الـSelf-Motivation سلاحك لتحقيق التارجيت

May 4, 2020


“أنت مش محتاج شخص لتحفيزك، أنت محتاج تحفز نفسك بنفسك”

كلنا عارفين إن الـMotivation عموماً هو القوة الدافعة للأفراد إنهم ينجزوا مهامهم بدون ملل أو يأس، وفي بعض الأحيان ممكن يكون فيه دوافع محددة بتحقق التحفيز ده زي المكافأت، واللي بيتحكم في تأثير المكافأت هو نوع الـMotivation، ومن أنواع الـMotivation الأكتر شيوعاً هو الـExtrinsic Motivation أو التحفيز الخارجي، والنوع ده يعتبر الأكتر انتشارًا بالأخص في الشركات، وبيعتمد على إنك بتنجز المهام؛ لأن حد تاني طلب منك ده، وبيكون فيه دوافع خارجية زي المكافأت المادية مثلاً، أما النوع التاني الـ Intrinsic Motivation  أو التحفيز الذاتي (Self-Motivation).

في الأغلب الشركات والمؤسسات بيعتمدوا على الـExtrinsic Motivation؛ علشان يدفعوا الموظفين إنهم ينجزوا المهام المطلوبة منهم، لكن مش دايماً بتكون النتيجة إيجابية!

طيب مبدئياً كده إيه هو مفهوم الـSelf-Motivation؟ وإيه أهميته كاستراتيجية بتساعدنا في تحقيق أهدافنا؟

الـSelf-Motivation أو ما يعرف بالـIntrinsic Motivation هو نوع من أنواع Motivation بيكون معتمد علي عوامل داخلية ومعنوية زي المشاعر، والطاقة الإيجابية، والرغبة في تحقيق النجاح والوصول لهدف معين، وغيرهم كتير، واللي بيختلف عن النوع التاني  الـExtrinsic Motivation واللي سبق وذكرنا قبل كده.

ومن أهمية الـSelf-Motivation اللي لازم نكون مدركينها كويس في حياتنا؛ عشان نقدر نستخدمه كاستراتيجية لتحقيق أهدافنا هو إن الـ Self-Motivation بيقوم بالأدوار دي:

– الـSelf-Motivation بيخليك تفكر دايماً بإيجابية وده بيساعدك في مواجهة كل التحديات؛ لأنك مؤمن بقدرتك على تجاوزها وتحقيق أهدافك.

– بيساعدك في إتخاذ القرار، والتخطيط المستمر لحياتك؛ يعني بتكون شخص مسؤول أكتر عن حياته.

– بما إن الـSelf-Motivation بيكون ناتج عن دوافعك الداخلية فبيسرع من عملية تحقيق أهدافك.

– بيطور فيك صفة المبادرة والشجاعة بشكل كبير، والأهم كمان إنه بيصنفك كإضافة مميزة لأي شركة، لأنك بتقدم شغل مبدع بمستوى إحترافي.

السؤال بقى هل في طريقة معينة أقدر من خلالها أحفز نفسي صح؟

لو عايز تكون Self-Motivated فلازم تستخدم الـTechniques دول لصالحك في كل موقف بتقابله:

 1- الـMotivational Rewards:

ضروري تحط لنفسك مكافأة وتبدأ دايماً وعينيك على النهاية؛ مثلاً تقول لما اخلص  الشابتر ده أو التقارير دي، هروح اتمشى شوية وأخرج مع صحابي.

2- الـMode Changing:

لو مش حاسس  بالحماس، فغير الطريقة اللي بتأدي بيها المهمة دي، والغريب في الطريقة دي هو إنك في غضون دقايق قليلة بتحس بشعور إيجابي، وبتستمر لغاية ما تحقق هدفك.

3- Don’t Fear Failure:

لازم تعرف إن الفشل رد فعل طبيعي لكن أهم حاجة هي إنك تحاول.

4- الـSetting Goals:

حدد هدف واحد كبير و محدد، وده هيحفزك أكتر من الأهداف الصغيرة. الهدف الكبير له تأثير كبير يعني من الآخر “Think Bigger”.

5- Start Simple:

مش معنى إنك محدد هدف كبير، إنك هتبدأ بعمل خطوات كبيرة، لا افتكر دايماً تقسم مهامك وابدأ بتحقيق إنجازات صغيرة في الأول؛ عشان تقدر تحقق هدفك الكبير.

6- Eat the Frog:

ابدأ يومك دايماً بإنجاز مهامك الصعبة، وده مع التكرار بيزود ثقتك في نفسك ويحفزك لمواجهة تحدياتك المختلفة.

7- Remember Your Success:

خلي نجاحك دايماً قدام عينيك، واكتب في ورق إنجازاتك اليومية.

8- Compare Yourself with Yourself:

عشان تكون  Self-Motivated أكتر لازم تكون مُتقبل نفسك، وعشان تقدر تتقبل نفسك لازم متقارنش نفسك بحد، وتكون بتقارنها بس بالنسخة الأفضل من نفسك اللي عايز تحققها. وده عن طريق إنك تقيم أدائك، وتراقب تحسن مستواك.

هل نفهم من كده إن في علاقة قوية بين الـSelf-Motivation والـCreativity؟

علماء النفس لقوا إن الـSelf-Motivation بيخلي الشخص Creative أكتر؛ لأنه بيديله الحرية والمساحة الكافية الخالية من أي توقع خارجي من الأشخاص المحيطين زي مثلاً؛ إنك تكون بتفكر في الـ Evaluation بتاعك، حتى الـCompetition مع الزملاء في الشغل مثلاً ممكن تقلل نسبة الـCreativity؛ لأنك بتكون مقيد؛ عشان كده بعض أنجح الشركات في العالم بتهتم إنها تخلق جو من الحرية لموظفيها واللي بيخليهم أكتر إنتاجية وإبداعية زي Google مثلاً، وده يدل على أهمية الـSelf-Motivation في خلق بيئة عمل إيجابية وموظفين مبدعين.

طب الكلام عن الـIntrinsic Motivation  إزاي ممكن يأثر علينا وإحنا لسه طلاب ومش بنشتغل في شركات؟

وهنا الأبحاث في مجال التعليم أثبتت إن الـIntrinsic Motivation ليه دور في خلق بيئة تعليم مُحفزة للطلاب، وإنهم بيقدروا يحققوا نتايج أحسن لما يكونوا Self-Motivated، عكس النظريات القديمة في التعليم اللي كانت شايفة إن العوامل الخارجية ليها التأثير الأكبر زي العقاب مثلاً، وعشان نقدر نستخدم الـSelf-Motivation كسلاح لينا في مجال تعليم لازم ندور في العوامل الأساسية اللي بتخلق الـSelf-Motivation واللي من ضمنها الرغبة في تحدي الذات، والفضول وحب المعرفة، كمان ربط اللي الشخص بيعمله بهدف أسمى زي مساعدة الغير، وأخيراً الفيدباك الصح اللي تقدر بيه تشجع الشخص وتوجهه للتحسن المستمر وكل ده نابع من دافع داخلي.

وفي النهاية لازم نعرف إن  الـSelf-Motivation زي ما بيأثر على إنتاجيتنا وإتقاننا لشغلنا، كمان بيغير في شخصيتنا؛ لأنه بيساعدنا نحدد أهدافنا بوضوح ونعدي أي عوائق تواجهنا، وبالإضافة لكده بيساعدنا نحافظ على هوية ثابتة، وبالتالي فالـSelf-Motivation من الـSkills المهمة اللي محتاجين نطورها ونهتم بوجودها في حياتنا، والأهم إننا نقدر ننفذه بنفسنا.


Soft Skills



مقالات ذات صلة





استغلال الـPersonal Branding للوصول لأهدافك

Nov 18, 2018

Section |  Soft Skills

أوقات كتير بتكون مقدم على Position في نشاط طلابي أو وظيفة وعارف إنك مُؤهَّل وعندك Skills كتيرة ومن الآخر الوظيفة دي معمولة

...اقرأ المزيد


كواليس شغل الـOrganizers ودورهم في الـEvents

Mar 16, 2018

Section |  Soft Skills

في أي مكان Professional بنروحه دايماً بنلاقي ناس محافظة علي نظام المكان دا، وبيكونوا شغالين بـPlan معينة هدفها انهم يكونوا الأشخاص الصح في المكان والزمان المناسبين عشان يبينوا قوة المكان او المنظمة دي. الناس….

...اقرأ المزيد


الـSelf-Motivation سلاحك لتحقيق التارجيت

May 4, 2020

Section |  Soft Skills

“أنت مش محتاج شخص لتحفيزك، أنت محتاج تحفز نفسك بنفسك” كلنا عارفين إن الـMotivation عموماً هو القوة الدافعة للأفراد إنهم ينجزوا مهامهم بدون ملل أو يأس، وفي بعض الأحيان ممكن يكون فيه دوافع….

...اقرأ المزيد