crypto

Mar 16, 2020


التشفير وكواليس ما وراء الـ0 و1

الإنترنت هو عالم مفتوح وعام لكل الناس، وكلنا بنبعت وبنستلم معلومات من خلاله، واللي ممكن تكون معلومات خاصة، زي الـPasswords، والـEmails، والحسابات البنكية، واللي بيحميلنا معلوماتنا السرية دي هو التشفير، أو الـEncryption.




مقالات ذات صلة





الـCTF مفتاحك لاحتراف الـCyber Security

Oct 21, 2019

Section |  Technology

لو أنت مطور هتبقى عايز تتأكد إن موقعك خالي من أي أبواب مفتوحة للضيوف غير المدعوين -يعني الهاكرز- وللأسف كتير من المطورين الشباب مش عندهم الخبرة الكافية، إلا إذا كانوا بدأوا فعلياً في….

...اقرأ المزيد


سيكولوجية الألوان وتأثيرها على نجاح الـBrand

Oct 21, 2019

Section |  Design

الباحثين عملوا دراسة اسمها Impact of Color in Marketing أو تأثير الألوان في الماركتنج، ولقوا فيها إن 62% – 90% من أحكام المشتريين للمنتجات بتكون مبنية على اللون فقط، وعشان كده اختيار الألوان….

...اقرأ المزيد


استغلال الـPersonal Branding للوصول لأهدافك

Nov 18, 2018

Section |  Soft Skills

أوقات كتير بتكون مقدم على Position في نشاط طلابي أو وظيفة وعارف إنك مُؤهَّل وعندك Skills كتيرة ومن الآخر الوظيفة دي معمولة

...اقرأ المزيد


رحلة إبداع Adobe نهايتها أفضل محتوى

Feb 24, 2020

Section |  Design

لما بنتكلم عن الـContent Marketing بنقول إن الهدف منه تقديم Value حقيقية للـAudience، وده من خلال معلومة جديدة، أو إننا نقدم حل لمشكلة بتواجههم في حياتهم اليومية وبالطريقة دي بنثبت قوتنا في المجال….

...اقرأ المزيد


الـMarketing الذكي باستخدام الـSEM

Nov 24, 2018

Section |  Marketing

كتير من الشركات بتلجأ أنها تنشر منتجاتها على مواقع الأنترنت، وعلشان تقدر توصل المنتجات بتاعتها بسهولة للعملاء محتاجه الأول أنها تسوق للموقع قبل ما تسوق للمنتجات نفسها؛ علشان كدا ظهر

...اقرأ المزيد