التكنولوجيا هي الدرع الخفي في حرب البقاء

May 19, 2020


تخيل إنك في مكان ضلمة، وبيهاجمك وحش، وكمان مش قادر تشوفه، إيه اللي ممكن يحصل؟

 طيب تخيل إن المكان اللي أنت فيه بدأ ينور، وبدأت رؤيتك ليه توضح، والوحش اللي كان بيهاجمك، ومكنتش شايفه بدأت تشوفه بشكل كويس، وتعرف نقاط قوته وضعفه، لا وكمان وأنت بتبص حواليك لاحظت أماكن ممكن تحمي نفسك فيها، وأسلحه تساعدك  تهزمه، هيكون شعورك إيه وقتها! وهو ده بالظبط دور التكنولوجيا في حياتنا؛ زي ما الدنيا نورت وقدرنا نشوف اللي حوالينا ونستخدمه، كمان قدرنا نكتشف عدونا. التكنولوجيا بتساعدنا نشوف، ونكتشف العالم اللي عايشين فيه بطريقه مختلفة؛ طريقة بتخلينا نقدر نسخّر كل اللي حوالينا لمصلحتنا، ونفهم التحديات والمشكلات اللي بتواجهنا بشكل أوضح.

وحالياً وتحديداً مع بداية سنه ٢٠٢٠، ظهر الوحش ده، أو اللي نعرفه دلوقتي  بڤيروس كورونا أو COVID-19، بس بسبب التكنولوجيا، في خلال أيام بس العلماء قدروا يحددوا أسباب بداية المرض، وفي خلال أسبوعين بس؛ قدرنا نوصل لتركيب الـ DNA للڤيروس- أو كما يُقال عرفنا عن الڤيروس اللي ميعرفهوش عن نفسه-، لا وكمان حالياً في طريقنا لتطوير علاج ليه، وكل ده محصلش إلا بسبب التطور العلمي والتكنولوجي الكبير اللي وصلناله، وتحديداً في المجال الطبي.

التطور التكنولوجي مش بس ساعد في تطوير العلوم، والتواصل، والحياة اليومية؛ لا كمان ساعد في تطوير مجال الصحة، والطب بشكل عام، زي اختراع بعض الأدوية، وتطوّر تكنولوجيا المعلومات، والتكنولوجيا الحيوية، وعمليات التنمية، ورفع مستوى العناية، واختراع أجهزة وأدوات جديدة تستخدم في المجال الطبي، وكمان تطوير الأجهزة الموجودة عشان نقدر نستفيد منها بشكل أكبر، زي آلات الكشف، والتصوير بالرنين المغناطيسي، وأجهزة النظام الآلي، وغيرها كتير من الإسهامات اللي بتلعب دور كبير في تطور المجال ده. 

إسهامات التكنولوجيا في مجال الطب:

أما بشكل خاص فمن أهم إسهاماتها اللي ممكن نتكلم عنها في مقالنا هنلاقيها بتتمثل في:

•التكنولوجيا قدرت تقدم علاجات أفضل، وتقليل المعاناة في نفس الوقت، لأنها قدرت توفر آلات جديدة وأدوية، وعلاجات ساعدت في حماية الناس وحسنت من فرص علاجهم، وساعدت في تحسين الأبحاث والدراسات العلمية. 

• يُعتبر الإنترنت مصدر أساسي للمعلومات الطبية، وده من خلال انتشار المواقع الطبية بلغات مختلفة، وده بيساعد على الوصول لمعلومات طبية بسهولة. 

• الأطباء كمان قدروا يوصلوا لمرضاهم بسهولة عن طريق استخدام مواقع التواصل الإجتماعي؛ للإجابة على أسئلتهم، وكمان المستشفيات العالمية قدرت تستخدم مواقع التواصل عشان تنشر الوعي عن القضايا الصحية العامة. 

• التنبؤ بإنتشار بعض الأمراض؛ التكنولوجيا وفرت طرق تساعد الباحثين، والعلماء في توقع الفترات اللي ممكن ينتشر فيها بعض أنواع الأمراض، ويقدروا يستعدوا لمواجهتها في وقت سريع لتقليل انتشارها وتقليل الخسائر. 

ده غير إن التكنولوجيا في تطور مستمر، فالتكنولوجيا ساعدت الأطباء في زراعة أطراف صناعية لبعض المرضى، لا وكمان الباحثين في الوقت الحالي بيحاولوا يلاقوا فرص بديلة عن التبرع بالأعضاء زي طباعة الاعضاء بالخلايا الجزعية. 

ومن أحدث إختراعات التكنولوجيا المؤثرة في مجال الطب:

الـSmart Inhalers:

أجهزة الاستنشاق وأجهزة علاج الربو، واللي لو استخدمت بشكل صحيح؛ ممكن تكون فعالة بالنسبة لـ 90٪ من المرضى، وهتساعد مرضى الربو على إدارة حالتهم بشكل أحسن، كمان الأجهزة دي تطورت بأجهزة Bluetooth، واللي بيتم فيها إرفاق جهاز صغير بجهاز الاستنشاق اللي بيسجل تاريخ، ووقت كل جرعة، واستخدام الجهاز بشكل صحيح، بعد كده بتتبعت البيانات دي لموبايلات المرضي عشان يقدروا يتابعوا حالتهم، والتحكم فيها.

الـRobotic Surgery:

الـRobotic Surgery بتستخدم في عمليات الجراحة الصعبة، واللي بتساعد على تحسين الدقة، والتحكم، والمرونة، كمان بتمكن الجراحين إنهم ينفذوا عمليات معقدة جداً أو مستحيلة، ومع تطور الـتكنولوجيا، قدرنا ندمجها مع الواقع المُعزز، واللي بيخلي الجراحين ياخدوا معلومات أكتر عن للمريض.

الـWireless Brain Sensors:

هي أجهزة بتوضع في جسم الانسان، واللي بنقدر من خلالها نقيس بعض الـParameters المعينة؛ زي  قياس درجة الحرارة والضغط، ومعظمها بيكون مصنوع من البلاستيك لأنه مش بيتفاعل مع جسم الإنسان، ونظراً لأن الأجهزة دي قابلة للذوبان، فبتقلل من عمليات جراحية إضافية.

الـ3D Printers:

دلوقتي الـ3D Printers واحدة من أكثر التقنيات انتشاراً في المجال الطبي، بتستخدم الطابعات دي لإنشاء الغرس، و المفاصل، والأجزاء التعويضية أثناء الجراحة، وطباعة أطراف صناعية خاصة لكل مريض؛ واللي بتوفر للمرضي سهولة أكتر من حيث الراحة والتنقل، كمان بيتم إنشاء عناصر طويلة الأمد وقابلة للذوبان.

الـArtificial Organs:

الـBio-Printing هي تقنية طبية انتشرت في الفترة الأخيرة، واللي مكنت العلماء إنهم يصنعوا حاجات زي؛ أوعية الدموية، وبنكرياس، عن طريق الـArtificial Organs، واللي بتنمو داخل جسم المريض بدل العضو التالف، وفكرة إن الـArtificial Organs بيقبلها جهاز المناعة في الجسم ومش بيهاجمها، ده عمل ثورة في عالم الطب، وبفضلها؛ قدرنا ننقذ ملايين الناس اللي حياتهم بتكون متوقفة على عمليات زراعة الاعضاء.

الـHealth Wearable:

طبعاً كلنا ملاحظين  الساعات الطبية زي Apple Watch Series 4، وبيستخدم الناس الهواتف المُرتبطة بالساعات دي لتتبُع كل شيء بداية من خطواتهم، اللياقة البدنية، وضربات القلب،  وصولاً لأنماط نومهم، وتقدمت التقنيات دي مع ارتفاع نسبة مصابي الأمراض المزمنة زي: السكري، وأمراض القلب، والأوعية الدموية، وبتحارب الامراض دي؛ من خلال مساعدة المرضى على مراقبة لياقتهم وتحسينها.

الـVirtual Reality:

مع تقدم الـتكنولوجيا في الطب، طلاب الطب قدروا إنهم يعيشوا تجربة الحياة الحقيقية وهما بيتعلموا؛ لأن التكنولوجيا الجديدة بتساعدهم على إكتساب الخبرة اللي محتاجينها؛ من خلال التدريبات على الـVirtual Reality، واللي بتوفر فهم مرئي لتشريح الجسم البشري، كمان بتساعد مساعدة كبيرة للمرضى، زي مساعدتها في التشخيص وخطط العلاج، وفي إعادة تأهيل المرضى.

الـTelehealth:

هي تقنية بتوفر للمرضى الرعاية الطبية من خلال أجهزتهم الإلكترونية، بدل انتظار المواعيد لمقابلة الطبيب، وبيتم تطوير Mobile Apps لعمل التشخيص الفوري، والنصائح الطبية، الـTelehealth بتوفر للمرضى شبكات مختلفة للرعاية الصحية في أي وقت هم عايزين فيه الخدمة دي، واللي هي مفيدة بشكل خاص للمرضى اللي بيعانوا من أمراض مزمنة .

وزي ما التكنولوجيا أسهمت بشكل كبير في مجال الطب عاماً  كان ليها دور أساسي في مواجهة أهم التحديات اللي بتواجه عالمنا دلوقتي، ومش بس دور، في الحقيقة التكنولوجيا كانت هي سلاحنا الأول والأهم في مواجهة الـCorona virus، وهي السبب الرئيسي  في أي تقدم بنحققة وممكن نحققة، وده بنقدر نشوفه في أمثلة كتيرة، وأهمها:

•الـBig Data:

قدرنا نستخدم  الـBig Data لفهم الشجرة الجينية للفيروس، وفهم كيفية تصرف الـVirus، واللي كان عامل كبير جداً ومهم؛ لتحديد الإجراءات اللي ممكن توقف إنتشاره، واللي بيوفر معلومات بتساعد علماء الأوبئة على فهم كيفية تطورها، والطفرات المُحتملة اللي ممكن تغير طبيعتها، وده حصل من خلال مشاركة التسلسل الجيني لـحالات كتير من Corona Viruses مع المجتمع الطبي.

•الـ Artificial Intelligence:

الذكاء الإصطناعي ممكن يستخدم للتنبؤ بالإتجاه المستقبلي لأي Virus، وكمان البحث عن علاجات مُحتملة، شركة التكنولوجيا الحيوية AbCellera بتستخدم نموذج الـArtificial Intelligence لتطوير العلاجات من الأجسام المضادة من المرضى اللي تعافوا من المرض، فاستخدموا تقنية Artificial Intelligence لتحليل أكتر من خمس ملايين خلية مناعية خلال بحثهم لإنتاج الأجسام المضادة اللي بتساعد المرضى على التعافي، وبفضل Artificial Intelligence قدروا إنهم يحددوا 500 جسم مضاد كمرشحين محتملين لاستخدامهم في العلاجات المستقبلية، وكمان شركة IBM  قدرت انها تحدد 66 مادة دوائية فعالة ممكن تستخدم في توفير علاج للـ Coronavirus .

•الـ3D Printers:

دلوقتي أجهزة التنفس الصناعي حاجة أساسية لتوفير العلاج لأشد حالات Corona virus، لكن النظام الصحي بيواجه نقص في إمدادات الأجهزة دي بسبب الطلب الكبير عليها، وفي محاولتهم لعلاج المشكلة دي، مجموعات مختلفة من الشركات في العالم عملت منصات اتصال شبكية، بتشارك عليها معلومات وتصميمات تصنيع أجهزة التنفس الصناعي عن طريق الـ3D Printers.

ولكن في النهاية زي ما شوفنا قد إيه حضارتنا البشرية في تقدم مستمر، وسريع، لازم مننساش إن مش بس العلم والمعرفة هما اللي بيتطوروا، لإن علي النقيض، البكتيريا، والفيروسات كمان بتطور من نفسها وممكن في أي وقت ترجع تفاجئنا بشكل أكثر قسوة ودموية؛ عشان كده لازم ناخد بالنا من نفسنا، ومن اللي حوالينا، ونتبع كل طرق الوقاية وسلامة الصحة الشخصية، لإن فكرة إننا نوصل لوقت نكون فيه منيعين ضد الأمراض لسه يٌعتبر خيال علمي،  ولازم نفضل فاكرين دايماً، إن مش إحنا بس اللي بنحارب للبقاء،  وإن فيه كائنات منقدرش نشوفها بعيوننا، ممكن تكون هي المُنتصرة في حرب البقاء في يوم من الأيام.


Technology



مقالات ذات صلة





الـDNS – طريقك المختصر لمواقع الويب

Apr 16, 2019

Section |  Technology

لما بتفكر تبعت رسالة لشخص تعرفه في البريد فأنت محتاج تكون عارف عنوانه كويس؛ علشان تبقى ضامن إن الرسالة توصله شخصياً ومتوصلش لأي حد تاني، نفس الكلام موجود وبيحصل في عالم الإنترنت. كل….

...اقرأ المزيد


الـFramework چوكر الوقت والنتيجة

Mar 7, 2019

Section |  Technology

في كلامنا عن الـWeb Design والـWeb Development، عرفنا إن الاتنين بيكملوا بعض؛ الأول بيهتم بالشكل الخارجي للموقع من صور وأشكال وخطوط وألوان. بينما التاني بيهتم أكتر بـFunction الشكل ده

...اقرأ المزيد
التشفير وكواليس ما وراء الـ0 و1


التشفير وكواليس ما وراء الـ0 و1

Mar 16, 2020

Section |  Technology

الإنترنت هو عالم مفتوح وعام لكل الناس، وكلنا بنبعت وبنستلم معلومات من خلاله، واللي ممكن تكون معلومات خاصة، زي الـPasswords، والـEmails، والحسابات البنكية، واللي بيحميلنا معلوماتنا السرية دي هو التشفير، أو الـEncryption. مبدئياً….

...اقرأ المزيد