الـInternship فرصتك تشوف مجالك من قريب

May 11, 2020

الـInternship فرصتك تشوف مجالك من قريب

أكبر مشكلة بتقابل أي خريج جديد إن أغلب الوظائف اللي في سوق العمل بتحتاج خبرة، ومن أهم الحلول اللي عالجت المشكلة دي حاجة اسمها الـInternship. وهي بتمثل فترة شغل بتختلف ظروفها من شركة للتانية. وفي المقالة دي هتعرفوا إيه هي الـInternship، وإزاي تقدروا توصلوا ليها وتستفيدوا منها.

 مبدائياً كده إيه هو معنى الـInternship بشكل عام، وإزاي نشأت فكرتها أصلاً؟

معنى الـInternship بيختلف بسب استخدامه بشكل مختلف في مجالات كتيرة جداً، لكن المعنى الأساسي ليه هو:

هو فرصة بيقدمها مدير أو صاحب عمل لموظفين محتملين، واللي بنسميهم “Interns” أو “المُتدربين”؛ عشان يشتغلوا في الشركة لفترة معينة، والـInterns غالباً بيكونوا طلاب جامعين أو في المدرسة الثانوية، والـInternship بيميزها إنها بتوفر للطلاب دول المهارات الأساسية، وخبرة الحياة  العميلة، بالإضافة لتوفيرها الـKnowledge الأساسية الخاصة بالمجال. ويُعتبر شىء عظيم إننا نعرف إن مؤثرين معروفين زي Steve Jobs، Bill Gates و Ellon Musk بدأوا حياتهم العملية كـInterns!

ونشأة الـInternship مكنتش حديثة زي ما معظمنا فاكر؛ لأن أول ظهور لفكرة الـInternship ومصطلح الـIntern كان قبل الحرب العالمية الأولى لوصف الدكتور اللي كان بيملك شهادة طبية لكن مش عنده رخصة لممارسة مهنة الطب، وبعد كده بدأ استخدام مصطلح الـInternships في الـBusiness من أواخر 1960، لما بدأ طلاب الكليات المختلفة يدخلوا في برامج؛ عشان يمارسوا المهن المختلفة ويكسبوا أجور في المقابل خصوصاً الوظايف اللي مش بتحتاج خبرة بتكون مرتباتها ضعيفة أو بتحتاج مجهود عالي جداً وغالباً بتكون تخصص غير تخصص دراستك.

وطبعاً بسبب تنوع أهداف الـInternships،  لاحظنا ظهور أنواع كتير ليها، ومن أشهر أنواعها:

1- الـPaid Internships:

تقدر تقول إن النوع ده رقم واحد في القطاع الخاص والمؤسسات الكبيرة اللي عندها إمكانية تخصيص مرتبات للطلاب، أو حتى للخريجين من وقت قريب؛ وده لأن كتير من المنظمات عارفة أهمية برامج التدريب الداخلي والفائدة العظيمة اللي بتلعبها في عملية التوظيف. وبنلاقي إن خلال عمل المنظمات دي على تدريب المتدربين، بتقوم بتقيم إمكاناتهم كموظفين محتملين بدوام كامل بعد كده؛ عشان كده الشركات بتعتبر التنمية دي كاستثمار ليها فيما بعد.

2- الـInternships for Credit:

وفي النوع ده لازم يبقي التدريب مرتبط بقوة بالإنضباط الأكاديمي؛ يعني “جديراً بالائتمان” ، والتدريب بيتحدد في سياق التعليم العالي. دايماً بيحتاج الطلاب اللي عايزين ياخدوا فرصة التدريب لوجود راعي أكاديمي للإشراف على معايير التدريب وتحديدها؛ لتلبية المكون الأكاديمي لبرنامج التدريب، ووقتها ممكن يطلب من الطلاب مثلاً إكمال مجلة أو مقال أو عرض تقديمي أثناء فترة التدريب أو بعدها مباشرة؛ لتوضيح المعرفة والمهارات اللي حصلوا عليها خلال الفصل الدراسي.

3- الـNonprofit Internships:

دايماً فكرة الـInternship بالنسبة لمنظمة مش هدفها الربح، بيكون مختلف خالص عن العمل في مؤسسة ربحية؛ لأن في أي منظمة غير ربحية، مبيكنش فيه مساهمين ولا أي أحد يشارك في الأرباح أو الخسائر السنوية اللي بتحددها المؤسسة كل سنة. ومن أمثلة المؤسسات دي:

الأنشطة الطلابية، المؤسسات الخيرية، الجامعات، دور العبادة وبعض المستشفيات.

وعشان غرض المنظمات مش ربحي؛ فبتركز أكتر على تقديم الخدمة للمتدربين بشكل عام من غير مقابل مادي.

4- الـSummer Internships:

 فترة الـSummer Internships بتبقي 8 لـ12 أسبوع  ممكن تكون متواصلة أو متقطعة. وعدد الطلاب اللي بياخدوا Internship خلال فصل الصيف، بيكون أكتر من أي فترة تانية من السنة. وكنتيجة لده بيكون في متسع من الوقت للدخول في روتين عمل منتظم وااكتساب معرفة ومهارات قيمة.

5-الـCo-operative Education:

الفرق الرئيسي بين الـInternship والـCo-operative Education هو الفترة. فالـInternship ممكن تستمر لـ6 شهور مثلاً، لكن Co-operative Education بيستمر سنة أو أكتر غالباً، وبيحضروا الطلاب خلال الفصول الدراسية أو أثناء فترات الشتاء وإجازات الصيف.

6- الـService Learning:

بالرغم من إن في وجهات نظر مختلفة عن تعريف الـService Learning، إلا أن في كتير من المعايير المحددة اللي لازم تتوفر في تجربة الـService Learning، وبيتطلب الـService Learning تحقيق أهداف التدريبات التعليمية، وتقديم خدمة للمجتمع. والـService Learning هي برامج منظمة جداً، بتكسبك منافع زي التفكير المستقل وإكتشاف الذات مع إكتساب القيم والمهارات والمعرفة المطلوبة للنجاح في المجال ده.

في ناس كتير بتتلخبط بين الـInternship و الـExternship، طيب الأول خلينا نشوف إيه هي الـExternship.

الـExternship بيشبه الـInternshipبس لفترة زمنية أقل بكتير. و الاسم الشائع للـ Externship، هو الـJob Shadowing.

مميزات الـExternship:

على الرغم من أن الفرص دي بتبقى من يوم واحد لكام أسبوع؛ بس بتحقق هدفها في تزويد المشتركين بنظرة عامة عن نظام الشغل في مجال مهني معين، مش بس كده ده كمان بتوفر  Networking كويسة للشخص من خبراء في المجالK كمان الفترة دي بتكون في فترة الصيف عشان الطلاب يقدروا يستفيدوا أكتر. وفرصة الـExternship بتمكن الطلاب من إنهم يختلطوا بسوق العمل أكتر لأنها بتوفر إمكانيات ونماذج تخليهم يفهموا الروتين اليومي للشركات. الـExternship فرصة كويسة جدا للطلاب إنهم ينتقلوا من بيئة الدراسة للحياة العملية وكل ده في فترة صغيرة.

ناس كتير فاكرة إن الـInternshipمش بتفيد الشركات بل بالعكس بتحملها أعباء مالية، ولو أنت فاكر كده فببساطة الإجابة لا، بالعكس دي بتدي الشركات سمعة كويسة جداً، ودي أهمية الـInternship  بالنسبة للشركات:

1- Find Future Employees:

برنامج Internship يعتبر أداة توظيف على مدار السنة؛ فتنفيذ برنامج للمتدربين بيؤدي لإنشاء خط مستمر من الموظفين بدوام كامل في المستقبل، كمان بيزود احتمال توظيف المتدربين اللي هيبقوا متفرغين في الشركة بنسبة 30% عن غيرهم؛ خلاصة الكلام الـInternship بتقلل موارد الشركة في التوظيف عن طريق زراعة مجموعة من المتدربين المتميزين لتوفير فرص عمل ليهم بعد كده، وده بيتم خصوصاً في الشركات الناشئة.

2- Increase Visibility on College Campus:

الـInternship من أفضل الطرق اللي بتوصل اسم الشركات للجامعات والطلاب، كمان لو الشركة حصلت على إعجاب فئة واحدة من المُتدربين، ده هيخلي إسم الشركة ينتشر بسرعة بينهم جداً، وهتلاقي إن الطلاب المهتمين بمجال عملها بيهتموا إنهم يتواصلوا بالشركة دي.

3- Test-Drive the Talent:

بسبب إن بعض المُتقدمين للعمل بيعرفوا يعملوا CV  كويس وبيأدوا كويس في  مرحلة الـInterview، لكن بعد التوظيف مش بيكونوا بالكفاءة المطلوبة؛ عشان كده توظيف شخص كمتدرب بتكون طريقة فعالة أكتر؛ لتقييم إمكاناتهم كموظفين بدوام كامل، وبالتالي بتقل فرص أخطائهم وبيتحسن مستواهم خلال الفترة.

4- Increase Productivity:

 الـIntern المتميز ممكن يقدم مساهمات حقيقية في زيادة الإنتاجية، ويساعد موظفين الشركة علي تجنب المشاريع التقليدية ومدهم بأفكار جديدة، واللي بدوره بيساعد على إنجاز مهام أكتر إبداعاً.

كمان الـInternship ليها فايدة كبيرة جداً للطلاب خصوصا بعد التخرج والتقديم في الوظيفة، ودي أهمية الـInternship اللي هيقدر يلمسها كل طالب:

1- Application of Education & Career Exploration:

تعتبر الـInternship وسيلة فعالة لتطبيق المعلومات النظرية المُكتسبة من الدراسة على أرض الواقع، كمان تطبيقها بطريقة بتساعدك في استكشاف مسارات، وتخصصات مهنية مختلفة تناسب إهتماماتك.

2- Gain Experience & Increase Marketability:

الـInternship بتديلك خبرة في المجال الوظيفي اللي عايز تتابعه، وبتميزك عن الـApplicants اللي بيقدموا معاك لنفس الوظيفة ومجتش الفرصة ليهم بالحصول على Internship، ده غير إنها بتساعد في عمل Personal Branding ناجح ليك، وبتزود بدوره ثقتك في نفسك.

3- Networking:

الـInternship بتخليك تعمل Networking كويس، تعرف إن في فرصة 1 من 16 لتأمين وظيفة ليك من خلال بس علاقاتك!؛ عشان كده العلاقات مهمة جداً ليك، وبتوفرلك الـInternship بيئة مناسبة لمقابلة المُتميزين المهنيين في المجال الوظيفي، وكمان  بتوصلك بالمُتدربين اللي ليهم  إهتمامات شبهك، وممكن يشاركوك فرص كتير بعد كده.

4- الـProfessionalism :

 الـInternshipبتمد الطلاب بالـSoft Skills المطلوبة في مكان العمل وفي المناصب القيادية، وفي تقرير لموقع LinkedIn في (2018)، إتصنف فيه 57% من الشركات بتهتم بـالـSoft Skills؛ عشان هي أكتر أهمية من المهارات التقنية، زي مثلاً التواصل والقيادة وحل المشكلات والعمل الجماعي من خلال فترة تدريب واستخدامها بعد التجربة دي، كفاية إن الشركات بتأكد في فترة تدريبك على التعامل معاك بشكل إحترافي، وبتأكد على تأدية مهامك بمنتهى الإحترافية.

طيب بعد ما عرفنا إيه هي الـInternships وإيه أهميتها، دلوقتي عاوزين نعرف إزاي نقدر نوصلها؟

الحقيقة إن الموضوع ده دلوقتي مبقاش صعب؛ لأن فيه مواقع كتير حالياً بتعرفك الـInternships المتاحة في السوق، وبتوفر تقريباً كل المعلومات عنها زي الفترة، والشروط، وغيرها من أي معلومات محتاج تعرفها، وكمان بيكون موجود فيها خدمة مميزة جداً وهي الـFilters عشان تعرف توصل لنوع الـInternship اللي محتاجها ومتضيعش وقت ومجهود بدون فايدة، وفي المقالة دي حاولنا نغطي كل المواقع اللي بتوفر الخدمة دي بشكل كويس ومفيد.

•Google

 يعتبر من أشهرالمواقع اللي بتقدم الخدمة، وده بس من خلال إنك تكتب Internship في محرك البحث، وبيبدا يظهر لو في فرص متاحة والشركات بتعلن عنها باستخدام Google Ads.

•WUZZUF

من أشهرالمواقع المتخصصة في مجال الوظايف في مصر، كل اللي عليك إنك تدخل علي الموقع وتختار Internships من الـFilters.

•LinkedIn

أول ما بنتكلم عن وظيفة أو تدريب أو أي حاجة ليها علاقة بسوق العمل دايماً بييجي في بالنا. وفالحقيقة مش هيخيب آمالنا لما ندورعلى أي Internship. كل اللي عليك إنك تدخل علي خانة Jobs وبعدين تختار Internships من الـFilter.

• 24seven Joptalk

من المواقع الموثوق فيها، واللي بتوفر الـInternships بشكل سلس وسهل، ده غير إن ليهم بيدج وجروب على الـFacebook.

•CareerJET

من أحسن المواقع وبيتميز بالمجموعة الكبيرة من الـFilters اللي بتخلي البحث سهل أكتر.

•GRADUATELAND

بتعمل إعلان عن الـInternships اللي موجودة في مصر.

•Deloitte

بتقدم الـInternship عندهم تحت مسمى نظام “تدريب” واللي بيتوفر فيه كل المعلومات عن الـInternships المتاحة.

•AMIDEAST

بيقدم الـInternships عن طريق إنك تتواصل معاهم من خلال E-Mail أو رقم الموبايل واللي تقدر تلاقيهم علي الموقع بتاعهم.

•Sheel

شركة Sheel Egypt بتقدم كل الـInternships بتاعتها علي الموقع بتاعها، وبتتميز بأن كل الـProcess  بتاعة الـApplication  بتخلص عليه برضو.

وغيرهم من الشركات التانيه المعروفة في السوق واللي بتنزل ال Internships علي الموقع بتاعهم زي Total DHL ،Henkel ،P&G ،Eva Pharma ،ABB وكل اللي عليك بس إنك تشوف الشروط بتاعتهم وتتواصل معاهم.

في النهاية بنقولك إن الـInternship  مهمة جداً، لأنها بتوفرلك تعب ومجهود كبير، وبتخليك متعمق أكتر في الحياة العملية بشكل سريع، فحاول إنك تستغل الفرصة وتقدم على الـInternships المناسبة لتخصصك أو للـCareer اللي بتطمح إنك تكون فيه في يوم من الأيام.


Business



مقالات ذات صلة





الـMarketing Strategy – قوتك الخفية لبيزنس مستمر

Mar 25, 2019

Section |  Business

الـMarketing في بداياته كان بيعتمد بشكل كبـير على الـSelling Concept؛ حيث إن كان  أهم حاجة بيركز عليها صاحب المنتج إنه يبيـع وبس. لكن مع التطور وزيادة الوعي عند الناس، بقى يعتمد الـMarketing حاليـاً على اتنين….

...اقرأ المزيد


الـFinancial Plan – احسب ميزانيتك واوزن نجاحك

Apr 28, 2019

Section |  Business

80% من الـStartups بتفشل في مدة قليلة وده بيكون لأسباب كتير متعلقة بوجود خلل في الـPlan، أو الـMarketing Strategy، لكن أهم الأسباب دي بتكون عدم وجود Financial Plan واضحة أو صحيحة من البداية……

...اقرأ المزيد


الـOrganizational Structures – حلقة الوصل بين الـPlan والـTeam

Nov 16, 2018

Section |  Business

في طريقك للوصول لـBusiness ناجح من الألف للياء اتكلمنا مع بعض عن الـBusiness Plan واعتبرناها هي نقطة الانطلاق في رحلة طويلة شوية ومليئة بالمخاطر، ولأول مرة تخوضها في حياتك.

...اقرأ المزيد