مستقبل الـMarketing مع الـAutomation والـArtificial Intelligence

Apr 4, 2019
Featuring AAPG Suez Social Media Head


الـArtificial Intelligence أو الذكاء الاصطناعي من أهم المجالات اللي حصل فيها طفرة مؤخراً، وده بالتأكيد كان له دور مهم في تطور الـMarketing.
عشان كده كلمنا “محمد الجويلي” الـSocial Media Head في AAPG Suez واللي هيعرفنا تفاصيل أكتر عن الـAI والـMarketing Automation.

في البداية عاوزين نعرف إزاي التطور اللي حصل في الـArtificial Intelligence أثر على الـMarketing عامةً وعلى الـSocial Media بشكل خاص؟

طبعاً إحنا شايفين التطور اللي وصله الـAI في السنين الأخيرة، ودلوقتي العالم كله شغال علشان يخليه جزء من الحياة اليومية لينا، ومن الأمثلة عليه العربيات ذاتية القيادة اللي بتجربها شركات عالمية كتير زي Tesla & Uber، وكمان المساعدات الصوتية الموجودة في الموبايلات بتاعتنا زي Siri & Cortana.
وطبعاً بما إن مجال زي الـMarketing بيعتمد بشكل كبير على الناس واحتياجاتهم سواء في الحياة اليومية أو العملية علشان يحقق النتائج المطلوبة، فأكيد ظهور الـAI أثر عليه بشكل كبير وبدأ يعتمد عليه علشان يحقق نتايج أحسن، وكذلك الـSocial Media بما أنها جزء بيعتمد عليه الـMarketing.

أوقات كتير بنخلط بين الـMarketing Automation والـAI، فإيه الفرق بينهم؟

في البداية كده الـMarketing Automation عبارة عن Platforms بتستخدمها علشان تسهل عليك الـMarketing، زي مثلاً إنك تبعت Emails للعملاء بتوعك علشان يدخلوا يشوفوا المنتجات الجديدة على الـWebsite اللي كان بيعتبر وقتها الوسيلة الوحيدة للـOnline Marketing.
لكن دي كانت البداية، وبعد ظهور الـSocial Media، بدأت منصات الـMarketing Automation تربط كويس بين الـSocial Media والـWebsite وده اللي بنسميه الـMulti-Channel Marketing، وأساسه هو إنك علشان تقدر توصل للـTarget بتاعك بأكبر نسبة لازم تبقى موجود على أكتر من Platform وتقدم على كل واحدة اللي يناسب الـAudience بتاعها؛ لأن الـContent اللي بيتقدم مثلاً على Facebook غير اللي بيتقدم على YouTube أو Instagram، وبقى الـMA بيساعدنا ننظم الـMarketing Campaigns على مواقع الـSocial Media المختلفة.

الـMA Platforms موقفتش عند كده، لكنها بدأت تعتمد على الـAI علشان تزود من أرباح الـCampaigns اللي بتعتمد عليها. يعني الـAI بمعنى تاني عبارة عن أداة بيعتمد عليها الـMarketing Automation علشان يتطور للأحسن.

إيه أهم استخدامات الـAutomation والـAI في الـMarketing حالياً؟

بجانب إن الـMarketing Automation بيساعدك تدير الـCampaigns على الـSocial Media بمواقعها المختلفة والـEmail والـWebsite، فهي كمان بتقدملك Data Analysis محترم عن كل حاجة بحيث تعرف إيه اللي ممكن تحسنه بعد كده.
لكن بدأت شركات الـMA تدور إزاي تقدر تحسن من شغلها، وهنا بدأ الاعتماد على الـAI، بس تفتكر إزاي؟
عن طريق الـAI والـData اللي بتجمعها من العملاء بدأت تساعد في عمل Segmentation للسوق حسب أذواق الناس واحتياجاتهم بحيث يبقى لكل فئة محتوى خاص بيهم، وده طبعاً شيء عظيم؛ لأنك عن طريقه بتقدر تتنبأ إزاي الناس ممكن تتفاعل مع منتج معين أنت هتنزله، وغير كده بيساعدك تقدم Personalized Content أو بمعنى أصح مبيحسسش العميل إن اللي بيكلمه عاوز يكسب منه وخلاص بالعكس ده عارف احتياجاته وإيه اللي بيفضله ولو بيتواصل مع الـCustomer Service هيكونوا عارفينه وبالتالي ميحسش بإنه مُهمَل أو خلاص شغلك كصاحب منتج معاه انتهى، وكمان تقدر تقدمله العروض والخصومات اللي تضمن إنه مش بس يبقى Permanent Customer لأ ده كمان هيتكلم عنك كويس ويساعدك توصل لناس تانية وهيديهم ثقة فيك وفي اللي بتقدمه.

إزاي الـAI قدر يسهل عملية الـTargeting، أو إيه استخدامه في الـAds على الـSocial Media؟

خلينا متفقين إن مواقع الـSocial Media تعرف عننا معلومات جايز تكون بالنسبة لنا مش مهمة لكن بالنسبة لشركات الـMarketing هي كنز حرفياً ولكنهم كانوا مش عارفين يستغلوها.
معلومات مثلاً زي سنك والمكان اللي أنت عايش فيه ونوعية الـPosts والـContent اللي أنت بتتفاعل معاها وكذلك الناس اللي أنت بتتفاعل مع الـPosts بتاعتهم أكتر، كل ده بتقوم عليها Marketing Campaigns وبتحقق أرباح مهولة، مثلاً:

نفترض إني اسمي محمد وعندي 22 سنة وعايش في طنطا وبقالي فترة بدخل على صفحات للموبايلات وأعمل Likes & Comments كتير والـFacebook عن طريق الـAI فهم إني عاوز اشتري موبايل.
في شركة موبايلات عملت Ad على Facebook علشان افتتاح محل جديد ليها في طنطا وعاوزة توصل لأكبر عدد من الناس.
الـData اللي بيطلبها الـFacebook علشان يعمل Ad بتكون المكان اللي عاوز تعمله فيه وبالتالي هيكون طنطا والمناطق اللي حواليها، والسن اللي هيخلوه مثلاً من 18 لـ26 سنة لأن هي دي الفئة اللي بتهتم أكتر بالتكنولوجيا وكده، وتختار اهتمامات الناس اللي عاوز الـAd يظهرلهم زي مثلاً الـBrands المشهورة ويعملوا كمان خصم على الموبايلات أول يومين.
تخيّل بقى الـPost ده لما يظهرلي وأنا أساساً ساكن في طنطا يعني المكان جنبي وخصومات كويسة جداً وأنا نفسي في موبايل بحس كأنه واقعلي من السما، لكن اللي حصل إنهم اللي عرفوا يوصلولي صح من خلال Ad بسيط على الـSocial Media، وقيس عليه بقى كمية الناس اللي ممكن تعمل زيي وكل ده من البيانات اللي الـAI عرف يستغلها.

فاستخدام الـAI مع معرفتك للـBuyer Persona من البداية بيساعدك توصل للـTarget بدقة عالية جداً، بحيث تضمن إنك مخسرتش فلوسك أو إعلانك راح لمكان غلط، وبكده تكون حققت الـ3 أساسيات في الـTargeting، بإنك:

  • عملت Target للناس الصح اللي عاوزة تشتري موبايلات وهتيجي تشوف إيه المنتجات اللي بتعرضها.
  • واستخدمت Targeting Content كويس وقدمت معاه خصومات تجذب أي حد.
  • اخترت الوقت الصح اللي الشباب فيه بيدوروا على موبايلات جديدة علشان يشتروها.

Joe Bot من أكتر الحاجات المميزة اللي ظهرت في AAPG Suez مؤخراً. فإزاي بدأت فكرته، وإزاي بيشتغل باختصار؟

الـFacebook في بداية السيزون ده عمل Rules جديدة وبدأ يقلل الـReach لـPosts أي صفحة وبيخلي الأولوية للـPosts الشخصية وكمان كان فيه مشاكل مع الـEvents إنه مبيبعتش Notifications للـPosts أو يبعتها متأخر وده طبعاً بيأثر على الـTarget بتاعنا وفي نفس الوقت مفيش حاجة في أيدينا.
بدأنا نفكر إزاي منعتمدش على الـFacebook في الموضوع ده، وهنا قرر “محمد مشالي” الـMarketing Officer في AAPG Suez إننا نعمل Bot ويكون Team الـSocial Media مسئول عنه.
Joe Bot بيعتمد على إن الـAudience يعملوا Subscribe للـSections اللي حابين يتابعوها وأول ما ينزل Post للـSection ده يتبعت ليهم علطول وبكده حتى لو مفيش أي Notifications اتبعتت فبنضمن إنه وصل للـAudience، والـSections الموجودة هي:

  • Technical & Non-technical Posts
  • Technical & Non-technical Events
  • Petro & Life Quotes
  • IQ Tests

الـMarketing Automation والـCustomer Relationship Management (CRM)، إيه الفرق بينهم، وأهدافهم، وإزاي ممكن يشتغلوا مع بعض؟

الـMA وكمان الـCRM بيتعاملوا مع نفس الـData اللي بتجمعها من الـCustomers ويعتبر بيعملوا نفس الوظايف بإنهم ينظموا الشغل على الـPlatforms ويساعدوا في تواصل أحسن مع العملاء، لكن في فروقات بسيطة بين الإتنين، وهي:

  • الـMA اللي بيتعامل معاه هم الـMarketers يعني بيساعد في توصيل المنتج أو الفكرة للناس، أما الـCRM بيستخدم أكتر في الـSales يعني لما تيجي تعمل Closing لأي Deal.
  • الـMA الهدف منه إنك تحصل على Leads من أي Campaign وبعد كده بتحاول تخلي الـLead ده يبقى Customer، لكن في الـCRM أنت بتتعامل مع Customers موجودين بالفعل وبتبدأ تتواصل معاهم بخصومات أو عروض جديدة بحيث تضمن إنهم يبقوا Loyal ليك، ويرجعوا يتعاملوا معاك تاني.

والـInfographic ده بيوضح مميزات كل واحد منهم وأمثلة له.

الـMA والـCRM ممكن تكون مهمتهم مختلفة لكنهم في النهاية بيكملوا بعض وهما الأساس لو عاوز تقيس نجاح الـMarketing اللي بتقوم بيه للـBusiness بتاعك وكمان الـSales علشان تقدر تعرف إيه نقط ضعفك وتبدأ تقويها.

“محمد الجويلي” كلمنا عن الـAI والـMA، وإزاي الإتنين بيكملوا بعض، وأد إيه وجودهم ضروري عشان تقدر تعمل Campaigns ناجحة.
وبشكل عام فمعرفتك للتطورات اللى بتحصل حواليك، واستغلالك ليها، مع تفكيرك برة الصندوق، فأكيد هتقدر توجد حلول لأي مشكلة ممكن تقابلك، وكمان هتحولها لنجاحات ملحوظة.


Marketing



مقالات ذات صلة





خدع الـContent Marketing – محتوى أفضل بمجهود أقل

Feb 17, 2018

Section |  Marketing

قبل ما نبدأ أي Business بنشتغل على Marketing plan مناسب ليه؛ لأن الـMarketing هو اللي بيتكلم عننا وبيعرف الناس مكاننا فين من العالم واحنا بنقدم إيه. كذلك لما نكتب Content على الـSocial Media….

...اقرأ المزيد


الـMarketing الذكي باستخدام الـSEM

Nov 24, 2018

Section |  Marketing

كتير من الشركات بتلجأ أنها تنشر منتجاتها على مواقع الأنترنت، وعلشان تقدر توصل المنتجات بتاعتها بسهولة للعملاء محتاجه الأول أنها تسوق للموقع قبل ما تسوق للمنتجات نفسها؛ علشان كدا ظهر

...اقرأ المزيد


حكاية الـInfluencer Marketing بالأرقام وليه الكل بيعتمد عليه دلوقتي

Feb 24, 2018

Section |  Marketing

في الوقت اللي بقي فيه الـMarketing من أساسيات نجاح أي مشروع، ظهر نوع جديد منه بيعتمد على ربط Brand أو منتج معين بأي حاجة ممكن تجذب الانتباه وتفكرني بالمنتج دا. الحاجة دي ممكن….

...اقرأ المزيد