أسرار صناعة المدرب الناجح

Jan 13, 2020
Featuring AAPG Suez Vice President


الـTraining يعتبر من أهم الـActivities لاكتساب مهارات وخبرات واتجاهات جديدة تخليك قادر إنك تدخل في سوق العمل، واللي لازم تكون موجودة في أي مؤسسة، هدفها الزيادة الإنتاجية ليك وللمؤسسة اللي بتشتغل لصالحها، والـTOT هدفه إنه يخلق مُدرِبين ذوي كفاءة عالية في مجال التدريب؛ عشان يقدروا ينقلوا الـExperiences والـKnowledge للمتدربين.

وعشان نفهم موضوع الـTOT، ومسار الـTraining Process كلمنا “محمد خالد الشريف” الـVice President لـAAPG Suez.

أول سؤال لينا كان إيه هي المراحل اللي بتمر بيها عملية التدريب؟

عملية التدريب عشان تتم بيبقى فيه عدة مراحل بتمر بيها أو خطوات بنمشي عليها وهي:

1.تحليل الاحتياجات التدريبية:
إحنا عايزين نعمل التدريب ده ليه، عشان المتدرب يقدر يشتغل على جهاز معين مثلاً أو عايزينه يشتغل على الـSoft Skill دي، كل ده بيفيدك؛ لأن باقي المراحل بتعتمد على الاحتياجات التدريبية.
2.تحديد الـAudience أو الـTarget بتاعك:
عشان تطلع بأقصى استفادة من عملية التدريب لازم تفهم مين هو الجمهور بتاعك وتفهم دماغه عن طريق الـLearning Styles، وده هيفرق معاك كتير في تحقيق الهدف من التدريب.
3.الـTask Structure:
أنت كمتدرب الحاجة اللي بتهمك أثناء عملية التدريب هي إنك بتبقى عايز تعرف إيه الـTask اللي هيتطلب منك، لكن المدرب بيكون هدفه أنه يغطي Objectives معينة وعلى أساسها بيبدأ يحط الـTasks دي.
4.تنفيذ عملية التدريب.
5.الـFeedback:
الـFeedback بيبقى عبارة عن نوعين؛ واحد أنت بتقدمه للمتدرب والتاني بتطلبه منه:

  • الـFeedback اللي أنت بتطلبه من المتدربين، وده بيكون بعد تنفيذ عملية التدريب، وبيبقى عبارة عن Output في ترتيب المراحل اللي بتمر بيها عملية التدريب، ولكن أنت بتستخدمه كـInput من جديد في مرحلة تحليل الاحتياجات التدريبية اللي هي المرحلة الأولى في عملية التدريب وهكذا.
  • الـFeedback اللي أنت بتديه للمتدربين، وده بنعمله بعد الـAssessment بتاع التدريب كله في النهاية.

إيه الفرق بين الـTraining والـEducation والـCoaching والـMentoring؟

1.الـEducation بيبقى عبارة عن معلومات نظرية وبتكون أطول نسبياً من باقي العمليات.
2.الـTraining دي برده بتبقى عبارة عن معلومات بس عملية مش نظرية بنركز فيها على أنك تتعلم Skill معينة، ولكن لحد دلوقتي الـSkill دي مش موجودة عندك بشكل كامل.
3.الـCoaching بيكون شغل عملي على الـSkill اللي أنت عايز تكتسبها وبتكون عملية فردية مش في مجموعات.
4.الـMentoring دي نقدر نقول عنها أنها بتنقل الشخص ده من مستوى معين لمستوى تاني أعلى في أكتر من مجال وبتكون برده عملية فردية يعني Meeting One to One.

عشان نوضح الـ4 عمليات دي بمثال بسيط، نقدر نقول إن لو أنت جبت شخص وقولتله إن الكلام اللي بتقوله بيساهم في عملية التواصل بنسبة 7%، والـTonality بنسبة 38%، والـBody Language بنسبة 55%، ده كده يعتبر Education، أما لو قولتله أنت المفروض إيدك تبقى على ارتفاع كذا وتحركها وأنت بتقول كذا، دي كده عملية الـTraining، ولو طلعت الشخص ده وخليته يمارس الموضوع ده بشكل عملي وتنبهه أن كده صح وكده غلط، اتحولت لعملية Coaching، إنما لو بدأت تنقل للشخص ده مهارات في جميع النواحي سواء نظري أو عملي زي الـPresentation والـNegotiation والـInterviewing ونقلته لمستوى تاني، دي كده عملية الـMentoring.

إيه هي الـLearning Styles؟

كل واحد فينا بيكون ليه مستقبلات مختلفة في المخ عشان يتعلم، واحد بيتعلم بالكلام، واحد بيتعلم بالنظر، واحد تاني بيتعلم بالكتابة، أو عن طريق التطبيق العملي. كل واحد فينا بيتعلم بكل ده، بس في جانب هو اللي بيكون غالب؛ زي جانب الكتابة، إنك مش بتوصل لهدفك إلا لما تكتب ملاحظات، وهكذا. زي ما هنشوف في الـInfographic:

لو هنتكلم عن أنواع الـLearners بس من جانب Psychological هنقسمهم كالتالي:

1.الـStep Learner:
وده اللي بيتعلم خطوة بخطوة وبالترتيب وكل خطوة تكون مرتبطة بالخطوة اللي قبلها، ده هيحصل بشكل عملي؛ لإنه بيحب يشتغل على الجانب التطبيقي أكتر من النظري.
2.الـTalk Learner:
النوع ده بيحب يسمع ويتكلم ويتناقش في أي حاجة بيتعلمها، مش مجرد بس إنك تعرضله المعلومة، ده من النوع اللي بيبقىActive  جداً لو اشتغل فيGroups  أوTeam Work  وهيوصل لأقصى استفادة.
3.الـResearch Learner:

مش بس هيستقبل منك المعلومة، لازم يعرف مرجع وأصل المعلومة دي وإزاي حصلت، وإمتى وفين…إلخ.
4.الـCreate Learner:
هو اللي بيحب يخلق ويوصل للمعلومة بنفسه.

طيب أنت كمدرب بتتعامل مع أكتر من نوع في نفس الوقت وعشان كده بتحتاج تنوع في الـLearning Styles بحيث تضمن إن الكل مستفيد، فتبتدي مثلاً تشرح كل خطوة بالترتيب عشان الـStep Learner وفي نفس الوقت تخلي الـVisual Aids تعرض العملية اللي أنت بتشرحها كاملة ومعاها المراجع كده أنت وصلت  برده للـResearch Learner وتتناقش مع الموجودين أثناء الشرح عشان الـTalk Learner، وتعمل Workshops للـCreate Learners، يعني هتقدر تنسق بين كل الـLearners Styles عن طريق 3خطوات:

1.Hook

2.Visual Aids

3.Engagements

الـHook أساسي لكل أنواع المتدربين الموجودة، الـVisual Aids هتستخدمها على حسب الـImpact اللي أنت عايزه، الـEngagements هي أنواع الأسئلة اللي حابب تسألها للمُتدربين بتوعك.

إزاي اتعامل مع الاسئلة اللي بتيجي من المتدربين؟

أنت كـTrainer هتجاوب على الأسئلة اللي بتستقبلها على أساس الـLearning Style.

يعني اولاً:

لو أنت عارف إجابة السؤال ومتأكد منه، بتبتدي تشوف أنت هتجاوب على أنهيStyle  من الموجودين، هتجاوب على سؤال الـTalk Learner بسؤال تاني من عندك، ولو هتجاوب على الـCreate learner برده هتجاوب بسؤال بحيث يوصل هو للمعلومة بنفسه، وهتجاوب على الـStep Learner علطول وبخطوات بسيطة، أما الـResearch Learner هتبدأ من الأول بالتفصيل.
باختصار الـLearning Styles هيفرق في أسلوبك وطريقة إجابتك على أي سؤال.
ثانياً: لو اتسألت سؤال مش عارف إجابته، طريقة إجابتك هتعتمد على حسب موقعك في البرنامج التدريبي، يعني مينفعش مثلاً وأنت في أول نص ساعة من التدريب واتسألت سؤال وتقول: “مش عارف”، ده هينعكس على نظرة المتدربين ليك، وهتفقد مصداقيتك من البداية، حاول تجاوب عليه بأي طريقة ممكنة، لو أنت في نص الـSession وجالك سؤال مش عارفه حاول تعترف بحكمة إن الـPoint دي مش عندك، أو إنك مستخدمتهاش في أي Program ليك قبل كده، فممكن نعمل عليها Search بعد التدريب، باختصار مهما حصل في بداية أي تدريب متعترفش بجهلك لإجابة السؤال، إلا لما تخلق علاقة قوية بينك وبين المتدربين، ساعتها تقدر تعترف إنك فعلاً متعرفش إجابة السؤال.

إيه هي المواصفات والمهارات اللي المفروض تكون موجودة في الـTrainer؟

كتير هيقول إن لازم يبقى عنده أول حاجة الـPresentation Skills، هي مهمة بس خليني أقولك إن الـCommunication Skills هي أول وأقوى المهارات اللي لازم تبقى عندك كـTrainer، لأن ده هيخليك تقدر تفهم بشكل كافي الـLearning Styles للمتدربين، وعلى أساس دماغ المتدرب هتبتدي تشكل طريقة الـPresentation بتاعتك هتبقى عاملة إزاي، تالت مهارة هي الـLeadership والـTrainer هو شكل من أشكال الـLeader، ولازم الـTrainer يبقى هو اللي يقود الـTraining Process مش الـTrainees حتى لو أوهمهم بالعكس، يعني مثلاً لو أنت Trainer وعايز تعلم الـCreate Learner صح، هتخليه هو اللي يوصل للمعلومة بنفسه، هيجيلك احساس إنه وصل للمعلومة بنفسه، بس في الحقيقة أنت اللي خليته يوصل بقيادتك أنت. يعني صفات المدرِب باختصار هي الـCommunication Skills, Presentation Skills, Problem Solving, Leadership، ودي المهارات اللي بنبنيها علي الـBasic Knowledge.

إزاي أنت كـTrainer تشوف الـProgress لأهدافك؟

في طريقتين عشان نحقق ده:

1.من خلال الشغل في الـSession
بتعمل حاجة اسمها Review Questions بتقدر تسألها للمتدربين عشان تختبر ذاكرتهم في Point ممكن تكون من Session أو Training قبل كده، وعلى أساسها  تقدر تكمل وتزود معلومات جديدة، وحاجة تانية اسمها الـBenchmark Questions ودي أهم خطوة لاختبار مدى استيعاب الـAudiences للي أنت بتقوله خلال عملية التدريب الحالية.
2.بعد ما تخلص الـSession
ودي تقنية ليها دور كبير في أنك تختبر المتدربين سواء بالـFinal Project أو Final Test وده هيعبر عن مدى استيعاب الناس للبرنامج التدريبي.

إيه هي الطرق اللي ممكن أقدم بيها الـFeedback للمتدربين؟ وإزاي أضمن إن الـFeedback اللي هقدمه يكون فعال؟

1.Feedback مكتوبة: وده بيكون أفضل على المدى الطويل لأنه بيبقى بمثابة مرجع بالنسبالهم ممكن يشوفوه في أي وقت وهل قدروا يحسنوا النقط دي عندهم ولا لسه.
2.Feedback شفهي: النوع ده بيكون أفضل على المدى القصير وده لأن أنت بتقدمه من خلال المناقشة ف بيكون الـCommunication أفضل بينكم ولكن فيما بعد هو مش هيثبت معاهم زي الـFeedback المكتوب، وممكن تجمع بين النوعين وده الأفضل. من أهم الحاجات اللي تاخد بالك منها إن الـFeedback ده يكون موضوعي مش شخصي، يعني ما ينفعش تقول لمتدرب عندك أنت كنت شخص كسول، إنما ممكن تقول أنت الـTask ده قصرت فيه ومحضرتش الـSession دي بحيث يكون الـFeedback ده موضوعي.
وعشان توصل للمتدربين إن الـFeedback ده مهم لازم تعرفهم أهداف الـFeedback ده إيه وإيه اللي أنت عايز تحققه من خلاله.

الـTrainer لازم يكون شخص متعدد الصفات والمهارات وأهمها أن يبقى عنده إلمام قوي بعلم النفس، وسبل التعامل مع الموارد البشرية وطبيعة الناس عشان يقدر يوصلهم المعلومة على أساسها وبشكل فعال أكتر.


Soft Skills



مقالات ذات صلة





أسرار صناعة المدرب الناجح

Jan 13, 2020

Section |  Soft Skills

الـTraining يعتبر من أهم الـActivities لاكتساب مهارات وخبرات واتجاهات جديدة تخليك قادر إنك تدخل في سوق العمل، واللي لازم تكون موجودة في أي مؤسسة، هدفها الزيادة الإنتاجية ليك وللمؤسسة اللي بتشتغل لصالحها، والـTOT….

...اقرأ المزيد


اتعلم في أي وقت وبأقل تكلفة مع الـE-Learning

Feb 10, 2020

Section |  Soft Skills

الفرق بين التعلم التقليدي والذاتي هو إن التعلم التقليدي تقدر من خلاله تحصل على وظيفة، لكن التعلم الذاتي بيخلي عندك ثروة معرفية، وزمان كان أي شخص حابب يتعلم بنفسه كان بيواجه صعوبات للوصول….

...اقرأ المزيد


مهارة الـSituational Awareness من عدسة شارلوك هولمز

Mar 27, 2019

Section |  Soft Skills

مفيش شخصية خيالية معروفة بقوتها الفكرية أكتر شهرة من “شارلوك هولمز”، اللي بتدور حواليه كتير من الأسئلة، زي لو كان ذكاؤه الخارق ده مجرد موهبة ولا اكتسبه من تجاربه في القضايا؛ يعني محدش يقدر يوصل لذكاء شارلوك….

...اقرأ المزيد