نظر شركات كتيرة للـVideos كطريقة للـMarketing علشان تظهر المنتج….

...اقرأ المزيد


ملامح الـBuyer Persona وأهميتها للـBusiness بتاعك

Nov 19, 2018

Section |  Marketing

عملية تحديد الـIdeal Customer بشكل صحيح بالنسبة لأي Business، تعتبر هي الأساس القوي اللي تقدر تبني عليه أي خطوة لتعاملك مع أي Customer بسهولة بعد كدا. ﻷنك هتبقى عارف دماغه كويس، وبالتالي هتقدر….

...اقرأ المزيد