حكاية الـInfluencer Marketing بالأرقام وليه الكل بيعتمد عليه دلوقتي

Feb 24, 2018


في الوقت اللي بقي فيه الـMarketing من أساسيات نجاح أي مشروع، ظهر نوع جديد منه بيعتمد على ربط Brand أو منتج معين بأي حاجة ممكن تجذب الانتباه وتفكرني بالمنتج دا.
الحاجة دي ممكن تكون شخصية من المشاهير، والمشاهير هنا مش مقصود بيهم بس الممثلين بس. لكن كمان ممكن يكونوا أصحاب Blogs أو قنوات على اليوتيوب أو صفحات على Facebook، واللي بيهتموا بمجال معين وبيكتبوا فيه وعندهم متابعين بيتأثروا برأيهم والنوع دا اسمه “Influencer Marketing”.

– طيب هو ليه النوع دا من الـMarketing مهم؟

طبيعة المستخدمين بشكل عام انهم بيتأثروا بشكل كبير جداً بأراء الناس اللى هما بيتابعوهم وبيشكلوا عندهم جزء كبير من عملية اتخاذ القرار. عشان كدا لما بيشوفوا شخص بيحبوه بيعمل دعاية لشركة معينة ويديها Positive Review دا بيدي لشغلك مصداقية ويبدأ الـCustomer يتعامل معاك وهو متطمن، وفي كمان دراسة بتقول إن 72% من الناس ممكن يتفاعلوا مع المنتج بتاعك بعد ما يشوفوا كدا.

– الـInfluencer Marketing بينقسم لـ3 أنواع رئيسية:

1-الـMega Influencers:

دول اللي عدد الـFollowers عندهم أكتر من مليون. زي الممثلين والمغنيين والرياضيين، وبيكون معدل الـEngagement على البوست من 2% لـ 5% ودول بيكون عندهم أعلى معدلReach لكن أقل تأثير.

2-الـMacro Influencers:

وعدد الـ Followersعندهم من 10000 لمليون زي الـBloggers والصحفيين ومعدل الـEngagement بيكون من 5% لـ 25%.

3-الـMicro Influencer:

وهو أي شخص -سواء مستهلك أو غيره- عندهم عدد Followers من 500 لـ10000 ومعدل الـEngagement من 25% لـ50%. ودول عندهم أقل Reach لكن أعلى تأثير، لأن رأيهم بيكون نتيجة استخدام شخصي للمنتج ودا بيزود ثقة الـCustomer فيهبشكل أكبر.

في احصائيات بتقول أن الـBrands المشهورة صرفت تقريباً مليار يورو على الـInfluencers على انستجرام، ومتوقع أن العائد بتاعها يتضاعف خلال سنة.
دا غير أن الـMarketers عندهم استعداد يدفعوا تقريبا 67000 يورو مقابل فيديو واحد من Influencer على اليوتيوب، بالإضافة لـ75000 يورو للبوست على Facebook.
والفيديو دا كمان بيوضح احصائيات اكتر عن مدي اهمية الـInfluencer Marketing في الوقت الحالي:

– اللي بيدي النوع دا بالتحديد من الـMarketing أهمية كبيرة إنه:

  1. -بيساعد الشركات توصل للـTarget بتاعها بشكل أسرع وبالتالي بيوفر الوقت.
  2. -عائد الاستثمار أو ROI للنوع دا من التسويق كويس جداً، لدرجة إن في أمريكا كل 1 دولار بيندفع فيه بيحقق مكسب 6.5 دولار.
  3. -يعتبر خطوة مهمة لأي شركة عشان تثبت الـBrand بتاعتها في السوق وتميزها عن غيرها.

– في حالات كتيرة بتعدي علينا بصفة يومية بتثبت مدى أهمية الاعتماد علي الـInfluencers علي الـSocial Media، هنتكلم عن حالتين منهم:

أول حالة: Gold Moments

من الشركات اللي استخدمت الـInfluencer Marketing شركة Coca-Cola في 2016، وكان الهدف منها التفاعل مع العالم كله في فترة الألعاب الأوليمبية في البرازيل. كوكاكولا أطلقوا علي الـCampaign اسم “Gold Moments” وبدأوها قبل المونديال بسنة، والـPlatforms الأساسية كانوا:

1-Facebook: كانت الحملة عبارة عن Video مدته دقيقتين بيظهر فيه “دب”، وفي طريقه للمونديال بيقابل رياضيين من المشاركين في المونديال. الـ Video حقق 2 مليون مشاهدة وأكتر من 100 ألف Reaction.

2-Instagram: هو كمان ظهر عليه Account للدب وبدأ ينشر صور وVideos، ووصل عدد متابعيه لـ 144 ألف. الـ Campaign حققت نجاح كبير جدا، ووصلت للـ Target بتاعها بنسبة 88%.

تاني حالة: Wish You Were Here

كمان Tommy Hilfiger ودي Brand نضارات كانت عايزة تعمل Campaign تشهرها عالمياً، وكان الحل في الـInfluencer Marketing باستخدام Influencers مناسبين للـCampaign انتشرت بهاشتاج “Wish You Were Here” على Facebook وInstagram. وبالفعل الـCampaign قدرت توصل للـTarget بتاعها وأكتر كمان. الـImpressions وصلت لحوالي 27.4 مليون، والـEngagement ارتفع بطريقة ملحوظة. دا غير إنها حققت أرباح بنسبة خيالية وصلت لـ 422%.

يمكن من أهم أسباب نجاح الـInfluencer Marketing وتحقيقه للأرقام دي كلها هو اعتماده علي العامل النفسي مع الناس، لأنه بيستهدفهم عن طريق الناس اللي بيحبوهم وبيتابعوهم. وكمان واقعيته في معظم الأحيان، لأن Brands كتيرة بتبعت منتجاتها للـInfluencers في صورة هدايا، وهما كل اللي عليهم يقيموا الهدية دي قدام جمهورهم في شكل Review. حتى لو التقييم مكنش 10 من 10، المنتج بيكون بردو وصل للناس. .


Marketing



مقالات ذات صلة





حكاية الـInfluencer Marketing بالأرقام وليه الكل بيعتمد عليه دلوقتي

Feb 24, 2018

Section |  Marketing

في الوقت اللي بقي فيه الـMarketing من أساسيات نجاح أي مشروع، ظهر نوع جديد منه بيعتمد على ربط Brand أو منتج معين بأي حاجة ممكن تجذب الانتباه وتفكرني بالمنتج دا. الحاجة دي ممكن….

...اقرأ المزيد


الـGuerrilla Marketing وقصة نجاح Joe

Mar 31, 2018

Section |  Marketing

لو هنلخص الـMarketing الناجح في جملة واحدة، نقدر نقول إنها “أفكار مبتكرة”، ولأن تحديات الـMarketing مبتخلصش، كان لازم يكون في نوع Marketing معين، نقدر نلجأ له في أي وقت وتحت أي ظروف. النوع….

...اقرأ المزيد


من Stranger لـPromoter وبينهم الـEmail Marketing

Oct 18, 2018

Section |  Marketing

الـInbound Marketing Methodology بتمر بـ4 مراحل؛ أولاً الـAttract، ثانياً الـConvert، ثالثاً الـClosing، وأخيراً الـDelight. كل مرحلة فيهم بتحتوي على مجموعة من الـProcesses اللي بنمشي

...اقرأ المزيد