مع الـPublic Speaking – خليك ملك الـStage

Jun 15, 2020
Featuring Mr. Hossam Salah


من أعظم القدرات اللي ممكن نمتلكها في يوم هي القدرة على التعبيرعن نفسنا وأفكارنا بطريقة مُلهِمة، ودايماً التاريخ مليان بالشخصيات المعروفة والمؤثرة بس عشان كان ليهم Speeches مؤثرة؛ فقدروا إنهم يمتلكوا عقول الناس ويأسروا قلوبهم، وعلى مستوى الحياة العملية والتعليمية، فبنلاقي إن الشخص اللي عنده القدرة على الكلام قدام الناس بمهارة واحترافية بيقدر يحقق منافع كتيرة سواء مادية أو معنوية، وإحنا كطلاب معظمنا بيسأل هل مهارة زي الـ Public Speaking أقدر اكتسبها؟؛ وده لأنها بتمثل لمعظمنا تحدي كبير، والمقالة دي هتجاوب على كل الأسئلة اللي ممكن تفكروا فيها عن الـPublic Speaking؛ وده لأنها اتعملت كـInterview مع واحد من أكتر الشخصيات المعروفة في المجال وهو الـ Public Speaker حسام صلاح وهو شخص خبير في مجال الـ TrainingوالـCareer Coaching، ده غير إنه حالياً Department Manager in a Multinational Company.

في البداية ممكن تقولنا إيه هو معنى الـ Public Speaking من وجهة نظرك؟

مبدئياً لازم نكون عارفين إن معنى الـ Public Speaking بيختلف من مكان لمكان ومن شخص لشخص؛ بمعنى إن النهاردة لو أنت رايح تدي محاضرة عايز تعرّف فيها Idea أو Product معين لمجموعة من الناس، فده جزء من الـPublic Speaking؛ لأن الـPublic Speaking  في الـConcept بتاعه؛ هو إزاي تقدم فكرة لمجموعة من الأشخاص؛ عشان يإما تشارك بمعلومات، تقدم منتج أو إنك تدخل في Discussion عادية، فالنهاردة أنت إزاي بتوصل المعلومة، هو ده الـPublic Speaking، والـPublic Speaking زي أي عِلم ليه Background، فأنت لازم تكون فاهمه كويس؛ عشان تقدر تقدم أفضل ما عندك.

ناس كتير متعرفش تفرق بين الـPublic Speaking والـPresentation Skills، فإزاي نقدر نعرف الفرق بينهم؟

الـPublic Speaking في الـOverall هو إنك بتعمل Presentation، لكن على انتشار أوسع، وكمان الـScale بتاعة الـAudience بتختلف؛ يعني مثلاً ساعات الـPublic Speaking  بيكون One Way Communication زي مثلاً إنك تقدم Speech في الـOpening Ceremony  بتاع أي Student Activity، بالإضافة إن في الـPublic Speaking الـAudience عددهم مش بيكون أقل من 50 وأنت طالع، وأنت على الـStage حركتك محسوبة فلازم تكون محددها كويس، ولازم متنساش إنك بتكون مُقيد بوقت معين وضروري تلتزم بيه، والـPublic Speaking كمان بيحتاج يكون عندك Confidence أكتر، وضروري يكون عندك Time Management، على الجانب الآخر فالـ Presentation Skills هي حجر الأساس إنك تكون Public Speaker  كويس، و الـ Presentation Skills بتستخدمها سواء وأنت في الكلية، أو في شغلك، أو حتى في حياتك الإجتماعية.

ممكن تكلمنا أكتر عن تجربتك كـPublic Speaker، وإزاي أثرت في البداية على أدائك كـTrainer؟

في الجامعة كنت زي أحد بيتكسف يتكلم قدام الناس، لغاية لما دخلت Student Activity، وكنت فيه IPR (Internal Public Relations)، وكان دوري إني أكون في الـBooth؛ عشان أوعًي الطلبة بالكورسات اللي بنقدمها، ومن هنا ابتديت أكون Interested أكتر في جزء الـPresentation، وأخدت كورس ودخلت أكتر من Student Activity، بحيث إني أطور حاجتين الـPresentation Skills والـCommunication Skills، وبعد كده بدأت أدي Training مُبسط، واللي إتحول معايا لـProgram  بيأهل الناس إزاي تعمل Presentation بطريقة صح، وبعد لما اتخرجت من الجامعة، أخدت كورسات كتير زي Foundation Certificate on HR، كمان أخدت شهادة إسمها الـPCT)Professional Certified Trainer)، قدمت تدريبات في مؤسسات كتير،  ولأعمار مختلفة، خلينا نقول إن إتقاني للـPresentation Skills كـTrainer هو اللي أثر على تجربتي كـPublic Speaker.

إيه الخطوات اللي لازم نركز فيها وإحنا بنجهّز للـSpeech بتاعتنا؟

أول حاجة لازم تكون فاهم الـTopic اللي أنت رايح تتكلم عنه كويس، ومتأكد من الـResources بتاعتك، ويكون عندك Clear Message عايز توصلها؛ ودي اللي الناس هتفتكرها لما تروّح بيتها، ولازم تعرف إن فيه 3 حاجات بتأثر في الـAudience، أول حاجة الـAppearance واللي بيأثر بنسبة 55% على الـAudience يعني حاجة زي تنسيق هدومك مثلاً بتفرق، تاني حاجة الـ  Tone of Voice، واللي بتمثل 38% من تأثيرك فلازم تتأكد إنك بتنوع في طبقات صوتك لجذب الإنتباه والتأكيد على رسالة معينة، والحاجة التالتة اللي بتأثر على الـAudience هي الـTopic والـInformation اللي بتشاركها، واللي نسبة تأثيرها 7% بس رغم إن معظمنا بيركز عليها أكتر من باقي الجوانب. قبل أي Presentation، لازم تعمل Research كويس على الـData بتاعتك؛ لأن مش كل المعلومات اللي موجودة على Google صحيحة، فلازم تتأكد كويس حتى لو اضطريت تسأل Experts في الموضوع؛ لأن أول  20 أو 30 ثانية في الـSpeech- الـIntroduction-هي أهم حاجة في الـPresentation، وهي اللي هتحدد هل الناس هتسمعك للأخر ولا لأ!

بعد الــIntro بتعمل Ice Breaker صغير ممكن يكون جملة أو مثال في إحصائية مثلاً اتعملت، أو حتى Game بسيطة بتشمل حركة جسدية، وبعد كده بتنتقل للـموضوع، ضروري إننا نعمل Structure للـSpeech يبدأ بالـIntro وبينتهي بالـConclusion، وطبعاً لازم تكون محدد وقت لكل خطوة في الـStructure ده، والـConclusion لازم تكون مُلهمة برده؛ عشان تقدر تسيب أثر كويس يدوم لبعد الـPresentation.

وبعد لما تعمل الـStructure بتاع الـSpeech والـPowerPoint، بتروح لخطوة مهمة جداً وهي الـRehearsal، وهنا بوصيك بشوية خطوات تعملها عشان تقدر تتمكن من الـSpeech على الـStage، في الـRehearsal تقدر تعمل Video Recording ، Voice Recording أو حتى تتدرب عادي قدام المرايا، ويكون معاك Stop Watch؛ عشان تحسب الوقت اللي أخدته؛ لأنك لو عندك ربع ساعة وقت، فلازم تـPlan الـSpeech بتاعتك على 10 دقايق على إفتراض إن حد ممكن يسألك سؤال.

كمان مهم جداً إنك تكون عارف الوقت اللي هتاخده من بيتك للمكان، وتعمل زيارة ليه قبلها، وتشوف لو محتاج تشيل حاجة أو تضيف حاجة في المكان، وكل ده هيخليك تفكر في حاجة مهمة وهي الـWorst Case Scenario، وتكون عامل حسابك فكل ظرف مفاجىء ممكن يأثر عليك، وعلى أدائك.

من الضروري إننا نكون عارفين الـAudience بتوعنا، فإيه هي نصيحتك الصغيرة لينا بخصوص الوصول ليهم بطريقة صح؟

في خطوة مهمة جداً إسمها Analyze Your Audience؛ يعني أنت بتعمل تحليل كامل للـ Audience بتوعك من حيث بقى فئتهم العمرية، إحتياجتهم، إيه توقعاتهم واللي مستنين يسمعوه منك، مثال على كده، لو أنت مثلاً هتعمل Presentation والقاعة كان فيها مديرك ورئيس شركتك، وأنت عايز تعرّف مديرك إنك فاهم الـDetails، ورئيس الشركة إنك عارف الحاجات المهمة اللي بيهتم بيها رؤساء مجلس الإدارة، فبتعمل حاجة إسمها Customize Your Presentation؛ يعني بتخلي  الـPresentation بتاعك متطابق مع الـNeeds بتاعة الـAudience، وبالتالي هتسد الفجوة اللي بينك وبينهم، وهتقدر توصّل رسالتك صح.

حضرتك تفتكر ليه الـPublic Speaking مهارة مهمة دلوقتي، وإيه المنافع اللي هكتسبها لو كنت Public Speaker ناجح؟

النهاردة الشركات الـMultinational بتدور على شخص عنده Soft Skills  كشىء أساسي زي الـPublic Speaking ، الـPresentation Skills، الـTime Management والـLeadership Skills. في مقالة قرأتها بتقول عن الـSoft Skills: “Soft Skills are too important to be called soft”؛ يعني خلاص بقت أولوية، ده غير إن مهارة زي كده هتوصلك للناس أسرع، وهتخليك تعرف تعرض شغلك كويس، وهتحقق تقدم ملحوظ بتحقيقك أرباح لشركتك لو كنت في مجال الـSales مثلاً. ده غير إنك لو كنت في Interview، فمهارة زي كده هتحسن فرصتك في القبول؛ لأنك هتعرف تقدم نفسك بشكل مُميز.

 فكرة الـPublic Speaking دايماً مُرتبطة بالوقوف على الـStage، في حين إن الوقوف على الـStage بيمثل خوف كبير لمعظمنا، فمن خلال تجربتك، ممكن تعرفنا إزي نتعامل مع المشكلة دي؟

لازم تفتكر قبل أي حاجة إن دي فرصتك ولازم تستغلها كويس، لأنك بتخسر 100% من الفرص اللي مبتستغلهاش في حين إنك لو استغلتها، فممكن تحقق أكبر من توقعاتك فدي نقطة مهمة لازم ناخد بالنا منها. كمان التجربة بتفرق كتير، فأنت لو عايز تتخلص من الخوف ده لازم تجرب كتير أوي، وتـPractice على قد ما تقدر، وكل لما تغلط هتتعلم، ده حتى في قاعدة كده اسمها 70 -20- 10، بتقول إنك لما بتاخد كورس فأنت بتحصل على %10 من الاستفاة، وبالفيدباك والـMentoring بتاع الـ Trainersبتوعك بتاخد 20% من الاستفادة، أما بقى بالـPractice، فأنت بتاخد 70% من الاستفادة. واتأكد إن كل لما تعمل Rehearsal بشكل أفضل، كل لما خوفك من الـStage هيقل، وهتزيد ثقتك بنفسك.

بخبرة الـPublic Speaker حسام صلاح قدرنا نتعرف أكتر على الـPublic Speaking، واللي أقنعنا إنها زي أي مهارة نقدر نكتسبها من خلال التجربة والممارسة المستمرة، وفي النهاية لازم نعرف إن أي فكرة ناجحة ممكن تغير العالم هتحتاج Public Speaker ناجح يقدر يظهرها للنور.


Soft Skills



مقالات ذات صلة





مع الـPublic Speaking – خليك ملك الـStage

Jun 15, 2020

Section |  Soft Skills

من أعظم القدرات اللي ممكن نمتلكها في يوم هي القدرة على التعبيرعن نفسنا وأفكارنا بطريقة مُلهِمة، ودايماً التاريخ مليان بالشخصيات المعروفة والمؤثرة بس عشان كان ليهم Speeches مؤثرة؛ فقدروا إنهم يمتلكوا عقول الناس….

...اقرأ المزيد


اتعلم في أي وقت وبأقل تكلفة مع الـE-Learning

Feb 10, 2020

Section |  Soft Skills

الفرق بين التعلم التقليدي والذاتي هو إن التعلم التقليدي تقدر من خلاله تحصل على وظيفة، لكن التعلم الذاتي بيخلي عندك ثروة معرفية، وزمان كان أي شخص حابب يتعلم بنفسه كان بيواجه صعوبات للوصول….

...اقرأ المزيد


الـEditing وكواليس ما وراء الـMagazine Interview

Dec 7, 2018

Section |  Soft Skills

لما بنشوف أي Product أو Professional Project بيكون عندنا فضول نعرف إزاي خرج بالجودة العالية دي، وأحياناً بيبقى نفسنا نكون جزء منه بس منعرفش إيه الـProcesses بتاعته وبيطلع إزاي للنور. واحدة من أهم الـProjects….

...اقرأ المزيد