الـBusiness Development ودورها في استمرار نجاح أي Business

Dec 30, 2019


“من السهل جداً الوصول للقمة ولكن من الصعب المحافظة عليها .”

المقولة الشهيرة دي بتعبر بشكل كبير عن واحدة من أكبر المشاكل اللي بتقابل أي حد عنده Business خاص بيه أو مهتم بالمجال ده بشكل عام، ألا وهي التطور المستمر للسوق كل يوم، سواء عن طريق ظهور منافسين جدد أو الحاجة لاستهداف أسواق جديدة تقدر من خلالها تكبّر الـBusiness بتاعك؛ عشان كده تطوير الأعمال أو الـBusiness Development بقى من أهم أسباب استمرار النجاح، وإهماله بيعرضك للخطر وبيسبب خسائر كبيرة مهما كان حجم النجاح اللي وصلتله قبل كده.

تفتكروا يعني إيه تطوير الأعمال أو الـBusiness Development وليه هو مهم لأي Business بالشكل ده؟

بكل بساطة تطوير الأعمال هي أي أفكار، أو استراتيجيات، أو أنشطة هدفها تحقيق زيادة في الربح والإيرادات، وده عن طريق مجموعة خطوات بيتبعها الـBusiness Developer زي تكوين شراكات وعلاقات جديدة مع شركاء، وخلق فرص جديدة يقدر يستفيد منها.

وعشان نشوف مدى أهمية الـBusiness Development هنشوف الفيديو ده:

يعتبر الـMarketing والـSales مجالات مشابهة للـBusiness Development  بشكل كبير لدرجة إن في ناس متعرفش الفرق بينهم. في الحقيقة هما فعلاً مجالات مكملة للـBusiness Development وبتشبهه جداً، لكن أدوارهم تختلف عنه في مهام كتير.

أولاً دور الـMarketing:

الـMarketing هو الـProcess اللي بيتحدد فيها الـProduct أو الـService اللي الـBusiness هيقدمها، واختيار الـTarget Audience وتحديد سعر مناسب ليهم، وكمان بيركز على عمل Positioning و Promotion للـBusiness، وإزاي هنقدر نميزه في سوق تنافسي، وكل ده عشان نعلي من الـBrand Awareness.

ثانياً دور الـSales:

مهمة الـSales إنه يحول الـLeads والفرص الموجودة لعملاء جدد، ولازم نعرف إن الـBusiness Development هو مصطلح أوسع من الـSales بكتير وبيشمل وظائف أكتر منه.

ثالثاً دور الـBusiness Development:

من أهم أدواره هو خلق قيمة طويلة المدى للـBusiness عن طريق العملاء المحتملين وجودة العلاقات والشراكات، بالإضافة لتمثيل الشركة وتحسين صورتها، وبيهتم بفتح قنوات وأسواق جديدة للـProducts.

وده معناه إن المجالات الثلاثة مشتركة في بعض الوظائف ومترابطة، لكن كل مجال بيميزه أدوار معينة بيكون متخصص فيها أكتر من غيره.

من المعروف إن نجاح أي حاجة بيعتمد على عمل Plan ليها، وبالمثل ده ضروري لنجاح الـBusiness Development أنه يكون ليه Plan واضحة ومحددة.

أولاً إحنا ليه بنعمل Business Development Plan؟

باختصار في ظل وجود منافسة وازدحام قوي في الأسواق، فكرة الـBusiness Plan بس مبقتش كافية، عشان كده ظهرت الحاجة للـBusiness Development plan وده لدورها الحيوي في نجاح أي Business.

 مبدئياً كده قبل ما نفكر نعمل Business Development Plan لازم نحدد 5 خطوات أساسية وهما كالتالي:

1. نعرف الـTarget Audience اللي مستهدفينه، وده سواء كان عملاء حالين أو محتمل إنهم يكونوا عملاء لينا.

2. نعمل Research كويس جداً و Brain Storming للنقط اللي عليها تركيز أكتر في الـPlan. 

3. نحدد الـCompetitive Advantage بتاعتنا ونركز على الـValue اللي هنقدمها بشكل كويس.

4. نتأكد إننا مختارين Strategy للـBusiness Development Plan بتاعتنا، وهنا لازم نعرف إن أنواع الـStrategies كتير ومن أهمهم:

  • الـNetworking ودي تعتبر من أكتر الـStrategies اللي الشركات بتستخدمها، وبتعتمد على تطوير علاقات مع الـCustomers وجهاً لوجه، وطبعاً من عيوبها إنها بتحتاج وقت ومجهود كبير.
  • الـReferrals وهي شبيهة جداً بالـNetworking ومعروف عنها إنها بتخلق من الـNetworking والـClient Satisfaction بيزنس جديد، لكن ليها عيوب زي إنك مش هتقدر تلاقي Referrals ناجحة بشكل كامل؛ وده لأنها مش دايماً بتتماشى مع قدرات الشركة.
  • الـSponsorship & Advertising ودول يعتبروا من الطرق الـTraditional جداً ومرتبطين بمعدل نمو أبطىء للـBusiness بتاعك، ولكن دلوقتي لو ربطها بـTechniques تانية ممكن تساعدك، زي إنك تعتمد على الـDigital Advertising.
  • الـOutbound Telephone & Mail ودي طريقة مباشرة جداً لاستقطاب العملاء واختياراتك فيها معظمها صح، ولكن ليها تحديين لازم تعرفهم كويس وهما الـCost والـTiming.
  • الـThought Leadership & Content Marketing وهنا أنت كـBusiness بتحاول تظهر إنك عندك خبرة كافية تديلك المصداقية، وتزود ثقة العملاء فيك، وهنا بتحاول تنشر محتوى بيأكد ده، وإزاي أنت كمان بتستخدمها في حل مشاكلهم.
  • الـCombined Strategies وهي طريقة شائعة جداً بتتبع فيها مجموعة من الـStratigies زي إنك تستخدم الـNetworking مع الـReferrals وطبعاً ده بيضيف للمميزات بتاعتك، ويمكن المشكلة الوحيدة هنا التشتت، وعدم قدرتك على تحقيق كل أهدافك.

طيب أكيد بتسألوا عن الفرق بين الـTactic والـStrategy؟ 

الـTactics هي الخطوات اللي بتيجي بعد تحديد الـStrategy، وده معناه إن الـStrategy بتتكون من مجموعة من الـTactics، يعني الـStrategy بتمثل الـWhy،أما الـ Tactic فبتمثل How.

وبعد ما عرفنا إيه الخطوات اللي لازم نعملها قبل ما نفكر نعمل Business Development Plan، دلوقتي جه وقت إننا نعرف إزاي نعمل الـPlan نفسها وإيه مكوناتها الأساسية، والعناصر دي تعتبر من أهم العناصر اللي لازم تكون متوفرة في أي Business Development Plan عشان تكون ناجحة:

  • الـExecutive Summary:

وهنا بنكتب الـVision والـMission والأهداف اللي هتساعد في تحقيقها.

  • الـStrategic Goals & Tactics:

ودي حاجات سبق وذكرنا إنها مهمة لنجاح أي Business Development Plan ولازم تكون موجودة ومحددة وبنكتب في الجزء ده 4 عناصر أساسية وهما:

  1. Application
  2. Client
  3. Marketing/PR
  4. Professional Development

  • الـSwot Analysis & Industry Analysis:

وده لأنه من المهم إننا نحدد كل الأخطار والفرص اللي بتواجه الـBusiness بتاعنا؛ عشان نساعد في تطويره بالشكل اللازم فخطوة زي كده ضرورية جداً ولازم تشمل الـBusiness Development Plan. 

  • الـFinancial & Organizational Analysis:

عشان نحقق نجاح الـBusiness Development Plan، في نقطة لاغنى عنها وهي توزيع الأدوار والتحليل المالي الدقيق للـBusiness ككل، ووضع Deadlines لكل هدف صغير أو كبير.

  • الـExpected Results & Measurement:

وهنا أنت بتحط توقعات لكل Strategy هتستخدمها، وبتوضح ازاي ممكن يكون تأثيرها في نجاح الـBusiness Development Plan، بالإضافة لتحديد النتائج اللي عايز تحققها لو اعتبرت إنها هتساعدك في تحقيق الحد الأدنى من النجاح.

  • الـConclusion:

وهنا بتحط في الآخر أفكارك، والحاجات الأساسية اللي لازم يرتكز الـBusiness عليها عشان يقدر يحقق النجاح المطلوب.

في النهاية لازم تعرف إن مجال الـ Business Development من أكتر المجالات اللي بتحتاج خبرة وSkills كتيرة زي الـMarketing Skills، الـSales Skills، والـROI & Data Analysis؛ عشان كدة لازم تكون مستعد ليه كويس وملم بكل أجزاءه، وتتأكد إن مستقبله في الشركات والمؤسسات في تطور مستمر.


Business



مقالات ذات صلة





دليل الـNon-Profit Organizations في الـFundraising

Feb 3, 2020

Section |  Business

دايماً المنظمات الغير ربحية بتعتمد بشكل أساسي على الـFundraising عشان تقدر تحقق الـPlans بتاعتها، وعشان نعرف أكتر عن الموضوع ده معانا “عز الدين أيمن” AAPG Treasurer، واللي هيكلمنا بشكل مفصل عن الـFundraising. في….

...اقرأ المزيد


خطواتك الأولى لـBusiness Planning مثالي

Oct 29, 2018

Section |  Business

تأسيس Business خاص بيك هو أول تفكير بيجيلك لما بيكون عندك فكرة عظيمة وعايز تنفذها، وعلى الرغم إن أول 22 سنة في حياتك بتقضيهم بين مدرسة وجامعة والبيت، إلا إن مفيش حاجة فيهم بتشجعك على….

...اقرأ المزيد


الـBusiness Development ودورها في استمرار نجاح أي Business

Dec 30, 2019

Section |  Business

“من السهل جداً الوصول للقمة ولكن من الصعب المحافظة عليها .” المقولة الشهيرة دي بتعبر بشكل كبير عن واحدة من أكبر المشاكل اللي بتقابل أي حد عنده Business خاص بيه أو مهتم بالمجال….

...اقرأ المزيد