الـCalligraphy إبداع من الألف للياء

Sep 21, 2020

calligraphy

للحروف العربية قوة وتأثير جمالي كبير، وده اللي خلاها قدرت تشكل هوية مُميزة للغة العربية، ومن أقلام وفُرش الخطاطين اتشكل أجمل أعمال الزخرفة في الحضارة الإسلامية، اللي على مدار فترة طويلة من الزمن زينت المساجد والمتاحف الإسلامية، وأنواع الخطوط العربية كتير، والجميل إننا نلاقي إزدهار ليها برده في عصر التكنولوجيا والتطور من خلال إستخدام برامج وأدوات بتساعد في عمل أشكال مُعبرة بيها، وتوصيل معاني وأفكار مُهمة زي الشعارات مثلاً، وعشان في الفترة الأخيرة زاد إهتمام ناس كتير بفن الـCalligraphy؛ فقررنا نستضيف الـCalligrapher والـTypographer عبدالغني شُعير، واللي قدر إنه يثبت نفسه في البداية من خلال شغله في قناة المجد، ودلوقتي عنده ستديو خاص بيه (Shoair Studio)، بيقدم من خلاله خدماته في تصميم الهويات البصرية والحملات الإعلانية؛ وعشان كده هو من أحسن المُحترفين اللي ممكن يعرفونا أكتر عن المجال.

ممكن حضرتك تعرفنا أكتر عن تخصصك؟، وإزاي احترفت فيه؟

تخصصي هو الخط العربي واستخدامه في التصميم والإعلان، بدأت اتعلم الخط سنة 2000 وأنا في الإعدادية، بعد كده التحقت بمدرسة تحسين الخطوط 2001، واشتغلت في الدعاية والإعلان سنة 2004 وكنت شغوف جداً بالشغل ده، والجهد اللي كنت ببذله في الكتابة على الحوائط الكبيرة، وواجهات المحلات المرتفعة وغيرها من الخامات المختلفة.

في سنة 2007 اشتغلت Calligrapher في قناة المجد، ودي كانت بداية معرفتي بعالم التصميم وتوظيف الخط في تصميم شعارات البرامج الدينية والكرتونية. وفي الفترة دي بدأت أتعلم أسس التصميم والتكوين وكيفية الاستفادة من دراسة الفنون التشكيلية في علاقتي بالحرف العربي، وتأثرت بمصممي الرسوم المتحركة، وعلاقة الحركة بالحرف.

في 2010 تركت القناة وتفرغت للعمل الحر، وفي 2014 أسست مكتبي الخاص، وكان هدفه هو التوسع في استخدام الخط في تصميم الهويات البصرية والحملات الإعلانية، وكيفية إظهار الهوية البصرية العربية بشكل عصري يقنع أصحاب الأعمال بقدرة وقوة الحرف العربي على التكيف وإيصال رسالتهم بكل دقة وبشكل جميل يساعدهم في نجاح علاماتهم وأهدافهم التجارية.

إيه هو معنى مصطلح الـCalligraphy، وبيمثل إيه بشكل عام؟

الـCalligraphy هو فن الخط اليدوي بشكل عام، بالنسبة لينا كعرب، فن الخط العربي بيشمل أنواع الخطوط المعروفة (الرقعة – النسخ – الديواني – الثلث – الفارسي – أنواع الخطوط الكوفية).

إمتى بدأت تستخدم الـCalligraphy في مجال التصميم والميديا؟

بداية استخدامي للـ Calligraphyفي مجال التصميم والميديا بشكل عام كانت أثناء عملي في قناة المجد، لما احتكيت بالمصممين والفنانين بمختلف تخصصاتهم وخلفياتهم الفنية والثقافية. بعدها تطور الموضوع لما اشتغلت في سوق العمل كمصمم وخطاط حر، واتعاملت مع ناس كتير ومجالات مختلفة، واللي اكتسبته ده أثّر على علاقتي بالخط وطريقة تفكيري، واتأكدت من أهمية رجوع استخدام الخط العربي في المجالات الحياتية المختلفة. اتعلمت إن الحرف العربي فعلاً قوي ومرن وغني جداً، وأهم شيء نملكه كعرب ومسلمين، محتاجين نتعلم الفنون الأخرى ونعرف إزاي نستخدم الخط بشكل مناسب يقدر ينافس في سوق التصميم والإعلانات.

هل حضرتك شايف إن شركة Adobe كان ليها دور في تطوير الـCalligraphy in Graphic Design بالبرامج اللي قدمتها للمُصميمين؟

البرامج بشكل عام ملهاش فضل معين على الخط العربي، الفكرة مش في البرامج، لأنها أدوات فقط. العبرة بالمجال والهدف نفسه، يعني فِكر التصميم كما هو قبل ظهور برامج Adobe  وأي برنامج آخر. التطور هو تطور فِكر واستخدام، التطور حاصل بشكل متسارع جداً، والحرف العربي قادر يتكيف بسهولة مع أي تطور بيحصل. الخط مرن وناجح مع كل الأدوات العصرية، سواء مطلوب حروف لغرض وظيفي وإيصال معلومة، أو مطلوب حركات فنية تشبع رغبة الجمال عند الإنسان، الحرف بيمتلك القيم الجمالية والوظيفية اللي تقدر تنجح العملية الفنية أو الوظيفية.

تقدر تقولنا إيه هي أشهر استخدمات الـCalligraphy في مجال الـGraphic Design؟

الـCalligraphy يُستخدم بكثرة حالياً في مجالات تصميمية متنوعة مثل التصميمات الجرافيكية العامة في تصميم هويات الشركات والمطبوعات، تصميم الشعارات الخطية، تصميم التيشرتات والمجلات، الحملات الإعلانية التجارية المطبوعة والتلفزيونية، أغلفة الكتب، تصميمات السوشيال الميديا اليومية، تصميم الملصقات الفنية، كروت المعايدات والمناسبات، وتصميمات المعارض والإيفينتات، وغيرها الكثير.

الـCalligraphic Logos من أكتر الـLogos المشهورة في برنامج الـIllustrator، حضرتك شايف إيه هو مستقبلها من حيث الإنتشار والتطور؟

تصميم الشعارات الخطية بدأ ينتشر لأن الجمهور بدأ يشعر بتميز النوعية دي من الشعارات. الشعار بطبعه لازم  يكون مُميز، تصميم شعار خطي بيخليك تصنعه من الصفر، بدءاً من الفكرة مروراً بكيفية إيصال أهداف الشركة وتحقيق خصائصها وتوصيل رسالتها بشكل مُختصر بشكل مُراعي لكل التفاصيل الدقيقة. تصميم الشعار الخطي اليدوي يجعل المصمم أو الخطاط يهتم بتفاصيل لا يشعر بها أحد، فقط يصل للمُتلقي شعار جميل يحبه ويرتبط به بأقل جهد. يصل للمُتلقي الانطباع الأول في أقل وقت، ويدوم هذا الانطباع دون ملل مستقبلي.

ومستقبل الشعارات الخطية ممكن يكون قوي ويحدث طفرة وممكن يكون غير جيد إذا لم تتم دراسة الحرف العربي بشكل صحيح، فالإقبال على مجال لمجرد أنه أثبت نجاحه دون دراسة هيؤدي لنتائج سيئة كتير ممكن تضر بالمجال؛ عشان كده دراسة الخط بالنسبة للمُصمم بشكل عام مهمة جداً.

في النهاية لو في نصائح حضرتك عايز تقدمها لينا للإحتراف في مجال الـCalligraphy هتكون إيه؟

نصيحتي لكل مُصمم وخطاط:

  1.  الدراسة الدائمة لمجالك الذي يتطور كل يوم، ودراسة جيدة للمجالات اللي بتخدم مجالك وتُكسبك المرونة التي تحتاجها لسوق العمل.
  2. أنت كمُصمم أو خطاط لازم تعرف إنك بتتعامل مع سوق، وليس عمل فني منعزل عن الواقع، دراستك للتسويق هي جزء من شغلك، لأنك جزء من عملية التسويق.
  3. اهتم بتواجدك وعلاقاتك بمجتمع المصممين خصوصاً الجيدين لتتعلم منهم، الحوار والنقاشات من أهم عوامل التعلم في مجال التصميم.
  4. اهتم بعرض شغلك بشكل يليق بمستواك الحقيقي، يعني مش معقولة تكون مُصمم شاطر وغير مُهتم بعرض شغلك على المواقع المتخصصة مثلاً، أو يكون مستواك لسه مبتدئ وتكون مُنشغل بنشر شغلك في كل مكان ليل نهار، خليك متوازن وصادق مع نفسك.

الـCalligrapher عبدالغني شُعير قدر من خلال المقالة دي إنه يعلمنا من خبرته في المجال كتير، وبتأكيده المستمر على أهمية الحرف العربي وجمال ومرونته؛ كون لينا حافز للتعرف والتعمق في مجال مُميز زي الـCalligraphy، واللي أصبح ليه دور فعّال في الحملات الإعلانية والهويات البصرية النهاردة، وكل يوم في تطور مُستمر، ولسه في إنتظار مُبدعين أكتر يأكدوا بشغلهم على جمال كُل حرف عربي، وجمال اللغة العربية.

للتواصل:

Website: www.shoairart.com
Facebook: facebook.com/Shoairart
Instagram: instagram.com/shoairart


Design



مقالات ذات صلة





الـBrain Hacking من خلال نظريات الـDesign

Oct 27, 2018

Section |  Design

الـGraphic Design هو الطريقة اللي بوصل عن طريقها للشخص فكرة معينة من خلال صور ورسومات بشكل معين، والـPsychology أو علم النفس هو اللي بيدرس سلوك الإنسان وطريقة تفكيره. طب ليه ماندمجش

...اقرأ المزيد


تعليم الـPhotoshop مهمة صعبة ولا سهلة؟

Feb 27, 2018

Section |  Design

الـPhotoshop أو الـDesign Programs عموماً بقوا حالياً أساس مهم جداً في الـMarketing؛ وده لأنهم اللي بيحددوا شكل الـBrand والناس بيفتكروها إزاي. لكن كل حاجة من بعيد بتكون صعبة ومستحيلة، وبسبب كدا عملنا Interview مع….

...اقرأ المزيد


الـInfographics والـGifographics – تريند ملوش نهاية

Mar 15, 2019

Section |  Design

من المعروف أن بعد مرور 3 أيام على أي معلومات بتسمعها، عقلك بيبدأ يحلل حوالي 10% منها بس، لكن لو كانت المعلومات دي مرتبطة بصورة، فهو بيحلل نسبة 65% منها. الفرق الكبير في النسب ده كان….

...اقرأ المزيد