من Stranger لـPromoter وبينهم الـEmail Marketing

Oct 18, 2018


الـInbound Marketing Methodology بتمر بـ4 مراحل؛ أولاً الـAttract، ثانياً الـConvert، ثالثاً الـClosing، وأخيراً الـDelight. كل مرحلة فيهم بتحتوي على مجموعة من الـProcesses اللي بنمشي عليها عشان نوصل الناس من مرحلة الـStranger لإنه يبقى Promoter. بالإضافة كمان إن كل Process بيكون ليها الـTool بتاعتها اللي بستخدمها عشان أوصل للخطوة اللي بعدها. في المقالة دي هنتكلم بشكل مفصل عن الـEmail Marketing، ودي Tool مهمة بتظهر معانا في مراحل الـClosing والـDelight.

– الـEmail Marketing وتطبيق الـLead Nurturing عن طريقه:

الـEmail Marketing بكل بساطة هو انك بتتواصل مع الـSubscribers بتوعك عن طريق الـEmail بتاعهم، وتعرض لهم حاجة معينة معاك ليها Permission منهم انك تعرضها من خلال الـEmail ده. لكن مع وجود كمية Spam كبيرة في الـInbox بتاع كل واحد فينا بيكون في أساسيات مهمة لازم تخلي بالك منها عشان الـEmail اللي انت باعته يحقق الهدف والفايدة المطلوبين منه، وميروحش في الـSpam أو يسبب ازعاج للـSubscribers بتوعك. لو جينا نعرف الـLead Nurturing أو L.N فهو ببساطة انك توصل الـLead بتاعك او الـSubscriber ده لمرحلة إنه يبقى Customer دائم بالنسبة لك. بس نعمل ده ازاي؟ تركيزك انك الـEmail ده يكون فيه معلومات تفيده وSpecified ليه هو، وانه يوصل له ان الغرض الأساسي من الـEmail ده هو افادته ومساعدته… مش انك تبيع له وبس!

– من كل الـTools المتوفرة قدامنا في الـOnline Marketing، ليه نعمل حساب الـEmail Marketing؟

• الـEmail هو أحسن طريقة مباشرة عشان توصل Specific Content لـSpecific Lead. دا معناه إنه بيكون خاص بشخص واحد، وجواه معلومة هتناسب إحتياجه هو، مش بتبعت بشكل عشوائي وخلاص. وتضمن ده بإنك توازن ما بين الـPersonalization والـAutomation. عن طريق انك متكررش نفس المحتوى لكل الناس اللي بتبعتلهم بشكل عام، ولا تعتمد بشكل كامل على Bots او نظام Automated يبعت بالنيابة عنك.
• طبقاً لدراسة عملها موقع “econsultancy” لقوا ان 2/3 من مجموعة Marketers قيموا العائد بتاعهم من الـEmail Marketing بإنه ما بين “جيد” و”ممتاز”. وده دليل من أرض الواقع على دورالـEmail Marketing القوي في أي Marketing Plan، مش زي ما ناس كتيرة فاكرين انه راحت عليه خلاص.
• الـEmail بتقدر تقدم من خلاله اي شكل من الـContent سواء صورة، مقال، او حتى فيديو. ومبيعتبرش أداة مزعجة للناس لأنهم بيشوفه في الوقت اللي بيناسبهم من غير ما تفرض عليهم حاجة. زي ما قولنا هما بالفعل عملوا لك Subscribe وجاهزين يستلموا منك Email. ده غير انهم يقدروا يحتفظوا بالـEmail ويرجعوا له في أي وقت.

– تصنيف الـLeads بتوعك مهم، وده بتقدر تعمله لما بتحدد الـNeeds بتاعتهم، ومواصفتهم، وايه اللي يشجعهم يكونوا Loyal للـBrand بتاعتك. بعد ما بتخلص التصنيف ده هتبتدي تركز على شكل الـEmail نفسه، ودي حاجات لازم تراعيها وانت بتبعت:

1. Headline: العنوان هو اللي هيحدد الـCustomer هيقرأ الـEmail بتاعك ولا ﻷ، عشان كدا لازم يكون ملفت بشكل منطقي وRelevant للشخص اللي بتبعتله. والأهم انه يكون بيعبر فعلاً عن محتوى الـEmail.
2. Content: هتبدأ بتحية للشخص نفسه عن طريق ذكر اسمه بالتحديد، وتكتب بشكل مختصر ايه اللي انت عايز تعرضهوله، وليه الحاجة دي تهمه ولازم يعرف عنها اكتر. من غير Links طويلة او فيديوهات وصور كتيرة تعطل الـEmail لحد ما يفتح. وفي النهاية تحط له Shortened Link يوصله للموقع بتاعك ويُفضل ان الصفحة اللي يوصل لها تكون Specified للحاجة اللي انت بتتكلم عنها في الـEmail.
3. Closure: في النهاية بتقدم Button يسمح للناس انهم يعملوا Unsubscribe لو كانوا متضررين من الـEmail، وده بيساعدك تقيس مدى استفادة الناس من الـEmails اللي بتتبعت دي، لأن لو العدد زاد يبقى اكيد انت محتاج تحسن من المحتوى اللي بتبعته.
4. Spam Laws: اعرف كويس تطبيق الـEmail Marketing بشكل قانوني بيتم ازاي، لأن في بلاد مختلفة ممكن الـCustomers يرفعوا قضية في حالة التضرر من الـEmails بتاعتك.

– من المؤكد إن إستخدام الـLead Nurturing عن طريق الـEmail Marketing وتطبيقه بشكل صح هيساعد في زيادة معدل بيع الـProduct بتاعك، ودي حالة بتدعم الكلام ده:

شركة Dell في فترة لاحظوا تواجد مشكلة في الـMarketing Strategy بتاعتهم، وهي انها مغطتش جزء الـFollow Up بشكل مناسب مع الـLeads بتوعهم. واتضح ان سبب ده هو عدم وجود تشارك كويس بين الـMarketing Strategies والـSales Channels، فكانت النتيجة ان محدش بيشتري منتجاتهم.
الحل كان إنهم يبدأوا يستخدموا الـEmail Marketing بشكل أصح، عن طريق الـPersonalized Content والـLanding Pages اللي عن طريقها بنضمن تفاعل الـlead مع الـEmail Content، والأكتر من كدا إنهم يوفروا Links فيها معلومات أكتر عن أجهزة Dell لغاية ما يوصلوا لقرار الشراء، وكل دا عشان الشركة تضمن إن الـLead يمر بتجربة كويسة معاهم.
‏والنتيجة بعد تطبيق الـEmail Marketing، إن مبيعات Dell زادت بنسبة 35% عن الأول، بالإضافة لزيادة معدل التفاعل مع الـContent بنسبة 300%، و40 مليون دولار مكاسب للـMarketing Partners للشركة.

الـFollow Up مع الـLeads بتوعك عن طريق الـEmail Marketing من أهم الخطوات عشان يوصل لمرحلة الـCustomer ويشتري الـProduct بتاعك. وعشان يتطبق كويس لازم الـMarketers ياخدوا وقتهم في فهم الـTargets بتوعهم، ودا اللي عملته Dell بـPersonalized Campaigns توصل لآلاف المستخدمين. ومن الأكيد إن كل Campaign من دول كان ليها هدف محدد وواضح، سواء كان زيادة الأرباح أو التعريف أساساً بالـBrand.


Marketing



مقالات ذات صلة





خدع الـContent Marketing – محتوى أفضل بمجهود أقل

Feb 17, 2018

Section |  Marketing

قبل ما نبدأ أي Business بنشتغل على Marketing plan مناسب ليه؛ لأن الـMarketing هو اللي بيتكلم عننا وبيعرف الناس مكاننا فين من العالم واحنا بنقدم إيه. كذلك لما نكتب Content على الـSocial Media….

...اقرأ المزيد


الـGuerrilla Marketing وقصة نجاح Joe

Mar 31, 2018

Section |  Marketing

لو هنلخص الـMarketing الناجح في جملة واحدة، نقدر نقول إنها “أفكار مبتكرة”، ولأن تحديات الـMarketing مبتخلصش، كان لازم يكون في نوع Marketing معين، نقدر نلجأ له في أي وقت وتحت أي ظروف. النوع….

...اقرأ المزيد


ملامح الـBuyer Persona وأهميتها للـBusiness بتاعك

Nov 19, 2018

Section |  Marketing

عملية تحديد الـIdeal Customer بشكل صحيح بالنسبة لأي Business، تعتبر هي الأساس القوي اللي تقدر تبني عليه أي خطوة لتعاملك مع أي Customer بسهولة بعد كدا. ﻷنك هتبقى عارف دماغه كويس، وبالتالي هتقدر….

...اقرأ المزيد