رحلة إبداع Adobe نهايتها أفضل محتوى

Feb 24, 2020


لما بنتكلم عن الـContent Marketing بنقول إن الهدف منه تقديم Value حقيقية للـAudience، وده من خلال معلومة جديدة، أو إننا نقدم حل لمشكلة بتواجههم في حياتهم اليومية وبالطريقة دي بنثبت قوتنا في المجال ده؛ عشان نقدر نكسب ثقتهم.

وطبعاَ الشكل اللي بياخده المحتوى اللي بنقدمه بيختلف على حسب الشخص اللي المحتوى ده موجه ليه، وكمان الـPlatform اللي بيتقدم عليها، ومن هنا نقدر نقول إن أشهر الصور اللي بيتعرض فيها الـContent هي:

  1. Articles
  2. Videos
  3. Infographics
  4. Visual Content
  5. eBooks

واحدة من أهم نقط القوة في المحتوى قدرته إنه يجذب عين الشخص اللي بتستهدفه، فلو هو بيتصفح على الـSocial Media أو بيعمل Search عن موضوع معين على Google مثلاً وشاف المقالة أو الفيديو بتاعك هيقف ويشوف هو بيقدم  إيه؛ وعشان ده يتم أنت محتاج Package قوية من برامج الـDesign سواء عشان تعمل بيها الـMotion Graphics في فيديوهاتك، أو الـInfographics اللي هتكون موجودة في المقالات اللي بتقدمها، أو حتى تقدر تعمل بيها User Interface قوية للبلوج أو الـWebsite الخاص بيك، والشركة اللي بتقدم كل ده وأكتر كمان هي شركة Adobe.

لكن عاوزين نعرف أكتر عن شركة Adobe وإزاي بدأت ووصلت لمكانتها دي دلوقتي؟

تعتبر شركة Adobe الشركة الأولي في إنتاج برامج الـ Graphics والـAnimation، وهي شركة متعددة الجنسيات اتأسست سنة 1982 في سان خوسيه في الولايات المتحدة الأمريكية، واللي أسسوها هما تشارلز غيشكي، وجون وورنوك، وليها فروع كتير في أمريكا، والهند، وكندا، وألمانيا.

الغريب إنه مع بداية الشركة، عرض Steve Jobs إنه يشتري الشركة بمبلغ 5 مليون دولار سنة 1982، لكن تشارلز وجون رفضوا، وفي النهاية وصلوا معاه لاتفاق استحوذ فيه Steve Jobs على 19% من أسهم الشركة ودفع مقابلهم أكتر بخمس مرات من الثمن الحقيقي، وبكده بقت أول شركة تحقق أرباح في أول سنة ليها في Silicon Valley.

سنة 2002 اشترت شركة Adobe الشركة الكندية Accelio، وفي سنة 2005 اشترت الشركة المنافسة ليها  Macromedia، وفضلت تتطور الشركة وأضافت برامج جديدة ليها لحد ما بقت بتقدم العدد الكبير ده من البرامج اللي وصل لأكتر من 20 برنامج  سواء للكمبيوتر أو الهواتف الذكية.

تميُز شركة Adobe كان دايماً بيرجع للـProducts بتاعتها المبتكرة، واللي دايماً بتأكد على نسبة عالية من الـCreativity والـProblem Solving لتسهيل الحياة على المبدعين من الـGraphic Designers للـWeb Developers وصولاً للـPhotographers، ومن أهم الـProducts أو الـ  Programsاللي بتقوم بإصدرها شركة Adobe:

1- Adobe Photoshop (Ps):

يعتبر برنامج الـPhotoshop من أهم وأشمل البرامج اللي قدمتها Adobe على الإطلاق واللي صدرت أول نسخة منه سنة  1990 وكانت على أجهزة الماكنتوش، واللي ساعد مصممين كتير في العالم على الإبداع؛ وده من خلال الـTools المختلفة اللي بتخليه يقوم بمهام كتيير زي معالجة الصور الفوتوغرافية والرسومات، وتصميم الإعلانات، أو التصميم الطباعي زي الـBusiness Cards والـBrochures.

2- Adobe Lightroom (Lr):

 البرنامج ده بيختص بالصور الفوتوغرافية بنسبة كبيرة؛ فهو بيساعد في معالجة ما بعد التصوير، زي إدارة وتعديل الصور، وموازنة الأبيض والأسود، كمان التعديل في قنوات الألوان، ودرجة التشبع، ومعالجة عيوب البشرة. ومن مميزات البرنامج إنه بيوفر أكتر من 20  لغة مختلفة، غير إنه بيوفر إمكانية فتح ملفات كتير زي JPG وPSD وTIFF وDNG.

3-  Adobe Illustrator(AI):

هو برنامج الـVector Art المفضل لمصممين كتيير في جميع أنحاء العالم، وضروري نعرف إن أنواع الرسوم نوعين؛ الرسوم النقطية الـBitmap والرسوم المتجهة الـVector، وبتتميز الرسوم المتجهة بأنها بتحافظ على دقة الوضوح؛ لأن تغيير حجمها مش بيأثر على جودتها؛ وعشان كده هي مفضلة لتصميم الشعارات، وتصميم الرسومات الفريدة من نوعها، ورسم الخرائط بدقة عالية، وشخصيات الكرتون، والرسوم البيانية.

4- Adobe InDesign (Id):

ده برنامج متعدد الاستخدامات بشكل كبير، يعني مثلاً ممكن نستخدمه في تصميم Brochures، والـMagazines، والـReports؛ وده لأنه بيدعم الـ Professional Layouts وفيه Editing Tools كتير.

5- Adobe After Effects (Ae):

هو برنامج مؤثرات رقمية وبصرية ورسوم متحركة، وبيتم استخدامه في تحرير الفيديوهات وصناعة المؤثرات البصرية والفواصل المتحركة المستخدمة في البرامج والإعلانات التليفزيونية، بالإضافة لاستخدامه في مرحلة ما بعد الإنتاج السينيمائي والتليفزيوني.

6- Adobe Premiere Pro (Pr):

من أكتر البرامج المهمة في تحرير مقاطع الفيديو والأفلام بدقة عالية بتصل أحياناً لـ32 بت لكل قناة لونية، كمان نظام الألوان (RGB,YUV) وبيعالج الصوت للـVST، وبيستخدم مع Adobe After Effect والـPhotoshop لإنتاج مشاريع إبداعية، بإضافة العناوين لمقاطع الفيديو، وتطبيق الفلاتر والتأثيرات المختلفة.

7- Adobe Premiere Rush (Ru):

وده بقى برنامج مونتاج موجه لمساعدة صناع محتوى الـYouTube، بالإضافة إنه يمكن تصديره لباقي المنصات زي (Snapchat, Instagram, Facebook, Twitter)، وتقدر من خلاله تشوف الصور والفيديوهات على جهازك المحمول.

8- Adobe Aero (Ar):

ده مخصص لأجهزة الـiPhone والـiPad وبيتيح ليهم إنهم يحولوا طبقات من التصميمات إلي مجسمات 3D ومعاينتها، وموجه بشكل كبير لاستخدامه في برامج الواقع الافتراضي(VR)، ومن مميزاته إنه مش بيحتاج لمعرفة برمجية عشان تقدر تستفيد من التجارب دي زي مثلاً إمكانية إستخدام الأصابع لوضع الكائنات أو المجسمات في الفضاء مع إمكانية تحريكها.

9- Adobe Muse (Mu):

بيتم استخدامه في تصميم واجهات المواقع وخصوصاً لأي حد معندهوش معرفة بلغة البرمجة HTML وفي الأغلب بيكون التصميم ثابت ومفيهوش ديناميكية بشكل كبير.

10Adobe Dreamweaver (Dw):

يعتبر من أكتر الأدوات اللي بتساعد أي Web Developer لأنه بيساعد في تصميم مواقع الويب وإدارتها، ومميزاته بتساعد المبتدئين في المجال بشكل كبير في إنشاء صفحات الويب من غير امتلاك أي خبرة في الـHTML فهو برنامج مرن وموفر للوقت.

11- Adobe Audition (Au):

برنامج بيستخدم في تسجيل الصوت والتعديل عليه، وكمان دمج الأصوات وإضافة المؤثرات المختلفة، وبيستخدمه صناع المحتوى على منصات زي YouTube وغيرها.

زي ما شركة Adobe بتشتغل دايماً عشان تطور من المنتجات اللي بتقدمها، وإنها تضيف مميزات جديدة تسهل على الـDesigners شغلهم، عشان تزوُد أرباحها وتفضل رقم واحد في المجال ده، لكنها كمان مأهملتش دورها عشان تشجع الشباب والمصممين اللي لسه في بداية حياتهم عشان يكتسبوا الخبرة وده من خلال مسابقات بتنظمها الشركة في 6 مجالات وهي:

1- Photography

2- Video Making

3- Motion Graphics / Animation

4- Print / Graphic

5- Illustration

6- Digital Products & Experiences

وبعدها بيتم تكريم الفائزين في مؤتمر Adobe السنوي وهو Adobe Max وبيتم عرض أعمالهم على الموقع الإلكتروني الخاص بالمسابقة، وبيحصلوا على اشتراك مجاني لمدة عام في جميع تطبيقات Adobe Creative Cloud، بالإضافة  لشارة “Top Talent” لحساباتهم على LinkedIn وصفحاتهم الشخصية على مواقع الـDesign زي Behance  وPinterest. ومثال على ده المصمم المصري عمرو الشامي اللي كرمته Adobe سنة 2017 وأضافت الـDesign الخاص بيه كواجهة لبرنامجها Adobe Photoshop.

استخدام منتجات شركة Adobe مسيطر علي كل الأجهزة الحديثة، وأبسط مثال هو أي ديزاين بنشوفه على الـSocial Media، واللي وصلتله ده كان أساسه التطوير المستمر اللي بيقوموا بيه عشان يقدموا أفضل خدمة ممكن يحتاجها الـDesigner. ولو بتحلم في يوم إنك تشتغل في مجال الـGraphic Design أو صناعة المحتوى، مفتاح حلمك هي شركة Adobe والبرامج اللي بتقدمها؛ لإنه مش كافي يكون عندك محتوى قيم بس عشان تنجح، الـCreativity اللي بتقدمه بيها ليها دور كبير عشان تحقق الـTargetبتاعك، وشركة Adobe أثبتت إنها بتقدم أفضل طريق لتحقيق الهدف ده.


Design



مقالات ذات صلة



calligraphy


الـCalligraphy إبداع من الألف للياء

Sep 21, 2020

Section |  Design

للحروف العربية قوة وتأثير جمالي كبير، وده اللي خلاها قدرت تشكل هوية مُميزة للغة العربية، ومن أقلام وفُرش الخطاطين اتشكل أجمل أعمال الزخرفة في الحضارة الإسلامية، اللي على مدار فترة طويلة من الزمن….

...اقرأ المزيد


ازاي تبدأ في الـMotion Graphics وأسرار الـVideos الناجحة

Mar 29, 2018

Section |  Design

مجال واسع زي الـGraphics Design أهميته محدش يقدر يختلف عليها، لأنه هو الطريق الوحيد اللي بيساعد شركات، و Businesses ، وحتى أشخاص مستقلين انهم يعبروا عن نفسهم ويوصلوا Image معينة عن شغلهم في….

...اقرأ المزيد


تعليم الـPhotoshop مهمة صعبة ولا سهلة؟

Feb 27, 2018

Section |  Design

الـPhotoshop أو الـDesign Programs عموماً بقوا حالياً أساس مهم جداً في الـMarketing؛ وده لأنهم اللي بيحددوا شكل الـBrand والناس بيفتكروها إزاي. لكن كل حاجة من بعيد بتكون صعبة ومستحيلة، وبسبب كدا عملنا Interview مع….

...اقرأ المزيد