دليل الـNon-Profit Organizations في الـFundraising

Feb 3, 2020
Featuring AAPG Suez Treasurer


دايماً المنظمات الغير ربحية بتعتمد بشكل أساسي على الـFundraising عشان تقدر تحقق الـPlans بتاعتها، وعشان نعرف أكتر عن الموضوع ده معانا “عز الدين أيمن” AAPG Treasurer، واللي هيكلمنا بشكل مفصل عن الـFundraising.

في البداية من خلال خبرتك كـTreasurer ممكن تكلمنا عن تعريف الـFR وأهميته؟

تعريف الـFundraising بسيط جداً وهو (دعم مادي مقابل الاهتمام بقضية معينة، وليها أهداف معينة). أنت هتطلب فلوس من حد معين، أو هتظهر قدامه أفضل شغل ليك؛ عشان تاخد الدعم ده، وتستخدمه في قضيتك، يعني كمثال لو عندنا منظمة بتاخد فلوس من حد؛ عشان تساعد الأطفال الأيتام فده Fundraising، لكن الـFundraising اللي بنتعامل بيه فيما يخص الشباتر لا يعبر اطلاقاً عن الـFundraising بتاع مشروع كبير، أو Startup، بل بيمثل جزء منه وبينطبق عليه ما ينطبق على بتاع المشروع، ولكنه ما زال صورة مصغرة، فإحنا بنتبع نفس التعريف ده، يعني بناخد فلوس من جهة معينة، عشان نساعد الطلبة، والفلوس دي بتقع تحت مسمى Sponsorship،  في حين إن إحنا ممكن نعمل Fundraising تاني بس مش في شكل فلوس، ممكن يكون بشكل دعم In Kind، وهو إنك تاخد مأكولات، أو مشروبات لحاجة معينة.

طيب إيه هي أهمية الـFR؟

أهمية الـFundraising بتتمثل في إنه بيتيح ليك استخدام الفلوس دي في إنك تفيد الناس اللي محتاجين استفادة، أياً كان شكلها، بس أهم حاجة تكون بتقدم Value بيها.

طب كده هل في فرق بين مصطلح الـFundraising، والـSponsorship؟

الفرق اللي بينهم إن الـSponsorship لازم يكون ليها مقابل في مجال الـMarketing، يعني لازم أعمل Marketing للـSponsor  بتاعي، على عكس الـFundraising مش ضروري أعمل Marketing، ولكن ممكن الـDonor يطلب كده، يعني ممكن تتلخص في إن الـSponsorship Provide Marketing Value، في حين إن الـFundraising Provide Social Value.

طب الـStudent Activities  شغالة بأنهي واحد فيهم؟

الشباتر شغالة على الـSponsorship؛ لأن إحنا تعاملنا في الفلوس بيكون مع شركات، وفي مصر الشركات بتهتم بالـMarketing  عشان تحقق مفهوم المساهمة المجتمعية، وبالتالي يخف من عليهم الضرايب فعشان كده لازم يضطرونا نعملهم Marketing.

مين من المؤسسات بتحتاج تعمل Fundraising عشان تحقق أهدافها؟

في مؤسسات ممكن نستنتجها من تعريف الـFundraising أصلاً واللي بتهدف لقضية معينة، وفي الغالب بتكون Non-Profit Organizations، أو مؤسسات لا تهدف للربح خالص، بل لتقديم Value للناس، زي المؤسسات الدينية، أو المؤسسات الخيرية زي دور الأيتام، أو هيئات الأبحاث العلمية، أو الحملات السياسية للانتخابات مثلاً، أو الأنشطة الطلابية زينا إحنا بقى.

تفتكر مين أكتر جهات بتهتم إنها تدعم المؤسسات اللي محتاجة Fund؟ وإزاي نقدر نحافظ على الـFund اللي ممكن يجيلنا من الجهات دي؟

كنت سمعت في كورس إن في إحصائية اتعملت سنة 2018 بتقول إن 68% من الـFundraising بيكون جاي من Individuals، و28% من منظمات، والباقي مصدره من الحكومة، أو من المؤسسات التعاونية وغيرهم، على سبيل المثال إحنا في الشابتر الـFund بتاعنا بيكون من منظمات لأن ليها مصداقية شوية على عكس الأفراد اللي بيبقى دعمهم في شكل تبرعات مش مساهمات، وكمثال على ده مثلاً لو حصل وشخص أجنبي عمل Fund لفريق كرة قدم مثلاً وشوية وحصلت مشكلة وسابه وراح لفريق تانى فحصلت مشكلة وسابه وراح لغيره، فبالتالي مصداقية الفريق بتقل قدام الناس نتيجة أسلوب الشخص ده.

وعشان نحافظ على الـFund ده فإحنا بنحاول نعمل الشغل بتاعنا بتكلفة أقل لأن أوقات الفلوس اللي جاية بتبقى كتير على الهدف اللي محتاجين الفلوس لتحقيقه ومش هيزود في جودة إنتاجه؛ يعني لو جالي فلوس أكتر من اللازم في Event بس أنا هعمله Perfect بأقل من كده فأنا ممكن أشيل باقي المبلغ؛ عشان برده ممكن يجيلي Event تاني الفلوس اللي جايه ليه متكفيش فضروري نعمل توازن ونكون منطقيين، برده مش من المفروض إننا نستثمر الفلوس دي، ولكن المنظمة ممكن تلجأ لده في حالة إنها مش ضامنة المستقبل هيحطلها إيه يعني زي بالظبط ما نقول إحنا هنحوش دلوقتي عشان نضمن نفسنا قدام لكن مينفعش ننميها عشان أي مكسب لأنه بيخالف مبدأ الـFundraising.

ثانياً هل شايف إن فيه مصادر تانية تقدر الـStudent Activities تعتمد عليها كـFundraiser ليهم غير إنهم يطلبوا مساعدة من جهات خارجية؟

في طبعاً، بس بيكون العائد المادي بتاعها بسيط جداً مقارنةً باللي كنا بنتكلم عنه وكمان بيكون عائد غير مباشر بييجي من تنظيم Event معين مثلاً أو Course أو School في أي مجال من خلاله بتقدر تقدم الـValue اللي هي هدفك الأساسي وفي نفس الوقت احتمال يطلع معاك ربح ممكن تقدر تتوقعه قبل الـEvent، دا لأنك بتبقى عارف هتصرف كام في مقابل هتبيع تذاكر بكام والفرق بيكون دا ربحك بشكل مبدأي ولكنه ممكن يزيد أو يقل تبعاً لظروف الـEvent.
ولكن زي ما قلنا مش أساسي لأنه مش هدفك اللي بتبني Event على أساسه وبالتالي بتضيفه للـFund بتاعك وتقدر تستخدمه بعد كدا، ولكن برده ما زال Fund بسيط ومش حاجة أساسية تقدر تعتمد عليها بصورة مباشرة

شايف إيه الصفات اللي لازم تكون موجودة في أي Fundraiser عشان يكون ناجح ويأدي دوره كويس؟

الصفات اللي بتخلي أي Fundraiser قوي بتتمحور في الصفات اللي تخليه يوصل لحد ويعمل معاه Deal يعني لازم يكونشخص عنده Communication Skills كويسة بيعرف يتواصل مع الناس وبيعرف يتكلم كويس، وكمان لازم يكون عنده مهارة Networking بشكل كويس؛ عشان يوصل مع الجهة اللي هتعمله Fund في أسرع وقت، تاني حاجة لازم يكون Negotiator متمكن؛ عشان يعرف يفاوض الجهة دي ويوصل معاهم للـDeal اللي بيشكل وهو محدده في دماغه، وفي الأخر لازم يبقى عنده Persuasion Skills عشان يقدر يقنع اللي قدامه بمدى أهمية العمل اللي بيعمله.

هل  دور الFundraiser بيقف بعد لما بيجيب الـFund؟

لأ طبعاً بنبني علاقة قوية مع الجهة اللي هنستقبل منها الـ Fund، أو الشخص بحيث إنهم يكونوا داعم دائم لينا ويساهموا في توسيع علاقتنا فأكيد يعتبر من الخطأ الكبير إننا ننهي علاقاتنا مع الجهة أو الشخص بعد الحصول على الـFund.

من خلال خبرتك كـTreasurer تقدر تقولنا إيه هي الإستراتيجيات اللي المفروض يتبعها أي Student Activity عشان يعمل Fundraising Plan  ناجحة؟

زي ما اتكلمنا في التعريف إن الـFundraising عبارة عن فلوس نتيجة مجهود أنا عملته، فأول وأهم حاجة إني كمؤسسة محتاجة Fund، أعمل شغل كويس في أي Event، أو Product وأهتم إني أسوّق ليه بشكل كويس كوسيلة لإبهار الجهة اللي هتوفرلي الـFund، كمان قبل أي تجهيز المفروض إنك تكون محدد الهدف اللي عشانه بتطلب الـFund، وبالتالي بتبدأ تعمل دراسة كويسة ومنظمة للخطوات اللي على أساسها هتقدر تحقق الهدف ده مثلاً مين هيقدر يستفيد من هدفك؟

ثانياً مين هيكون قادر إنه يوفرلك الـFund المناسب اللي أنت عايزه، وبعد كده تبدأ تجمع Data قوية عن كل الشركات والمؤسسات اللي في مصر، وعلى أساسه بتبدأ توسع في دايرة الـContacts بتاعتك وتبدأ تعملها Filtration تبعاً للي ليها علاقة بمجال شغلك، وبعد كده تهتم إنك تعرف عن المؤسسة دي كويس من حيث الحالة المالية بتاعتها لأن ده مهم جداً، وكمان من حيث تاريخ مشاركتها في الأعمال دي قبل كده، وده هينقلنا للنقطة التانية اللي هي إن الناس دي المفروض تبدأ تجمع Data عن الأشخاص اللي في الشركة دي لحد ما تلاقي الشخص المناسب، ومن هنا بتبدأ عملية الـCommunication معاهم وده ممكن يخلص في مكالمة تليفون، أو إنك بتحدد ميتنج معاهم، والأفضل إنك تحدد ميتنج وتجهز ليه كويس، وتدور على أحسن طريقة تعرض بيها هدفك وتقدر تقنعهم إنك تستحق الـFund ده، وفي سبيل الإقناع ده لازم تدرس إزاي تعمل ميتنج وتعلى بالـSkills بتاعتك عشان تخرج من الميتنج  بأحسن Deal، وتحقق الـTarget بتاعك.

بخبرة “عزالدين” قدرنا نعرف حاجات كتير عن عالم الـFundraising وأهميته، وكمان مشينا مشوار عشان نقولك أحسن الطرق اللي يقدر أي  Student Activity يستفيد بيها عشان يطلب Fund بشكل ناجح، فأكيد لازم تعرف إزاي تكون Fundraiser قوي؛ لأن مؤسسات كتير دلوقتي متقدرش تستغني عن دور الـFR فيها.


Business



مقالات ذات صلة





الـFinancial Plan – احسب ميزانيتك واوزن نجاحك

Apr 28, 2019

Section |  Business

80% من الـStartups بتفشل في مدة قليلة وده بيكون لأسباب كتير متعلقة بوجود خلل في الـPlan، أو الـMarketing Strategy، لكن أهم الأسباب دي بتكون عدم وجود Financial Plan واضحة أو صحيحة من البداية……

...اقرأ المزيد


دليل الـNon-Profit Organizations في الـFundraising

Feb 3, 2020

Section |  Business

دايماً المنظمات الغير ربحية بتعتمد بشكل أساسي على الـFundraising عشان تقدر تحقق الـPlans بتاعتها، وعشان نعرف أكتر عن الموضوع ده معانا “عز الدين أيمن” AAPG Treasurer، واللي هيكلمنا بشكل مفصل عن الـFundraising. في….

...اقرأ المزيد


خطواتك الأولى لـBusiness Planning مثالي

Oct 29, 2018

Section |  Business

تأسيس Business خاص بيك هو أول تفكير بيجيلك لما بيكون عندك فكرة عظيمة وعايز تنفذها، وعلى الرغم إن أول 22 سنة في حياتك بتقضيهم بين مدرسة وجامعة والبيت، إلا إن مفيش حاجة فيهم بتشجعك على….

...اقرأ المزيد